خبرگزاری کار ایران

از حذف معافیت مالیاتی تا لغو دریافت بیمه صندوق اعتباری هنر؛ نتایج اساسنامه جدید خانه سینما/ بیکاری هنرمند را نمی‌توان با قانون کار تعریف کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۰۱۷

وقتی قانون کار حاکم بر روابط سینماگران شود، بر اساس قوانین چه نتایجی برای سینماگران خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کوهیان (حقوق‌دان حوزه هنر و رسانه) درباره نتایجی که تصویب اساسنامه جدید خانه سینما برای قبول شمول قانون کار بر قراردادهای سینماگران به دنبال دارد، با اشاره به این اساسنامه تشریح کرد: مقرر است مجمع عمومی خانه سینما برای تصویب اساسنامه جدید این نهاد صنفی تشکیل شود؛ با توجه به اینکه بنیان اساسنامه جدید قبول شمول قانون کار بر قراردادهای سینماگران و پذیرش روابط کارگر و کارفرما بر اساس این قانون است، تصویب‌کنندگان این اساسنامه باید در جریان نکاتی قرار بگیرند که حداقل دانسته به چنین تغییر بزرگی در روابط حقوقی همکاران خود رای دهند.

او با اشاره به نتایج این اساسنامه برای سفارش‌دهندگان مانند تهیه‌کنندگان، مدیران هنری، مراکز فیلمسازی و... گفت: طبق قانون، ارسال لیست بیمه مطابق با قانون تامین اجتماعی و پرداخت حقوق و دستمزد مطابق با قانون کار و تامین اجتماعی خواهد بود.

این حقوقدان حوزه هنر همچنین رعایت کلیه محدودیت‌ها و الزامات قانون کار در تولید آثار همچون محدودیت زمان کار، مرخصی و ... و همین‌طور کسر مالیات از عوامل تولید و کارکنان مطابق با ماده ۸۵ قانون م.م و پرداخت به اداره مالیات را از دیگر مواردی برشمرد که در صورت تصویب اساسنامه جدید اعضا ملزم به رعایت آن هستند.

کوهیان همچنین با اشاره به عدم امکان رجوع به داوری در حل اختلافات، یادآور شد: باتوجه به اینکه قانون کار از قواعد آمره است، نمی‌توان برخلاف آن توافق کرد. بنابراین مطابق با ماده ۱۷۵ قانون کار، حل اختلاف بین کارگر و کارفرما در صلاحیت هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار محل است.

او همچنین برخی از نتایج این اساسنامه جدید را طبق قانون برای سفارش‌گیرندگان مانند عوامل هنری، فنی و خدماتی شاغل در سینما برشمرد و گفت: لغو دریافت بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر به جهت الزام سفارش دهنده مبنی بر پرداخت حق بیمه ازجمله مفاد قانونی منطبق با اساسنامه جدید است.

این حقوقدان لغو معافیت مالیاتی به جهت دریافت حقوق و دستمزد مطابق قانون کار (ماده ۳ دستورالعمل اجرایی اصلاح شده موضوع ماده (۱۲) آیین نامه تبصره (۳) ماده (۱۳۹) اصلاحی ق.م.م را مورد دیگر خواند و گفت: مشمولین فصل مالیات بردرآمد حقوق موضوع قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به درآمدهای حاصله مشمول معافیت بند (ل) ماده ۱۳۹ اصلاحی این قانون نخواهند بود.

کوهیان عدم امکان رجوع به داوری در حل اختلافات و تغییر مرجع حمایت از دولت به سفارش دهنده به جهت شمول قانون کار بر روابط حقوقی را از دیگر نتایجی خواند که اساسنامه جدید برای سفارش‌دهندگان سینمایی به دنبال خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: در حالی که شما نمی‌توانید به نویسنده‌ای بگویید از هشت صبح تا ۲ ظهر بنویس، نیم‌ ساعت وقت استراحت و غذاست و باز هم تا ساعت پنج بعدازظهر بنویس. این کار در فرهنگ و هنر شدنی نیست.

کوهیان با اشاره به اینکه فیلمنامه‌نویس سریال گاهی مجبور است شبانه‌روز بنویسد و حتی برای چند روز ممکن است فرصت دوش گرفتن پیدا نکند یا خواب و خوراکش به هم بخورد، گفت: او برای مدتی مجبور است با یک برنامه فشرده کار کند، اما بعد از اتمام این دوره، برای مدتی استراحت می‌کند. آیا آن مدتی که استراحت می‌کند بیکار است؟ نه. بنابراین شغل هنرمند این‌گونه تعریف نمی‌شود.

وی یادآور شد: هنرمند باید بر اساس ذوق بنویسد و خلق اثر کند. ممکن است یک نقاش در یک سال یک اثر هنری داشته باشد که یک هفته هم روی آن کار کرده باشد، اما به این هنرمند در ایامی که فکر می‌کند، می‌بیند یا تجربه می‌کند، بیکار نمی‌گوییم.

این حقوقدان ادامه داد: منظورم این است که ما در فرهنگ و هنر نیاز به بازتعریف برخی مفاهیم داریم؛ مثل بیکاری، مالیات، ساعت کار، امنیت شعلی، بهداشت محیط کار، امنیت کار و... این مفاهیم، پرونده‌هایی بوده است که خود من درگیرشان بوده‌ام.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان بیکاری هنرمند را تعریف کرد؟ گفت: بیکاری هنرمند با قانون کار قابل تعریف نیست. قانون کار تعریفی در این زمینه دارد که می‌گوید شاغل چه کسی است، ساعت کارش چقدر است و یک ساختار خشک برای کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی نوشته شده است که به شکل روتین کار می‌کنند. اما این موضوع را نمی‌توانید در فرهنگ و هنر تعریف کنید.

کوهیان در پایان اظهار امیدواری کرد که فصل جدید روابط حقوقی حاکم بر قراردادهای هنری هرچه باشد متوقف کننده تولید و اشتغال نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز