خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی مجازی مدیرعامل خانه تئاتر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح شد:

باید تبدیل به زنجیری شویم که امکان گسستگی آن وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۷۵۹

نشست مجازی شهرام گیل‌آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) و سیدحسین سیدزاده (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) با موضوع پاسخ به اساسی‌ترین سوال‌های اعضا از جمله، بحث تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، بیمه تکمیلی، تسهیلات و پشتیبانی‎ها در دوره سخت کرونا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، بیش از 5 ماه است که به واسطه شیوع ویروس کرونا، نهادها و گروه‌های هنری بسیاری ناچار به تعطیلی اجباری شدند. این موضوع چالش‌های فراوانی برای هنرمندان به دنبال داشته و معیشت آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است.

پس از این بحران، فعالان صنفی فرهنگی و هنری، اقدام‌های بسیاری برای بهبود شرایط هنرمندان داشتند و صندوق اعتباری هنر نیز، طرح‌های بسیاری در راستای حمایت از هنرمندان زیان‌دیده از کرونا ارائه و برخی از آنها را اجرایی کرد.

در این میان، ساز و کار اجرای این طرح‌های حمایتی از سوی صندوق اعتباری هنر، ابهامات و پرسش‌های بسیاری برای اعضای این صندوق ایجاد کرد. بر این اساس، خانه تئاتر برای راهنمایی بهتر اعضا و برطرف شدن ابهام آنها، نشستی مجازی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ترتیب داد.

در این نشست مجازی که با حضور شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و سیدحسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برگزار شد، به سوال‌های بسیاری از اعضا پاسخ داده شد. هدف از این گفت‌وگو، اطلاع‌رسانی دقیق‌تر از موضوعات و طرح‌های صندوق به هنرمندان بود و محورهای آن هم بر پایه اساسی‌ترین سوال‌های اعضا از جمله، بحث تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، بیمه تکمیلی، تسهیلات و پشتیبانی‎ها در دوره سخت کرونا بود که در ادامه می‌خوانید:

تمهیدات صندوق اعتباری هنر برای شرایط کنونی چیست؟

اولین نکته‌ای که شهرام گیل‌آبادی، مدیر عامل خانه تئاتر به آن اشاره کرد این بود که چرا زیرساخت لازم برای هنرمندی که مرجع اجتماعی در جامعه جهانی است، فراهم نشده که در شرایط بحرانی کنونی به چنین چالش‌هایی دچار شود. به گفته مدیرعامل خانه تئاتر، هنرمندان مبنای بیمه‌ای ندارند و از بیمه مشاغل آزاد استفاده می‌کنند. از طرفی مهم‌ترین سوالی که برای بسیاری از اعضا مطرح شده این بوده که صندوق اعتباری هنر چه تمهیداتی برای بهبود شرایط هنرمندان اندیشیده است.

سیدزاده در این مورد بیان کرد: « خوشبختانه طی سالیان گذشته رشد بازارهای فرهنگی و هنری بیش از تورم بوده است. وظیفه صندوق اعتباری هنر، حمایت از هنرمندان در همه حوزه‌هاست که شامل 34 رسته هستند. بنابراین ما با گستره متفاوتی از مخاطبین روبه‌رو هستیم. در 3 سال گذشته، آمار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به دوبرابر رسیده است. تا کنون بیش از 40 هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را 18 درصد از حقوق پایه در نظر گرفته که 10 درصد را صندوق اعتباری هنر به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌کند و 8 درصد سهم افراد است. همچنین نوع این بیمه، بیمه حرف مشاغل آزاد است.» 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، درباره اعتراض هنرمندان عضو این صندوق، مبنی بر اینکه چرا در رده حرف آزاد تعریف شده‌اند، توضیح داد: «بنا بر تعریف سازمان تامین اجتماعی و از آنجا که هنرمندان در سازمان یا اداره مشخصی فعالیت نمی‌کنند، صندوق نقش کارفرمایی گرفته و به‌عنوان کارفرما برای هنرمندانی معرفی می‌شود که کارمند سازمان خاصی نیستند و قرارداد مشخصی نداشته و حقوق ثابت دریافت نمی‌کنند.»

پاییز امسال حقوق بازنشستگی هنرمندان را ارتقا می‌دهیم

سیدزاده درباره میزان حقوق بازنشستگان صندوق اعتباری هنر، توضیح داد: «بیمه شدگان صندوق با پرداخت حق بیمه 18 درصد، در زمان بازنشستگی حقوق پایه را دریافت می کنند. ما طی رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی بدنبال بهبود شرایط بیمه ای هنرمندان هستیم. یکی از مهم ترین برنامه های من در صندوق ارتقاء سطح بیمه بازنشستگی جامعه فرهنگ و هنر است.»

به گفته شهرام گیل‌‌آبادی، بنا بر پرسش‌هایی که از سوی اعضا برای خانه تئاتر ارسال شده بود، مهم‌ترین دغدغه هنرمندان عضو صندوق، وعده پرداخت سه ماهه حق بیمه هنرمندان از سوی صندوق اعتباری هنر بود. سیدزاده در این باره بیان کرد: « در اسفند 98، پس از آغاز تعطیلی‌های گسترده با مشورت دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصمیم بر این شد که معافیت 3 ماهه پرداخت حق بیمه هنرمندان اجرا شود. در آن زمان به هنرمندان اعلام شد که حق بیمه فروردین، اردیبهشت و خرداد توسط صندوق پرداخت خواهد شد و نگران قطع شدن بیمه خود نباشند. پس از آن، به دلیل دشواری در تامین منابع، در اواخر فروردین توانستیم این تعهد را به اجرا برسانیم. متاسفانه در ماه اردیبهشت، با این مشکل مواجه بودیم که برخی اعضا یا حق بیمه خود را پرداخت کرده یا برای پرداخت آن، فیش تهیه کرده بودند. در واقع از 37 هزار نفر، بیش از 16هزار نفر حق بیمه خود را پرداخت کرده بودند و تمام سیستم ما در پرداخت به هم ریخت. از طرفی،  بیش از 11 هزار نفر هم فیش پرداخت دریافت کرده بودند. در این شرایط، اردیبهشت ماه، حق بیمه فروردین بیش از 8 هزار نفر بلافاصله پرداخت شد. هزینه حق بیمه فروردین 11 هزار نفری هم که فیش پرداخت، دریافت کرده بودند، هفته پیش واریز شد. هزینه پرداختی از سوی آن 16 هزار نفر هم تا پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد.»

بیمه اعضا تا پایان مرداد قطع نمی‌شود

با توجه به این موضوع، این سوال برای اعضای صندوق مطرح شده بود که در صورتی که بیمه خردادماه، در پایان تابستان پرداخت شود، اعضا نمی‌توانند بیمه تیرماه خود را پرداخت کنند و بیمه تامین اجتماعی آنها قطع خواهد شد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در این مورد گفت: «تامین اجتماعی به ما قول مساعدت داده که بیمه اعضا تا مرداد ماه، قطع نخواهد شد. اعضا نباید نگران قطع شدن بیمه باشند. در هفته آینده نیز من راهکار این موضوع را برای اعضا منتشر خواهم کرد. یا دوباره از تامین اجتماعی تعهد کتبی در خصوص قطع نشدن بیمه اعضا گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود یا برای آن دسته اعضا که نگران این موضوع هستند، راهکاری اتخاذ خواهد شد مطمئناً بیمه اعضا تا پایان مردادماه قطع نخواهد شد.»

به گفته شهرام گیل‌آبادی، از سوی بسیاری از اعضا، به‌خصوص از طرف انجمن دستیاران کارگردان و روابط عمومی خانه تئاتر، همچنین بسیاری از تئاتری‌ها از شهرستان‌های مختلف، این سوال مطرح شده که چرا از

از زمستان سال گذشته تا کنون پرونده های درخواست بیمه و معرفی جدید به تامین اجتماعی انجام نشده است.

سیدزاده در این باره توضیح داد: «ما در سال 97، حدود 19 هزار بیمه شده تامین اجتماعی داشتیم که این تعداد در سال 99، به 37 هزار نفر رسید. ممکن است فردی معرفی نشده باشد که یا مدارک او ناقص بوده یا در لیست انتظار دو، سه ماه اخیر است. البته از سال 99 به بعد، قرار بر این شده که معرفی‌ها به‌طور تدریجی و هر ماه انجام نشود و فقط در دو مقطع سال این معرفی انجام خواهد شد.»

صندوق توان پاسخگویی به حجم تلفن‎‌ها را ندارد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پاسخ به اینکه چرا کسی در صندوق، پاسخگوی تماس تلفنی اعضا نیست، بیان کرد: «ما در صندوق حدود 16، 17 نفر نیروی اجرایی هستیم. باید بگویم سازمان توان پاسخگویی به حجم تماس‌های برقرار شده را ندارد. در هر هفته بیش 11 هزار تماس با تلفن‌های صندوق برقرار می شود. من بر این موضوع واقف هستم که بسیاری افراد تماس می‌گیرند اما پاسخ داده نمی‌شود که باید در همین‌جا عذرخواهی کنم اما با توجه به تعداد نیروهای صندوق، امکان پاسخگویی به این حجم تماس‌ها را نداریم. البته امیدوارم بتوانیم تعداد همکاران را افزایش دهیم که این مشکل برطرف شود. از اعضا انتظار داریم به اخبار و اطلاعیه های صندوق توجه کنند. ما باید با یکدیگر هم قدم و هم کلام باشیم تا هرچه سریع تر به اهداف برسیم.»

بسیاری از اعضای صندوق نیز، در سوالاتی که به خانه تئاتر ارائه داده بودند، از ضعیف بودن بیمه تکمیلی سرمد گلایه داشتند. سیدزاده با توضیح اینکه سرویس بیمه تکمیلی هم با 4، 5 هزار نفر آغاز به کار کرده و در حال حاضر به 30 هزار نفر رسیده است، گفت: «اسم شرکت‌های بیمه، نمی‌تواند تاییدکننده خدماتی باشدکه به بیمه‌شونده ارائه می‌دهند. بنابر این تفاوتی بین بیمه سرمد یا سایر بیمه‌ها نیست. شرکت‌های بیمه در رقابت با هم هستند اما در نهایت عملکرد آنها یکی است. در مورد ادامه همکاری با بیمه سرمد نیز، باید بگویم که شرکت‌های بیمه برای اخذ خدمات درمانی، چند روش دارند. یکی اینکه با شرکت‌هایی مانند اس‌او‌اس و پاسارگاد و ... قرارداد ببندند یا اینکه به‌طور مستقیم با بیمارستان‌ها طرف قرارداد شوند. بیمه سرمد از پارسال قرارداد خود را با اس‌او‌اس لغو کرده و در مراجع درمانی خود فعالیت می‌کند. ما هم تا پایان این 3 ماه با بیمه سرمد همکاری می‌کنیم و اگر تقاضاها برای اس‌او‌اس بالا باشد، تصمیم دیگری می‌گیریم.»

به اندازه توان‌مان خسارت گروه‌های آسیب‌دیده را پرداخت می‌کنیم

به گفته سیدزاده، هیچ بیمه‌ای با تمام مراکز درمانی قرارداد ندارد. او در این مورد گفت: «وقتی یک شرکت بیمه با بیمارستان یا درمانگاهی قرارداد داشته باشد، مراجعه‌کننده می‌تواند تا سقف بیمه بدون پرداخت هزینه از خدمات آنجا استفاده کند. در صورت مراجعه به مراکزی که طرف قرارداد بیمه مشخص‌شده نیست، باید هزینه پرداخت شده و پس از آن تسویه شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، درباره پشتیبانی‌های صندوق از هنرمندان در شرایط کرونا، توضیح داد: « با شیوع کرونا همه صنوف فرهنگی و هنری دچار مشکل شدند. درگام نخست حق بیمه سه ماه نخست را متقبل شدیم که هرینه ای بالغ بر 40 میلیارد تومان برای صندوق دارد. این کار شاید جز سریعترین اقداماتی بود که در کشور در خصوص جبران آسیب های کرونا محقق شد. همچنیندر گام بعدی 3 ماه بیمه تکمیلی را رایگان کردیم. از طرفی برای جبران ضرر و زیان کسب و کارهای فرهنگی و هنری آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد به همه اشخاص حقیقی که در سامانه کارا ثبت نام کرده اند تسهیلات حمایتی کرونا تعلق گیرد. این تسهیلات به مبلغ 16 میلیون تومان به همه اشخاص حقیقی و تا سقف 148 میلیون تومان برای بنگاه ها و مجموعه های حقوقی با کارمزد 12 درصد پیش بینی شده است.»

سیدزاده در ادامه گفت: در گام بعدی همگام با پویش ایران همدل با هدف حمایت از اعضا ی صندوق برای بیش از ۲ هزار و 200نفر کمک هزینه معیشتی واریز شد. در مرحله بعدی نیز برای 580 نفر از اعضا کمک هزینه معیشتی به مبلغ 500 هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کردیم. معادل مبلغ پرداختی مستمری و طرح تکریم به حساب مشمولان این دو طرح واریز شد.»

سیدزاده با تعهد به اینکه صندوق به اندازه توان خود، خسارت گروه‌های آسیب‌دیده را جبران خواهد کرد، توضیح داد: «مقررشد با ارائه لیست کسب و کارهای آسیب دیده از سوی خانه تئاتر، موسیقی و سینما کمک هایی از سوی صندوق صورت پذیرد. براساس لیست خانه سینما مقرر شد به هر پرده سینما در کشور مبلغ 10 میلیون تومان وام تعلق گیرد.خانه سینما لیست خود را داده و مبلغ را دریافت کرده اما از سایر نهادها لیستی دریافت نشده است. در مورد گروه‌هایی که کارشان کنسل شده، می‌خواهم در همین گفت‌وگو قرار بگذاریم که خانه تئاتر با توجه به اندازه اجراها و هزینه آنها، فهرستی در اختیار صندوق بگذارد تا ما بتوانیم به اندازه توان‌مان خسارت‌ها را پرداخت کنیم.»

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در پایان این گفتگو، گفت: «تمام فکرمن بهبود وضعیت معیشتی اعضاست. اگر فرصتی سراغ داشته باشم و امکان استفاده از آن برای بهبود وضعیت اعضا باشد از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنم. ما، صنوف و انجمن‌های فرهنگی و هنری باید به یکدیگر اعتماد کنیم و کنار یکدیگر باشیم. هرکس و در هرکجا که هنرمند دردمندی را می‌شناسد برای بهره‌مندی از خدمات معرفی کند. در این مسیر همگی باید تبدیل به زنجیری شویم که امکان گسستگی آن وجود ندارد در این صورت نه دولت‌ها و نه هیچ نهادی دیگر نمی‌تواند در برآوردن مطالبات به حق اهالی فرهنگ و هنر کوتاهی کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز