خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان به ایلنا خبر داد:

درِ تاریخی یکی از خانه‌های مرعشی‌ها در شوشتر کاملا سوخت/ بنا آسیب ندید

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۸۷۴

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی که صبح امروز سبب شد درِ تاریخی یکی از خانه‌های مرعشی در شوشتر به طور کامل بسوزد، گفت: بنا آسیب ندیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالی درِ تاریخی یکی از خانه‌های مرعشی در محله‌ در عباس شوشتر صبح امروز در آتش سوخت که احمدرضا حسینی (معاون میراث‌فرهنگی خوزستان) از ناشناس بودن افرادی خبر می‌دهد که مسبب این آتش سوزی هستند.

او در این خصوص به ایلنا گفت: این خانه متعلق به خانواده مرعشی است و بخش‌هایی از این خانه سال گذشته  توسط ستاد بازآفرینی  و زیر نظر میراث فرهنگی مرمت شده بود. باتوجه به آنکه مالکین در این خانه حضور ندارند و سال‌هاست این خانه خالی درهایش قفل است و به نوعی متروکه بود، عده‌ای از بیرون در را آتش زدند؛ احتمال دارد که این آتش سوزی به دلیل نفوذ به خانه اتفاق افتاده باشد. نکته جالب اینجاست که بلافاصله بعد از سوزاندن در با آتش نشانی تماس گرفته شد تا برای خاموش کردن اقدام کند. چنین عملی این گمان را تقویت می‌کند که که این تخریب برای خراب کردن مسئولین میراث فرهنگی شهرستان انجام شده باشد.

 او ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم چه کسانی مسبب این آتش سوزی هستند. قرار است فردا صبح با حضور فرماندار و مسئولین امر جلسه شورای تامین برای بررسی اتفاقات اخیر  برگزار شود و این مهم مورد بررسی قرار گیرد در ضمن دادگستری نیز در حال بررسی این پرونده است. هنوز نمی‌دانیم افراد معلوم الحال یا معتادان این کار را انجام داده‌اند یا افرادی با هدف قبلی و برای تخریب مسئولین و میراث فرهنگی این کار را انجام داده‌اند.

 به گفته معاون میراث فرهنگی خوزستان با وجود آنکه این در تاریخی کامل سوخته است اما آسیبی به ساختمان وارد نشده و ستاد بازآفرینی نیز پیگیر این موضوع است. 

 حسینی خاطرنشان کرد: هرچند تاکنون این مجموعه ثبت ملی نشده بود اما گفته‌ام تا پرونده ثبت آن آماده و برای ما ارسال شود. باتوجه به آن که مالکین حضور ندارند بخش ابلاغ به مالک در پرونده ناقص باقی مانده از این رو ثبت ملی این مجموعه تاکنون به تعویق افتاده است اما قصد داریم کار ثبت را تسریع کنیم.

 او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تخریب هایی که طی ماههای گذشته در شوشتر شاهد هستیم از تخریب میل کلاه فرنگی، دیوارها و نرده های جان پناه گرفته تا آتشی که امروز به جان در تاریخی خانه مرعشی‌ها افتاد و اینکه آیا این تخریب‌ها می‌تواند گوشزدی به مسئولان میراث فرهنگی مبنی بر نوعی خرابکاری و حضور تخریبگران میراث فرهنگی در این شهرستان باشد، گفت: هرچند پاسخ به این سوال در تخصص من نیست اما شکایت‌های لازم انجام شده و باتوجه به آنکه چندی پیش شاهد آماده‌سازی و ارائه پرونده ثبت بافت تاریخی شوشتر نو بودیم این احتمال را می‌دهیم که عده‌ای درصدد خدشه‌دار کردن این مهم و ایجاد زمینه برای این تصور در اذهان عمومی باشند که مسئولان میراث فرهنگی شهرستان و استان توجهی به میراث فرهنگی ندارند. نباید فراموش کرد که وقتی یک اثر تاریخی دارای مالک خصوصی است این امکان برای میراث فرهنگی وجود ندارد که نگهبان اختصاصی برای آن بگذارد. ضمن آنکه این در از بیرون آتش زده شده و می‌تواند هدفی پشت آن باشد. پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز