خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بیکاری 3 هزار فعال گردشگری در جزیره کیش/ گذران زندگی در کارگاه‌های ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۷۹۴

در حال حاضر برای جلوگیری از بیکاری بیشتر فعالان صنف گردشگری در کیش باید فرمول غلط تعطیلی مراکز را به فرمول صحیح نظارت دقیق تغییر دهند.

علی خدادادی (رئیس هیات مدیره جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، و در تشریح شرایط فعلی جزیره کیش به ویژه در دوران کرونا و در خصوص دفاتر فعال و نیمه فعال این صنف گفت: شرایط کرونا به صورت فراگیر در جزیره کیش قرار گرفته شده و آنچه که مسلم است ما نقطه سفید در کشور نداریم و باید باور داشته باشیم که تمام کشور به واسطه رفت و آمدهای بسیاری که دارد، مصون از این اپیدمی نبوده و به همین ترتیب نیز حال جزیره کیش به واسطه این بیماری مطلوب نیست اما آن چیز که اجتناب‌ناپذیر است، وضعیت بازار بوده که به واسطه این شرایط آسیب‌های بنیادی بسیاری را بر پیکر خود دیده است.

خدادادی تصمیمات اتخاذ شده در راستای تعطیلی کشتی‌ها و جنگ‌ها را تصمیمی عجولانه و غیرکارشناسی خواند و با اشاره به دیدگاه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر عدم توقف فعالیت‌های صنفی در جزیره کیش، راه مقابله با این بیماری را تشدید نظارت در انجام پروتکل‌های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی به جای توقف یا عدم فعالیت برندهای گردشگری خواند و افزود: در جلسات متعدد برگزار شده در سازمان به این مورد اشاره کردم که دولت و به دنبال آن سازمان منطقه آزاد کیش چه تمهیدات رفاهی برای مشاغل جزیره کیش در نظر گرفته است که مرتب بانگ تعطیلی مراکز را به صدا درمی‌آورند؟ این درحالی‌ست که خود سازمان منطقه آزاد به تعهدات خودش در قبال عدم اخذ کرایه املاک خود که در  اختیار و اجاره بخش خصوصی بوده عمل نکرده و چک مستاجرین خود را به راحتی برگشت زده‌اند.

خدادادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تبعات تعطیلی مراکز گردشگری و منجر شدن به خانه‌نشینی نزدیک به 3000 فعال در این حوزه بسیار مخربتر و چالشی تر از خطرات ناشی از اپیدمی بیماری کرونا خواهد بود. وقتی فردی کسب و کار خود را از دست می‌دهد. هزینه بالایی برای جامعه پیرامونی خود به همراه خواهد داشت درحالیکه یک بیمار کرونایی در 80% موارد پس از طی نمودن دوران نقاهت خود به جامعه بازمی‌گردد در حال حاضر موارد بسیاری از آسیب دیده اقتصادی در حوزه گردشگری جزیره کیش وجود دارند که به واسطه عدم شرایط مطلوب و عدم توانایی مالی در پرداخت اجاره خانه خود، مجبور به گذران زندگی در کارگاه‌های ساختمانی یا مراکز غیرقابل باور گشته اند. در حال حاضر کرونا مشکل امنیتی چندانی ندارد اما بیکاری قطعا ایجاد مشکلات عدیده امنیتی و اخلاقی در جامعه را خواهد کرد.

 وی ادامه داد: متاسفانه در جلسه اخیر شورای سلامت و بدون حضور برخی از چهره های عضو ازجمله متولیان حوزه گردشگری طرح ابلاغی را به تصویب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد رسانده‌اند که موجبات تعطیلی برخی از اماکن گردشگری در جزیره کیش را در پی داشته و این در حالی است که با کمی توجه به پیرامون، نقاط خطرآفرین بسیاری مانند سالن ورودی فرودگاه کیش، صفوف نانوایی‌ها در سطح شهر و ... را جهت نظارت فراموش کردند.

خدادای افزود: متاسفانه نظارت‌ها بر رفتار ایرلاین‌ها در انجام پروتکل‌های بهداشتی که مصوبه شورای سلامت بوده در حال حاضر انجام نمی‌پذیرد و در این میان گویی صرفا جنگ‌های شبانه و کشتی‌ها در جزیره کیش محل تجمع و انتقال ویروس کرونا می‌باشند. قطعا این تصمیم، تصمیم اشتباهی بوده آن هم در شرایطی که سازمان هیچ برنامه خاص و مدونی در خصوص بیکار شدن این دسته از افراد نداشته و اگر هم داشته باشد توانمند در اجرای آن نخواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مشکل، نظارت صحیح اجرای پروتکل‌ها توسط برندهای گردشگری بوده و در این رابطه پیشنهاد راه‌اندازی پلیس سلامت با تامین هزینه از سوی مراکز تفریحی ارائه شده  است که توجهی به آن نیز نشد. در حال حاضر باید  فرمول غلط تعطیلی مراکز را به فرمول صحیح نظارت دقیق تغییر دهند.

علی خدادادی افزود: در این میان برخی از هنرمندان نیز از محل تجمع اجرای برنامه‌های خود فیلم تهیه کرده و در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند که همین امر نیز عرصه را برای سودجویان در تعطیلی جزیره کیش مهیا نموده است. این درحالیست که بارها تذکر داده‌ایم که خودمان رعایت کنیم تا برخورد اینچنینی با ما نگردد.

وی در خصوص تغییرات اخیر مدیریتی در سازمان منطقه آزاد کیش گفت: این عزل و نصبهای پی در پی باعث  شده  که برخی از مدیران جدید، صراحتا اعلام می‌کنند که برنامه‌های آنها صرفا برنامه‌های کوتاه مدت بوده و در حال حاضر هیچ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی از مدیران فعلی حوزه گردشگری ندیده‌ایم و امیدواریم آنچه در شعار بها دادن به بخش خصوصی بوده، محقق شود. 

رئیس هیئت مدیره جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش همچنین برگزاری جشنواره با هزینه‌ای قابل توجه و بدون در نظر گرفتن دیدگاه ستاد جشنواره‌ها را کاری عبث و بیهوده دانست و این رویکرد را به ویژه در شرایط فعلی بیماری کوید 19، محکوم به شکست خواند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز