خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

گردشگری صادرات بدون محصول است/ اکثر آژانس‌های هواپیمایی به صورت مطلق تعطیل هستند

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۱۷۸

اگر فعالیت آژانس‌های معتبر دارای مجوز متوقف شود قطعا فعالیت‌های آژانس‌های غیرمجاز به خصوص دفاتری که مجوز ندارند و وعده‌های دروغین درباره ویزا می‌دهند، بیشتر خواهد شد.

پیام فرامرزیان (مدیر عامل کارگزاری و آژانس مسافرتی پایاتور) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت گردشگری و صنعت توریسم در کشور گفت: امروز صنعت گردشگری در جهان دچار یک بحران جهانی شده و یکی از گروه‌های کاری و صنف‌های متضرر در جهان، گردشگری و صنعت توریسم است.

فرامرزیان که به صورت همزمان در ایران و ایتالیا در زمینه گردشگری فعالیت دارد، افزود: بسیاری از آژانس‌های مسافربری و برگزارکنندگان تورها مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند و اگر آژانسی سرمایه شخصی داشته از آن سرمایه برای خود هزینه کرده وگرنه مجبور شده است که از این کار کنار برود و بیکار شدن دوستان و هموطنانمان بسیار نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه آژانس مسافرتی پایاتور  در حوزه شنگن کارگزار آژانس‌های مسافرتی بوده است، افزود: ما خدمات را برای همکاران فراهم می‌کنیم و این خدمات شامل هتل، پروازهای داخلی در اروپا، بلیت‌های قطار، اتوبوس، بلیت‌های محلی، تورلیدرهای محلی، تورگایدهای محلی در شهرهای مختلف اروپا می‌شود و ما گسترده‌ترین شبکه راهنمایان محلی را در اروپا داریم. البته تاکید می‌کنم که ما به مشتریان خدمات نمی‌دهیم بلکه خدماتمان را به آژانس‌های همکار ارائه می‌دهیم و اگر مسافری نیز به صورت مستقیم به مراجعه کند، ما او را به آژانس‌های همکار معرفی می‌‌کنیم.

فرامرزیان با اشاره به اینکه دو سال پیش از این بیش از پنج تور را به صورت همزمان و روزانه اجرا می‌کردند، افزود: هر گروه توری از 4 نفر الی 40 نفر را تشکیل می‌دهد و حتی گاهی به 150 نفر نیز می‌رسد. سال گذشته به دلیل افزایش قیمت یورو، حجم و تعداد مسافران بسیار کمتر شد و امسال نیز با اتفاقاتی که افتاد و همچنین گسترش ویروس کرونا، حجم سفارش‌ها به صفر رسیده و تقریبا ما بیکار هستیم.

وی درباره میزان استقبال از تورهای ورودی و اینکامینگ گفت: تورهای ورودی سال گذشته بسیار خوب بود و خود من حدود 12 گروه را به شکل ورودی از کشور ایتالیا، چین و انگلیس داشتم و استقبال نیز خیلی خوب بود و دلیل اصلی آن این بود که من به کشورم علاقه دارم و می‌خواهم برای کشورم کار کنم و دوم اینکه اینگونه تورها نقش مهمی در واردات ارز دارند و برگزاری این تورها برای آژانس‌داران راحت‌تر از تورهای خروجی است.

فرامرزیان درباره وضعیت صدور ویزا برای ایرانیان از سوی کشورهای اروپایی و اینکه گفته می‌شود در سالهای اخیر، شرایط سخت‌تر شده است، گفت: به صورت کلی برخی از سفارت‌های حوزه شینگن برای برخی ملیت‌ها سختگیری‌های زیادی دارند و همین سختگیری‌ها باعث می‌شود تا در بازار سوءاستفاده‌ها و سودجویی‌هایی به وجود بیاید. فعالیت برخی آژانس‌های غیرمجاز  در این حوزه باعث بدنامی آژانس‌های معتبر نیز شده و این معضل حتی  در جلسات انجمن صنفی بسیار پرداخته شده است.

وی ادامه داد: ویزای شینگن به شدت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی است که بین ایران و اروپا رخ می‌دهد و اگر اتفاقات بدی بیفتد قطعا ویزا دادن نیز برای ایرانیان بسیار سخت خواهد شد. اگر مسافر از طریق آژانس برای خدمات ویزا اقدام کند، می‌تواند از اعتبار آژانس نیز استفاده کند و اعتبار آژانس نقش خوبی در صدور ویزا خواهد داشت. البته این یک قانون نانوشته است و سفارت‌ها به آژانس‌هایی که بیشترین مسافر را به اروپا می‌فرستند و بیشتر آنها نیز به کشور بازگشته‌اند یک امتیاز مثبت می‌دهند.

فرامرزیان با اشاره به برنامه‌هایی که برای برون‌رفت از مشکلات فعلی صنعت گردشگری می‌توان اجرایی کرد، گفت: بهترین راهکار، تقویت تورهای داخلی است زیرا تقویت تورهای داخلی باعث گردش مالی در داخل کشور می‌شود و برخی کشورهای اروپایی نیز چنین سیاستی را دنبال می‌کنند. مثلا در ایتالیا به مردم بن‌های خرید و سفر داده شده است و ما نیز در کشور می‌توانیم این طرح را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بتوانیم کامل و درست  و پروتکل‌های بهداشتی اجرا واطلاع‌رسانی کنیم و اثبات کنیم که پروتکل‌ها به خوبی اجرا می‌شود، می‌توانیم حتی نسبت به تورهای ورودی از خارج نیز امیدوار باشیم زیرا هم‌اکنون نیز تعدادی از توریست‌های کشورهای دیگر تمایل دارند تا به ایران سفر کنند ولی می‌خواهند بدانند که شرایط اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کشور چگونه است.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از آژانس‌های هواپیمایی گفت: مهمترین درخواست ما مباحث مالیاتی است زیرا ما عنصر واسط در بحث گردشگری هستیم و مالیات‌های این بخش توسط ایرلاین‌ها و هتل‌داران پرداخت می‌شود. همچنین انتظار داریم دولت مبالغی را به عنوان کمک‌های بلاعوض در اختیار آژانس‌ها قرار دهد اما متاسفانه این کمک‌ها تبدیل شده است به وام‌های با سود 12 درصد که همان هم پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: برای برگزاری تورهای داخلی نیز هماهنگی‌هایی انجام دادیم اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی‌هایی که با استانداران انجام شد، جلوی برخی تورهای ما را گرفتند و اگر این ناهماهنگی‌ها برطرف شود، قطعا می‌توانیم تورهای داخلی را به خوبی اجرا کنیم.

وی گفت: تقریبا اکثر آژانس‌های هواپیمایی این روزها به صورت مطلق تعطیل هستند و مثلا در آژانس خودمان فعالیت خاصی  انجام نمی‌دهیم و به جز انجام امور محتوایی، برگزاری تور و یا خدمات گردشگری  کار دیگری صورت نمی‌گیرد. ما 12 پرسنل داشتیم که مجبور شدیم 5 نفر را تعدیل کنیم و یک نفر نیز بصورت دورکاری فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فعالیت آژانس‌های معتبر دارای مجوز متوقف شود قطعا فعالیت‌های آژانس‌های غیرمجاز به خصوص دفاتری که مجوز ندارند و وعده‌های دروغین درباره ویزا می‌دهند، بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شود و مانند کشورهای اروپایی کارت سلامت صادر شود، ما قطعا می‌توانیم تورهای خارجی را به کشور بیاوریم زیرا گردشگری به نوعی صادرات بدون محصول است و ارزآوری خوبی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز