خبرگزاری کار ایران

فصل سوم تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۸۱۹

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: سومین فصل بررسی و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور توسط باستان‌شناسان داخلی آغاز شد.

به‌ گزارش ایلنا، حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) اظهار کرد: تهیه نقشه باستان‌شناسی منطقه پارسه و دشت مرودشت از طرح‌های مهمی است که در طول سال‌های گذشته توسط گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید پیگیری و با همکاری اداره‌کل استان، انجام شده است.

او ادامه داد: در حال حاضر سومین فصل از این بررسی، به مدت یک دوره برنامه‌ریزی شده و عملیات میدانی آن توسط همکاران باستان‌شناس این پایگاه، به سرپرستی وحید بارانی آغاز شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: امید می‌رود در طول این برنامه، شناسایی و مستندنگاری، بخشی دیگر از ظرفیت‌های تاریخی منطقه و یافته‌ها و اطلاعات مربوط به محوطه‌های باستانی حاصل از این بررسی را بتوان بر روی سیستم مختصات جغرافیایی GIS ارائه کرد.

وحید بارانی (کارشناس گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت) نیز گفت: فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت به‌منظور تهیه نقشه باستان‌شناسی مرودشت، دربرگیرنده حریم درجه سه مجموعه جهانی تخت جمشید و مرودشت است.

او افزود: با توجه به فصول گذشته در این بررسی‌ها، تعداد ۴۰۲ محوطه در دشت میان‌کوهی این حوزه در حریم یک و دو مجموعه جهانی تخت جمشید بررسی و گزارش هر کدام جداگانه ارائه شده است.

بارانی عنوان کرد: از مهم‌ترین اهداف گروه باستان‌شناسی در این حوزه، بررسی و شناسایی و شناخت کلی توالی گاه‌نگاری و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت و حوزه رودخانه کر و پلوار در استان و همچنین جمع‌آوری داده‌های باستان‌شناسی (سفال، ابزار سنگی و...) بر روی محوطه‌ها، به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های اصلی پژوهش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی محسوب می‌شود.

او بر اهمیت شناخت الگوهای استقراری این دشت تأکید کرد و افزود: با توجه به پراکنش نسبتاً فراوان محوطه‌های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه‌های GIS و نیز پیوست این نقشه‌ها با یکدیگر، می‌توان اقدام به تهیه یک نقشه منسجم باستان‌شناسی کرد که به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر می‌شود.

سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت گفت: در فصل سوم، بیشتر در دامنه و ارتفاعات کوه حسین و نیز دشت میان‌کوهی شمالی و باختری شهرستان مورد بررسی باستان‌شناسی قرار می‌گیرد.

مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز آثار باستانی تخت‌جمشید به یادگار مانده از دوره هخامنشیان را در خود جای داده است، تخت جمشید در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و دیگر آثار دشت مرودشت همچون نقش رستم و نقش رجب از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز