خبرگزاری کار ایران

مصطفی رحماندوست در نشستی خبری اعلام کرد:

مرغک زرین و مرغک سیمین به کتاب سال و ماه کانون می‌رسد/ اگر مدیران بعدی این جایزه را ادامه ندهند طلبکار می‌شویم/ هولوگرام کتب برگزیده به ناشران اعطا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۲۴۰

نشست‌ رسانه‌ای «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» با حضور مصطفی رحماندوست به‌عنوان دبیر این جایزه، کانون پرورش فکری صبح امروز (دوشنبه ۹ تیر) به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست‌ رسانه‌ای «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» کانون پرورش فکری صبح امروز (دوشنبه ۹ تیر) به صورت آنلاین برگزار شد.

مصطفی رحماندوست (دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری) در این نشست که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، گفت جایزه کتاب سال با نام «مرغک زرین» و جایزه کتاب ماه با عنوان «مرغک سیمین» اهدا می‌شود.

رحماندوست با بیان اینکه تمامی کتاب‌ها را در تمامی رشته‌ها بررسی و در فهرستی برای کمک به معلمان و خانواده‌ها معرفی می‌کنند، گفت: اما امسال روی شعر و قصه تاکید داریم؛ اعم از ترجمه و تالیف.

او با اشاره به اینکه همچنین جایزه ویژه ناشر و تصویرگر را هم خواهند داشت، یادآور شد: اگر واقعا تصویرگری ویژه‌ای در کتابی صورت گرفته باشد حتما به عنوان جایزه ویژه به آن توجه می‌کنیم حتی اگر متن داستان و شعر واجد جایزه نباشد. حتی به این فکر کرده‌ایم که به ناشرانی که در سال برای ادبیات کودک و نوجوان تلاش می‌کنند ارج بگذاریم و توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان ضمن اظهار امیدواری از اینکه تا زمان معرفی جایزه ویژه کرونا رفته باشد تا بتوانند مراسم را به شکل حضوری برگزار کنند، گفت: حتما بار علمی جشنواره با پنل‌ها و سخنرانی‌ها پربار خواهد بود.

رحماندوست با اشاره به زمان‌بندی معرفی برگزیده‌ها گفت: در نیمه مرداد ۹۹ جایزه بهار را اعلام و کتابش را منتشر خواهیم کرد و در آبان ماه هم جایزه تابستان را اعلام می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: قرار بود کتاب‌های سال ۹۸ را تا بهار امسال بررسی کنیم که کرونا به کاسه کوزه‌مان زد و دو فصل از این برنامه عقب افتادیم. اما خوشبختانه ۱۳۷۰ عنوان کتاب تاکنون به دبیرخانه رسیده که امیدواریم همچنان بیشتر شود.

رحماندوست همچنین به اشاره به تنوع شورای داوری جایزه گفت: ما سعی کردیم از تمام نویسندگان و شاعران حیطه ادبیات کودکان با سلیقه‌های مختلف در داوری استفاده کنیم. در حوزه بررسی آثار، حدود ۱۵۰ نفر مشارکت دارند که کتاب‌ها را می‌خوانند؛ اگر دو رد یا دو قبول داشته باشد، تکلیفش مشخص است و اگر نظر داوران متفاوت باشد، داور سوم بررسی را ادامه می‌دهد تا در نهایت از بین آنها انتخاب صورت بگیرد.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره روش دریافت کتاب برای جایزه گفت: ما فراخوانی را منتشر کردیم که بر اساس آن از پدیدآورندگان کتاب اعم از نویسنده و ناشر و مترجم خواستیم تا کتاب‌هایشان را برایمان بفرستند؛ به این طریق که اطلاعات کتاب را در سامانه الکترونیک درج کنند. از بدو درج مشخصات بررسی و داوری آغاز می‌شود. از علاقه‌مندان می‌خواهیم اگر امکان دارد کتاب‌ها را از طریق سامانه بفرستند اگرنه مستقیم از ناشر می‌گیریم.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: ملاک زمانی ما برای چاپ اول کتب، تاریخی است که کتاب را دریافت می‌کنیم.

رحماندوست همچنین یادآور شد: ما در این جایزه فراخوان را برای نویسندگان فارسی زبان منتشر کردیم؛ یعنی جغرافیای فارسی‌زبان بزرگ شامل تاجیکستان، افغانستان و حتی چین را جزو دایره بررسی خودمان قرار دادیم. به همین منظور، تمهیداتی اندیشیده شده تا از نویسندگان فارسی زبان کشورهای دیگر کمک بگیریم و آثارشان را به اینجا بیاوریم. امیدوارم حتی اگر امسال هم موفق به این کار نشدیم،‌ این پدیده خوب در دوره‌های بعدی ادامه پیدا کند.

او همچنین اظهار امیدواری کرد: امیدوارم انقدر ناشر خوب داشته باشیم که بتوانیم هر فصل یک ناشر خوب معرفی و انقدر کتاب خوب داشته باشیم که هر ماه شعر و قصه‌ای خوب انتخاب کنیم.

رحماندوست همچنین با اشاره به اینکه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با حضور زمردیان به‌عنوان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری دوباره زنده شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای تداوم این جایزه در سال‌های بعد و با حضور مدیران دیگر اندیشیده شده است؟ گفت: اگر توانستیم راهکاری پیدا کنیم که با تغییر سیاسیت‌ها و آدم‌ها در بقیه جاها، برنامه‌ها ثابت بماند، در کانون هم این اتفاق می‌افتد. متاسفانه در اوضاع کنونی فقط می‌توانیم دعا کنیم ادامه پیدا کند.

این شاعر و نویسنده ادامه داد: وقتی به سابقه بعضی از فعالیت‌های فرهنگی جهانی نگاه کنید می‌بینید که خیلی‌هایشان ۶۰-۷۰ سال سابقه داشته‌اند. حتی در اروپای شرقی که سیستم کمونیستی رفته و سرمایه‌داری جایش آمده، بعضی اتفاق‌ها همچنان ادامه دارد. این باعث می‌شود به سیاست واحد برسند و برخی حتی اثر برای حضور در آن جشنواره تولید کند. من اینجا نه به عنوان دبیر که به عنوان یک نویسنده و شاعر از همه می‌خواهم اگر بعدا آمدند این جایزه را ادامه دهند، اگر این کار را نکنند ازشان طلبکاریم.

رحماندوست همچنین با اشاره به اتفاقات دیگری که در این جایزه خواهد افتاد، گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند کانون فقط برای نویسنده‌های خیلی شناخته شده است که البته در دوره‌ای اینطور هم بود؛ اما الان خوشبختانه اینطور نیست. برای تاکید بر این قضیه، جایزه «فرصت طلایی» را برای نویسنده و شاعر و خواننده‌هایی راه انداخته‌ایم که تاکنون کاری چاپ نکرده‌اند و فکر نمی‌کردند اگر از کنار کانون رد شوند هم کسی تحویل‌شان بگیرد. علاوه بر این،‌ فرصت طلایی برای نویسنده پر سابقه‌ای که کتابی نوشته اما ناشری نیافته یا چاپش سخت بوده هم هست. از او هم در این بخش دعوت می‌کنیم که اگر اثری دارد که فرصت چاپش را پیدا نکرده به این جایزه بیاورد.

او ادامه داد: جایزه بعدی «مداد پرنده» است، که در کانون سابقه داشته و خوشبختانه امروز دوباره زنده شده و مورد توجه قرار گرفته است. شورای سیاستگزاری تشخیص می‌دهد که نویسنده‌ای در بیست سال خوب کار کرده و در نهایت به یک نویسنده،‌ یک شاعر یا حتی کسی که در راه ادبیات کودکان تلاش کرده مدادی را که در حال پریدن است می‌دهیم!

رحماندوست با یادی از مرحوم مهدی آذریزدی که ۱۸ آذر سالگرد فوتش است، گفت: من و خیلی‌ها تلاش کردیم در نام‌گذاری‌ها فرهنگ پرداختن به مرگ نباشد و روز تولد آذریزدی به‌عنوان روز ادبیات کودکان انتخاب شود اما ظاهرا آنها، قدرت‌شان بیشتر از ما زنده‌گرایان بیشتر بود و چهار صباح دیگر کسی یادش نمی‌ماند چرا این روز به نام روز ادبیات کودکان انتخاب شده است. به‌هرحال مهدی آذریزدی همیشه می‌گفت کتاب‌های من برکت دارد؛ چون کارش بازنویسی متون و آثار گذشته ما بود و از این راه به ادبیات کودکان خیلی خدمت کرد، بنابراین بخشی را به بررسی آثاری اختصاص دادیم که بر مبنای متون فولکلوریک و کلاسیک بازنویسی شده و «جایزه آذریزدی» را به بهترین‌های بازنویسی شده تقدیم خواهیم کرد.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: امیدوارم مشتری جایزه‌ای که برای تصویرگر سال در نظر گرفتیم هم پیدا و جایزه‌اش اهدا کنیم.

رحماندوست همچنین با اشاره به اهدای هولوگرام مخصوص برای کتاب‌های برگزیده، گفت: ناشر می‌تواند از این آرم و نشان در چاپ‌های بعدی‌اش استفاده کند. قدیمی‌ترین جایزه کتاب، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی است که از سال ۱۳۶۳ تا امروز اتفاق افتاده اما چند کتاب را پیدا می‌کنید که این آرم را داشته باشد؟ این ناشر است که باید برایش حرف بزنیم و بگوییم این جایزه برند است؛ سیاست اقتصادی ناشر باید به این نقطه برسد که هر معرفی کتابی کمک‌کننده است که آن کتاب بیشتر و بهتر دیده شود. ما هولوگرام را به ناشران تقدیم و از آنها خواهش می‌کنیم که در چاپ‌های بعدی از آن استفاده کنند تا دیگر تیراژ کتاب فقط ۵۰۰ نسخه نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز