خبرگزاری کار ایران

آغاز کاوش در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۳۱۷

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا حسنی (رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود) با اشاره به آغاز کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر، گفت: با هدف تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی تل خاکستر، کار کاوش این محوطه باستانی توسط هیأتی از کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرپرستی حسن رضوانی آغاز شد.

او گفت: محوطه تاریخی تل خاکستر مربوط به دوران پیش از تاریخ بوده و در سال ۱۳۸۱ با شماره  ۵۸۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسنی افزود: در شهرستان شاهرود ۱۵۶ اثر فاخر به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۴ اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: از مهمترین محوطه‌های تاریخی شاهرود می‌توان به "تپه سنگ چخماق" بسطام و "ده خیر" مربوط به دوران نوسنگی، محوطه تاریخی "عمادالدین ۲ "و "تپه بلوار" شاهرود اشاره کرد.

قدمت تاریخی شهرستان شاهرود بر اساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان و حفاری‌ها در تپه تاریخی ده خیر به هزاره هشتم قبل از میلاد و تپه سنگ چخماق بسطام به هزاره ششم تا هفتم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. آثار به دست آمده دوره نوسنگی در حفاری اخیر تپه تاریخی عمادالدین ۲  شهر شاهرود نیز گواهی بر این مدعاست. در کنار جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی این شهرستان نیز دارای اهمیت فراوان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز