خبرگزاری کار ایران

سنت هزار و چهارصدساله سوسک‌خوری در کلمبیا/ سوسک عمر را طولانی می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۰۹۷

هر ساله در در اوایل مارچ و ایپریل (اسفند و فروردین) فصل سوسک‌ها فرا می‌رسد و مردم برای حدود دو ماه فرصت دارند تا بیشترین سوسک ملکه‌ای که می‌توانند را جمع کنند. سوسک‌هایی که به نظر مردم باعث افزایش طول عمر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا و به نقل از راشاتودی، مهم‌ترین روز اهالی باریخارا در کلمبیا نه کریسمس است، نه عید پاک مسیحیان و نه حتی آغاز سال نو؛ هیچ کدام از این روزها برای آن‌ها به قدر یک روز بزرگ که تقدیرشان را رقم بزند مهم نیستند. روزهای مهم روزهایی نیستند که از سنت و فرهنگ صرفاً به ارث رسیده باشند، روز مهم باید واقعاً مهم باشد؛ چه چیزی واقعاً مهم است؟ جز خود زندگی؟ جز مرگ؟

«روز خروج» مهم‌ترین روز زندگی اهالی باریخارا است چون با نهاد هستیان ها گره خورده است. وقتی روز خروج فرا می‌رسد ابزارهای کار برق انداخته می‌شوند، خیابان‌های عموماً خلوت شهر که نوای ساز بومیان در آن می‌پیچد، مرتب می‌شوند و کسبه و اهل بازار همین‌که صبح روز خروج فرا برسد، بی امان دست از کار می‌شویند و راهی می‌شوند.

روز خروج روز شکار است؛ روز شکار سوسک. مردم بومی منطقه در این روز برای شکار انبوه سوسک‌های خاصی که در این وقت سال سر از باغات و مزارع در می‌آورند روانه اطراف شهر می‌شوند. رسم هم بر این است که این حشرات را هدیه آسمانی می‌دانند و حتی اگر از یک زمینی که متعلق به شما نباشد هم یک مشت سوسک بردارید و در جیبتان بریزید باز کسی شما را بازخواست نمی‌کند.

هر ساله در در اوایل مارچ و ایپریل (اسفند و فروردین) فصل سوسک‌ها فرا می‌رسد و مردم برای حدود دو ماه فرصت دارند تا بیشترین سوسک ملکه‌ای که می‌توانند را جمع کنند. هیگوئرا یکی از بومیان به خبرنگار بی بی سی گفته بود که وقتی از مزارع به خانه بر می‌گردم و در روی میز آشپزخانه سوسک‌ها را از جیبم خالی می‌کنم انگار تمام گذشته‌ام پیش چشمانم زنده می‌شود. پدرم، پدر بزرگم، دوستانی که حالا دیگر مرده‌اند، همه. 

جالب‌تر این که سوسک‌های ملکه بسیار گران قیمت هستند. وقتی مسیر جاده‌ای که منتهی به شهر می‌شود را می‌روید با رستوران‌های لوکسی مواجه می‌شوید که شما را به خوردن سوسک سوخاری ملکه دعوت می‌کنند. وقتی خبرنگار بی بی سی در سال 2019 به کلمبیا رفته بود هر کیلو از این سوسک‌های ملکه را به قیمت سی صد هزار پسوس کلمبیا و معادل شصت و پنج یورو (حدوداً یک میلیون و دویست هزار تومان) خرید و فروش می‌کردند. یکی از کارگران می‌گفت وقتی فصل سوسک‌ها می‌رسد می‌تواند هزینه مخارج یک هفته‌اش را با یک روز جمع آوری سوسک‌ها دربیاورد. منتهی بسیاری از این کارگران اغلب در فصل سوسک‌ها دچار بیماری‌هایی عفونی هم می‌شوند. سوسک‌های سرباز که در یک گروه، وظیفه حراست از ملکه را بر عهده دارند به محض اینکه متوجه شکار شدن ملکه می‌شوند به مهاجمین حمله می‌کنند و همین باعث سمی شدن دست کارگران می‌شود. اما همه این‌ها و گردش مالی نسبتاً زیاد سوسک‌های بومی باریخارا به کنار، مردمان منطقه از این سوسک‌ها به عنوان اکسیر حیات نام می‌برند. اهالی باریخارا طبق یک باور کهن بر این گمان هستند که خوردن این سوسک‌های خاص و بومی می‌تواند عمر آن‌ها را طولانی کند. اما آیا واقعاً چنین است؟

بی بی سی به تحقیقی در سال 2018 دست یافته که مدعی است این سوسک‌ها منبع سرشاری از پروتئین، انتی اکسیدان و اسیدهای بسیار ضروری هستند. طبق این تحقیق مشخص شد که مصرف منظم سوسک‌های باریخارایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد چشمگیری کاهش داده و میزان کلسترول را کاهش دهد. همه این‌ها منتج به افزایش شادابی و انرژی افراد می‌شود. مردم کلمبیا از قرن هفت به این سو و برای حدود 1400 سال است که سوسک‌ها را نماد جاودانگی و توان می‌دانند. تا جایی که حتی این نماد به هنر و ادبیات آن‌ها هم رسوخ کرده است. مردم این نواحی برای نشانه احترام یا عشق فزاینده، سوسک‌ها را داخل جعبه‌های سرامیکی زیبا به یکدیگر هدیه می‌دهند. یکی از بومیان به خبرنگار بی بی سی گفته است که هر عروسی مملو از هدایای سوسکی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز