خبرگزاری کار ایران

خواننده و سرپرست گروه آیشم) گفتگو با ایلنا؛

«موسیقی» در وضعیت‌های بحرانی بدترین شغل است/ «کرونا» شغل‌مان را تعطیل کرده/ غیربومی‌ها به مازندران نیایند و وضعیت را بحرانی‌تر نکنند

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۷۸۴

ژاله احمدی درباره برگزاری کنسرت بانوان در مازندران می‌گوید: برای حل این معضل به اداره کل ارشاد ساری مراجعه کرده‌ایم و گفتیم مگر اجرا برای بانوان چه اشکالی دارد و ما نیز شرایط را می‌پذیریم اما آنها حرفشان این است که تا زمانی استان‌های دیگر در این زمینه پیش‌قدم نشوند ما اقدامی نخواهیم کرد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند ماهی است که فعالان عرصه موسیقی در بلاتکلیفی و بیکاری به سر می‌برند و منتظر پایان بحران کرونا هستند تا مجددا فعالیت‌های خود را آغاز کنند. در حال حاضر اغلب گروه‌های موسیقی  فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند یا در نهایت با دیگر اعضا تعاملات مجازی دارند. هنرمندان موسیقی نواحی که در مواقع عادی نیز به دلایل مختلف فعالیت‌های محدود و معدود دارند در حال حاضر اوضاع بدتری پیدا کرده‌اند و از سویی دیگر برگزاری جشنواره‌های سالانه نیز وضعیتی مشخص ندارد.

ژاله احمدی ایرایی (آهنگساز، نوازنده و خواننده موسیقی ایرانی) یکی از هنرمندان خطه مازندران است که سرپرستی گروه «آیشم» را به عهده دارد. «آیشم» که تنها گروه بانوان استان مازندران است به موسیقی فولکوریک این منطقه توجه دارد و سال گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر شرکت و به اجرای برنامه پرداخته است.

«موسیقی» در وضعیت‌های بحرانی بدترین شغل است/ «کرونا» شغل‌مان را تعطیل کرده/ غیربومی‌ها به مازندران نیایند و وضعیت را بحرانی‌تر نکنند

ژاله احمدی در ابتدا درباره فعالیت‌های اخیر گروه موسیقی «آیشم» به ایلنا گفت: تمرینات و برنامه‌های ما پس از جشنواره موسیقی فجر سال گذشته که آخرین روزهای کاری‌مان محسوب می‌شد،‌ عملا تعطیل شده است.

احمدی افزود: برای ادامه فعالیت گروه برنامه‌‌ریزی بلندمدت کرده بودیم و قرار بود کنسرت‌‌هایی برگزار کنیم و به اجرای آثار فولکوریک نواحی مناطق مختلف ایران بپردازیم، اما به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا هنوز این امر میسر نشده است. البته تمریناتمان به صورت مجازی برگزار می‌شود تا لااقل اعضای گروه تمریناتشان را داشته باشند.

سرپرست گروه «آیشم» در ادامه گفت: با اینکه تمریناتمان به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما واقعیت این است که تمرینات گروهی با دورهم جمع شدن و تعامل و تمرین و ساز زدن به نتایج مثبت می‌رسد، بنابراین تمرینات و حضور در فضای مجازی آنطور که باید پاسخ‌گو نیست و نتایج درخوری دربرنخواهد داشت. به طور کلی ویژگی و خاصیت گروه‌نوازی به همان دور هم جمع شدن‌هاست.

این هنرمند با اشاره به وضعیت بد مازندران در زمینه بیماری کرونا گفت: با اینکه اهالی مازندران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما با این حال هرچه می‌گذرد بحران کرونا در استان بدتر و همه‌گیرتر می‌شود؛ زیرا جاده‌ها همچنان باز و قابل ترددند و افراد غیر بومی همچنان به شهرهای شمالی سفر می‌کنند. اگر توجه کنید پس از هر تعطیلی آمار بیماری در منطقه ما بالا می‌رود که دلیلش ورود مسافران و افراد غیربومی است.

احمدی در ادامه توضیحاتش گفت: وضعیت موجود وعدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شده ما خانه‌‌نشین شویم و درحالی که منبع درآمدمان موسیقی است، شغل‌مان نیز تعطیل شده است.

سرپرست گروه موسیقی «آیشم» درباره فعالیت‌های مجازی گروه موسیقی «آیشم» نیز گفت: من و اعضای گروه تا پیش از این بر اساس موسیقی فولکوریک مازندران فعالیت می‌کردیم که البته این روند ادامه خواهد داشت؛ اما چندی پیش تصمیم گرفتیم عرصه فعالیت‌های‌مان را گسترش دهیم، زیرا این توانایی در اعضا وجود دارد و همه آنها سازهای ایرانی و فولک را می‌نوازند. زمانی که چنین پتانسیلی وجود دارد بهتر آن است که از آن استفاده کنیم، لذا به این نتیجه رسیدیم که  اگر می‌خواهیم در شهرهای مختلف اجرا داشته باشیم، بهتر آن است کلام ارتباطی‌مان را نیز گسترش دهیم.

او در ادامه گفت: «آیشم» تنها گروه مازندران است که همه نوازندگان آن خانم هستند و اعضای آن از سال‌ها پیش مشغول به فعالیت و همکاری با یکدیگرند. پیش از این نیز در قالب موسیقی بانوان فعال بودیم و نام گروه‌مان «قمر» بود.

ژاله احمدی درباره مبنا و محوریت فعالیت گروه «آیشم» گفت: از مقطعی به بعد به دلیل محدودیت‌ها و شرایط و مسائلی که در زمینه موسیقی بانوان وجود دارد، گروه «آیشم» نیز دچار تغییراتی شد، به این شکل که از آقای میثم شیخ‌نژاد به عنوان خواننده دعوت به عمل آوردیم و ایشان نیز پذیرفتند. همکاری ما با آقای میثم شیخ‌زاده ادامه خواهد داشت و این امکان وجود دارد در کنسرتی که مربوط به موسیقی نواحی دیگراست از خواننده دیگری نیز استفاده کنیم.

احمدی درباره دلایل این اتفاق گفت: به هرحال با وجود خوانندگان مرد فعالیت‌های راحت‌تری خواهیم داشت و با محدودیت‌های کمتری مواجه خواهیم بود، ‌اما بازهم مشکلاتی وجود دارد. با این حال به فعالیت ادامه خواهیم داد زیرا مجوز رسمی دریافت کرده‌ایم و در دو جشنواره معتبر مقام آورده‌ایم.

ژاله احمدی درباره فعالیت‌های خوانندگی خودش با وجود خواننده مرد نیز گفت: در سال‌های گذشته که «آیشم» گروه بانوان بود خواننده خودم بودم و حال به عنوان هم‌خوان در کنار خواننده آقا حضور دارم. قطعا این اتفاق برای من که خودم خواننده هستم اذیت کننده خواهد بود، اما چاره‌ای جز این نیست زیرا خوانندگان خانم همواره برای فعالیت با محدودیت‌های بسیار مواجهند. این قضیه همچنان برای من لاینحل است اما معتقدم راکد ماندن بی‌فایده است و باید حرکت کرد تا بالاخره کورسوی امیدی پیدا شود.

ژاله احمدی درباره وضعیت موسیقی بانوان در استان مازندران و شهر آمل گفت: مشکلات همچنان وجود دارد و امکان برگزاری کنسرت در استان و شهرهای تابعه آن میسر نیست؛ در حالی که در تهران چنین روالی وجود دارد و سالانه گروه‌های مختلفی ویژه بانوان روی صحنه می‌روند. حتی چند گروه نیز در جشنواره موسیقی فجر اجرای بانوان داشته‌اند؛ ‌هرچند آن کنسرت‌ها نیز با شرایط و ضوابط خاص روی صحنه رفته‌اند. با توجه به این موارد واقعا نمی‌دانم چرا در شمال چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهند.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری کنسرت در شمال کشور به وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مربوطه مراجعه کرده یا خیر، گفت: برای حل این معضل به اداره کل ارشاد ساری مراجعه کرده‌ایم و گفتیم مگر اجرا برای بانوان چه اشکالی دارد و ما نیز شرایط را می‌پذیریم اما آنها حرفشان این است که تا زمانی استان‌های دیگر در این زمینه پیش‌قدم نشوند ما اقدامی نخواهیم کرد. ما برای برگزاری کنسرت تلاش‌های بسیار کردیم و زحماتمان عملا به جایی نرسید. البته تا آنجا که می‌دانم و در جریان هستم برگزاری کنسرت در برخی شهرها از جمله سنندج ممانعتی ندارد.

«موسیقی» در وضعیت‌های بحرانی بدترین شغل است/ «کرونا» شغل‌مان را تعطیل کرده/ غیربومی‌ها به مازندران نیایند و وضعیت را بحرانی‌تر نکنند

احمدی با اشاره به اینکه اولویت مسئولان مسائلی غیر از هنر و موسیقی است، گفت: با اینکه گروه ما بارها توانمندی‌های خود را ثابت کرده و در جشنواره‌ها درخشیده و برای شهر و دیارمان افتخار کسب، ‌اما متاسفانه طی این سال‌ها از سوی وزارت و اداره ارشاد نه تنها حمایتی وجود نداشته، بلکه هیچ تقدیر و تشکری از ما صورت نگرفته و حتی یک تماس تلفنی با ما برقرار نشده و ما نیز همواره نسبت به این موضوع انتقاد داشته‌ایم. چنین برخورددهایی ناراحت‌کننده و گاه نا امیدکننده است اما  واقعیت این است که ما توجهی نداریم و نسبت به چنین رفتارهایی بی‌تفاوت شده‌ایم.

سرپرست گروه «آیشم» درباره تعامل خوانندگان زن کشور با یکدیگر نیز گفت: اینگونه ارتباط‌ها تا حدودی وجود دارد اما آنطور که باید باشد، نیست. البته بحران بیماری کرونا نیز آن ارتباطات معدود را کمرنگ‌تر کرده است. دیگر گروه‌ها و خوانندگان نیز شرایطی مشابه با وضعیت ما دارند و فعالیت‌هایشان را به نوعی متوقف کرده‌اند.

ژاله احمدی درباره دیگر فعالیت‌هایش در زمینه موسیقی گفت: با گروه دیگری متشکل از اساتید موسیقی مازندران به عنوان هم‌خوان همکاری می‌کنم. قرار بود به اتفاق اعضای این گروه نیز کنسرت داشته باشیم که هنوز این اتفاق میسر نشده است. البته اجازه برگزاری کنسرت داده می‌شود، اما با 50 درصد ظرفیت سالن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی. شما حساب کنید در مواقع عادی افراد کمی به دیدن کنسرت می‌آیند و حال با نیمی از ظرفیت سالن همان 50 درصد نیز نخواهند آمد. بنا به همین دلایل به این نتیجه رسیده‌ایم که در شرایط بحرانی بدترین شغل ممکن را داریم.

ژاله احمدی در پایان با اشاره به اینکه پیگیر جشنواره‌های آینده است، گفت: فعالیت ما بستگی به تمرینات گروهی‌مان دارد که فعلا این امکان میسر نیست. امیدوارم که شرایط بحرانی فعلی هرچه زودتر پایان یابد و زندگی به روال عادی باز گردد و ما و دیگر همکاران فعالیت‌هایمان را از سر بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز