خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

هنرمندان می‌توانند در طرح مشکلات کودکان کار اثربخش باشند

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۳۸۱

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار و رییس شورای سیاست‌گذاری اولین دوسالانه «دستان۱» می‌گوید: هنرمندان بسیار می‌توانند اثرگذار باشند و کمک کنند تا شرایط این کودکان را مطرح کنیم و ضرورت توجه برای پایان بخشیدن به کار کودکان را تبدیل به دستور کار جدی در امور جامعه در دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های غیردولتی و مردم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها با افزایش مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شاهد شکل‌گیری معضلات متعددی در اجتماع هستیم؛ کودکان کار یکی از آنها هستند. این درحالی است که کودکان حق دارند از امنیت، آموزش و سایر حقوق خود در حد مطلوب بهره‌مند شوند چراکه آینده‌سازان جامعه هستند و باید با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی و هنری آنها را به سوی آموزشی صحیح و در نهایت شکل‌گیری اجتماعی سالم سوق داد. 

سلامت روان کودک کار، سلامت روان جامعه است و قطعاً بدون حمایت از آنها، دستیابی به دنیایی بهتر وجود نخواهد داشت. در این میان کارشناسان تاکید دارند که باید کمک کنیم این کودکان در دنیای کودکی خود رشد کنند و مانند همه کودکان از شرایط متعارف برخوردار شوند. شاید فعالیت در عرصه هنر و البته هنرهای تجسمی یکی از راهکارهای رسیدن به این مهم باشد. در این راستا دوسالانه «دستان۱» قرار است به عنوان پل ارتباطی بین کودکان کار و افکار عمومی عمل کند تا این فاصله را برای درک عمیق‌تر از شرایط این کودکان در جامعه کمتر کند. البته منظور از جامعه فقط مردم نیست بلکه وقتی از جامعه صحبت به میان می‌آید، شامل مسئولانی هم می‌شود که مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه مسئولیت دارند. از این رو به پیشنهاد انجمن حمایت از کودکان کار، دوسالانه‌ای هنری با عنوان «دستان» برنامه‌ریزی و طراحی شده است که برای اولین دوره این دوسالانه، هنرمندان در بخش پوستر، عکس و کاریکاتور با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

قاسم حسنی (مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار و رییس شورای سیاست‌گذاری اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱») درباره سیاست‌ها و رویکردهای این دوسالانه هنری با رویکرد توجه به کودکان کار و ایده شکل‌گیری این دوسالانه به ایلنا گفت: دوسالانه «دستان۱» با هدف برجسته کردن و ضرورت توجه به شرایط کودکان به ویژه کودکان از ۲۰ تا ۲۶ مردادماه برگزار می‌شود. ایده اولیه این رویداد توسط فرشته فرهمند حبیبی (معاون ارتباطات انجمن حمایت از کودکان کار) ارائه شد که مدت‌ها بود روی این موضوع تاکید داشت و یکی از ابزارهای کارآمد برای بیان وضعیت و شرایط این کودکان را رویداد هنری می‌دانست.

وی افزود: این تاکید و رویکرد، بخشی از سیاست کلی انجمن و بخشی از واقعیتی است که مبارزه با کار کودکان و ارتقای وضعیت آنها به ویژه کودکان در شرایط دشوار، امکان‌پذیر نیست مگر با حساسیت، واکنش و همراهی و پیوستگی همه گروه‌های اجتماعی.

حسنی بیان کرد: در این میان، هنرمندان بسیار می‌توانند اثرگذار باشند و کمک کنند تا شرایط این کودکان را مطرح کنیم و ضرورت توجه برای پایان بخشیدن به کار کودکان را تبدیل به دستور کار جدی در امور جامعه در دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل های غیردولتی و مردم کنیم.

وی در مورد تاثیرات مثبت و منفی این دوسالانه توضیح داد: اگرچه هر حرکتی اگر درست و دقیق و بجا صورت نگیرد، می‌تواند نتایج منفی را هم به دنبال داشته باشد اما به واسطه رویکرد و مسیری که این گونه جریان‌ها برای خود انتخاب می‌کنند، تاثیرگذاری از جهت منفی را کاهش می‌دهد. البته ممکن است میزان اثرگذاری را کاهش یا افزایش دهد اما اینکه تاثیر منفی داشته باشد، خیر، چراکه هدف این رویداد، آگاه‌سازی ذهن جامعه و حساس‌ساختن ذهنی جامعه نسبت به وضعیت کودکان کار است و تلاش دارد که بگوید جهان بدون توجه به کودکان به سرمنزل مقصود نمی‌رسد. آنچه که بیش از هر چیزی در حال حاضر لازم است توجه و اولویت‌بخشی به شرایط کودکان است چراکه توجه به شرایط کودکان، در واقع دربرگیرنده همه اقشار جامعه خواهد بود چون سرنوشت کودکان از سرنوشت دیگر گروه‌های اجتماعی جدا نیست.

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار با بیان اینکه توجه به کودکان در واقع توجه به ساختن جهانی انسانی و عاری از خشونت و نابرابری است، تاکید کرد: اگر کودکان امروز خوب آموزش داده شوند و تربیت شوند و در محیطی توأم با احساس امنیت و شادی و امید رشد یابند، قطعاً نسبت به آنچه که آینده بشری را با خطر مواجه می‌کند، حساسیت خواهند داشت. اگر کودکان در اولویت یک جامعه قرار بگیرند قدر مسلم در حوزه سیاست کلان جامعه نیز تاثیر خواهد داشت و در مقیاس بزرگتر، هیچ فشنگی ساخته نخواهد شد و شلیک شود.

وی افزود: دوسالانه هنری «دستان۱» همچنین اثرات مثبتی بر گروه‌های اجتماعی هدف، خواهد داشت و امیدوارم این رویداد جزء آن دسته از برنامه‌هایی باشد که اثرات مثبت فراوانی داشته باشد.

حسنی در پایان درباره انتخاب دبیر و اعضای هیات داوران دوسالانه «دستان۱» گفت: دبیر و اعضای هیات داوران دوسالانه از بین هنرمندان دغدغه‌مند و آنهایی که در هیچ شرایطی از رسالت هنری خود کم نمی‌گذارند، انتخاب شدند و سعی کردیم سطح برگزاری دوسالانه، داوران و سطح آثاری که به دوسالانه ارسال می‌شود، در حد و شأن کودکان باشد. هنرمندان عزیزی که در داوری این رویداد حضور دارند، همگی متعهد، صاحب‌نام و دارای جایگاه اجتماعی هستند که در مسیر گذشته‌شان ثابت کرده‌اند دغدغه اجتماعی دارند. امیدوارم انجمن حمایت از کودکان کار بتواند از وجود آنها بیشترین بهره را به نفع کودکان ببرد.

اولین دوسالانه پوستر، عکس و کاریکاتور «دستان۱» با هدف حمایت از حقوق کودکان به دبیری محمدحسین عناصری ۲۰ تا ۲۶ مردادماه در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز