خبرگزاری کار ایران

تحقق رویای پساکانتی نظام فلسفه/ «نظام ایدئالیسم استعلایی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۱۶۹

در ادامه موج توجه به آثار دست اول فلسفه ایدئالیسم آلمانی، «نظام ایدئالیسم استعلایی» نوشته فردریش ویلهم یوزف شلینگ با ترجمه سید مسعود حسینی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه موج توجه به آثار دست اول فلسفه ایدئالیسم آلمانی، این بار کتاب مهم و خواندنی «نظام ایدئالیسم استعلایی» نوشته فردریش ویلهم یوزف شلینگ با ترجمه سید مسعود حسینی مترجم آثار فلسفی، منتشر شد.

شلینگ که عمدتا در میان اهالی فلسفه ایرانی زیر سایه کانت و هگل و حتی فیشته باقی مانده، سهم بسیار مهمی در تکوین و تدوین مفاهیم عمده فلسفه آلمانی دارد و انتشار آثار دست اول او می‌تواند این فیلسوف خوش‌ذوق و باریک‌بین را از پرده فراموشی به‌در آورد.

کتاب «نظام ایدئالیسم استعلایی» در۳۸۴ صفحه، به قیمت ۵۸هزار تومان و از سوی نشر نی منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:

«شلینگ در نظام ایدئالیسم استعلایی بر آن شد که به رویای پساکانتی «نظام فلسفه» جامه واقعیت بپوشاند. وی در این اثر کوشید آنچه را نزد کانت و فیشته پراکنده و متفرق بود، در یک اثر واحد وحدت ببخشد. از این رو نظام ایدئالیسم استعلایی شامل دو بخش اولیه است (بخش‌های اول و دوم) که در حکم«فلسفه اولی» هستند و در آن‌ها صل فلسفه استنتاج می‌شود. بخش سوم«فلسفه نظری» را تشکیل می‌دهد که شلینگ در آن تحقیقات خویش درباره فلسفه طبیعت را دوشادوش تاریخ آگاهی شرح می‌دهد. بخش چهارم فلسفه عملی به معنای موسع را تشکیل می‌دهد که شلینگ در ان مفاهیم اراده، خود تعین‌بخشی، دیگری، قانون اخلاق، تاریخ و دین را پیش می‌کشد. بخش پنجم معطوف به غایت‌شناسی است و نهایتا در بخش ششم فلسفه هنر به منزله ارغنون فلسفه و مقامی برتر از فلسفه مطرح می‌شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز