خبرگزاری کار ایران

سینما، کارگردانی و قصه‌گویی از دید اصغر فرهادی/ سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر هالیوود بود

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۶۳۸

اصغر فرهادی در یک مسترکلاس آنلاین برای مخاطبین ترکیه‌ای خود به بیان توضیحاتی درباره سینما پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) در جشنواره روزهای فیلمنامه‌نویسی «۱۲ Punto TRT» از راه دور میزبان اصغر فرهادی کارگردان ایرانی شد.

فرهادی در این جلسه آنلاین با مخاطبان خود درباره سینما، کارگردانی و قصه‌گویی صحبت کرد و از تفاوت دیدگاه کارگردان‌های مختلف گفت.

وی ضمن اشاره به اینکه ۲ نوع کارگردان وجود دارد، بیان کرد: یک دسته از کارگردان‌ها ایدئولوژی خودشان را دارند. به نوعی آن‌ها فیلم می‌سازند تا نیت خودشان را تصویر کنند. اما دسته دیگر کارگردان‌ها به اینکه فیلم باید این موارد را بیان کند، فکر نمی‌کنند. از نظر من کارگردان‌های موفق بیشتر از هرچیزی به ارزش‌های گذشته خود همچون خاطرات کودکی توجه می‌کند و این موارد همیشه همراه او هستند.

فرهادی با اشاره به فیلم «جدایی نادر از سیمین»، اظهار داشت: اولین تصویری که برای ساخت این فیلم به ذهنم خطور کرد، از گذشته بود و بر مبنای آن فیلمنامه را نوشتم. در واقع واکنش یا اطلاعات هستند که همراه تصویر مرا به سمت خود می‌کشند. از سوی دیگر فیلم‌هایی که بر مبنای ایدئولوژی ساخته می‌شوند، نمی‌توانند دایمی باشند، زیرا در واقع از افکار کارگردان بیرون می‌آیند نه از قلبشان.

وی در بخش دیگری از این برنامه گفت: انتظار ندارم مخاطبان در سراسر جهان فرهنگ ایرانی را درک کنند. اگر من سناریویی که می‌نویسم را باور کنم و از آن راضی باشم، فکر می‌کنم مردم دیگر نقاط جهان هم از آن قطعا راضی شده و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

فرهادی در ادامه بیان کرد: تعداد مخاطبان یک فیلم همیشه برایم مهم بوده و به همین دلیل ترجیحم ساخت فیلمی است که دیده شود. البته این اتفاقی خطرناک برای کارگردان است که بخواهد همه مخاطبان را راضی کند.

کارگردان فیلم «درباره الی» درباره سینمای ایران نیز گفت: سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود. این امر آنقدر عادی شد که مخاطبان می‌خواستند از طریق آن زندگی واقعی و ساده را در خیابان ببینند. از این نظر، من مفاهیم زندگی و واقعیت را متفاوت می‌بینم. چیزی که شما در بسیاری از فیلم‌های ایرانی می‌بینید نگاهی متفاوت از زندگی است. در حقیقت، ما یک نقطه تضاد به واقعیت فیلم‌هایمان اضافه می‌کنیم تا بتوانیم زندگی را با دیدگاه واقعیت بهتر ببینیم.

فستیوال فیلمنامه‌نویسی تی‌آرتی ازجمله جشنواره‌هایی است که به پیشبرد پروژه‌های فیلمسازان در مرحله فیلمنامه‌نویسی کمک می‌کند. این جشنواره که در آن فیلمسازان شاخصی از بریتانیا، سوئد، آلمان، ایتالیا، فرانسه و ایران حضور داشتند روز شنبه ۱۸ جولای با اهدای جوایز به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز