خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان البرز:

سازمان چاپ و نشر به خرازی و بقالی هم اجازه فروش کتاب درسی می‌داد/ با انحصار دولتی توزیع، پای دانش‌آموزان را از کتابفروشی‌ها قطع کردند

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۹۱۴

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان البرز تصمیم وزارت آموزش و پرورش را برای انحصار دولتی عرضه و توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم را بازی با فرهنگ یک کشور خواند و گفت: آقایان با این تصمیم کاری کردند که دانش‌آموز دیگر با فروشگاهی به‌نام کتابفروشی آشنا نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش عرضه و توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم را برای خود انحصاری و کتابفروشی‌ها را از روند عرضه حذف کرد و امسال دومین سال است که وزارت آموزش و پرورش قصد دارد توزیع کتاب‌های درسی را در دست خود بگیرد.

عباس‌علی زارعی (نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان البرز) در گفتگو با ایلنا، تصمیم وزارت آموزش و پرورش را برای انحصار دولتی عرضه و توزیع کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم را بازی با فرهنگ یک کشور خواند و گفت: آقایان با این تصمیم کاری کردند که دانش‌آموز دیگر با فروشگاهی به‌نام کتابفروشی آشنا نشود.

زارعی که حدود ۴۰ سال است به کتابفروشی می‌پردازد، تصریح کرد: اگر در این چهل سال هر شغل دیگری راه انداخته بودم از نظر مادی بسیار وضعیت بهتری داشتم اما من عاشق فروش کتاب به خصوص به کودکان و نوجوانان هستم. همین حالا اگر بخواهم مغازه‌ام را اجاره دهم، ماهی ۱۰ میلیون تومان می‌گیرم اما درآمدم از کتابفروشی حدود سه میلیون تومان است.

زارعی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با توزیع انحصاری و دولتی کتب درسی، کسب و کار ۶۰۰ کتابفروش را در استان البرز به مخاطره انداخته است، گفت: ۱۵۰ نفر از کتابفروشان البرز، دبیر بازنشسته هستند و همه عاشق کتاب‌اند. من و خیلی از آنها، کتاب درسی می‌فروختیم به امید اینکه دانش‌آموز محل کتابفروشی را یاد بگیرد و برای خرید کتاب‌های دیگر هم مراجعه کند؛ اگرنه که فروش کتاب‌های درسی برای فروشندگان سودآوری چندانی ندارد.

او با اشاره به محاسبات مالی کتابفروشان با وزارت آموزش و پروش در دوره‌ای که توزیع کتاب‌ها را به عهده داشتند، یادآور شد: زمانی که توزیع دست کتابفروشان بود رویه اینطور بود که وزارت آموزش و پرورش کتاب‌ها را با ۱۸ درصد تخفیف به ما می‌داد که ۵ درصد آن صرف هزینه باربری و انبارداری می‌شد. آقایان سه ماه زودتر پول کتاب‌ها را از ما می‌گرفتند و هر کتابفروش باید نهایتا تا پایان تیر، مبلغ کل کتاب‌های دریافتی را به دولت می‌پرداخت درحالی‌که تازه از شهریور فروش‌اش را آغاز می‌کرد. با این‌همه، امید کتابفروشان به حضور و رفت و آمد دانش‌آموزان در کتابفروشی‌ها بود که آقایان با این تصمیم کاری کردند که دانش‌آموز دیگر با فروشگاهی به‌نام کتابفروشی آشنا نشود.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان البرز تصریح کرد: کتابفروشان در هر شهری، از آخر تیر برای کتب درسی اسم‌نویسی کرده و ۵ الی ۱۰ هزار تومان بیعانه می‌گرفتند اما فروردین امسال وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان خبر داده که باید هزینه تمام کتاب‌ها را پیش‌پرداخت کنند. ما رفتیم و به این روند اعتراض کردیم چون با این کار، کتاب‌ها دست‌کم ۲۰ درصد برای دانش‌آموزان گران‌تر تمام می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه تاکنون از طریق مراجع مختلف به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرده و نامه‌های زیادی خطاب به مسئولان و نهادها و مجلس نوشته‌اند، از جلساتی گفت که در این مدت با نمایندگان وزارت آموزش و پرورش تشکیل داده‌اند و خاطرنشان کرد: گفتیم به‌جای ۱۸ درصد، حاضریم با ۱۵ درصد تخفیف قیمت روی جلد، کتاب‌ها را از دولت تحویل بگیریم. حتی تا ۱۲ درصد هم راضی شدیم. در این جلسات می‌گفتیم شما حرف از مرجوعی کتاب‌ها می‌زنید، درحالی‌که کتابفروشی‌ها اصلا مرجوعی نداشته‌اند. حتی پیشنهاد دادیم روند ثبت‌نام دانش‌آموز در سامانه دریافت کتب درسی و دریافت هزینه توسط دولت باقی بماند، اما برای دریافت کتاب‌ها، دانش‌آموزان را به کتابفروشی‌های هر محله و هر شهر ارجاع دهند. فقط برای اینکه رفت و آمد دانش‌آموز به کتابفروشی قطع نشود؛ اما کو گوش شنوا؟

او با بیان اینکه «از هر دانش‌آموز پایه هشتم و نهم بپرسید که سال گذشته چگونه کتابش را تهیه کرده است؟ می‌گوید که به راحتی می‌رفتند در کتابفروشی محل زندگی‌شان نام‌نویسی می‌کردند و با پرداخت بیعانه‌ای اندک، کتاب‌هایش را می‌گرفتند.» گفت: اما وزارت آموزش و پرورش با این توزیع انحصاری، نه تنها خانواده‌ها را متحمل هزینه بیشتری کرده که دانش‌آموزان را با استرس و دغدغه تامین به موقع کتاب درسی مواجه کرده است. با همه اینها، گویا وزارتخانه مناسبات مالی خود را از این تصمیم دنبال می‌کند و به فکر کتابفروشی‌ها و دانش‌آموزان نیست.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان البرز با اشاره به سیستمی که قبلا بر توزیع کتب درسی از سوی کتابفروشان نظارت می‌کرد، گفت: هر شهرستانی یک نماینده توزیع کتاب‌های درسی و یک اتحادیه کتابفروشان داشت که اگر یک کتابفروشی جواز صادر شده از سوی اتحادیه را داشت، می‌توانست از نماینده کتاب بگیرد و سپس روند پخش و فروش‌اش هم توسط اتحادیه و نماینده توزیع، نظارت می‌شد.

زارعی ادامه داد: کتابفروشان تهران و کرج هم کتاب‌ها را مستقیما از سازمان چاپ و نشر کتاب‌های درسی دریافت می‌کردند. اما گاهی می‌دیدیم که خود سازمان چاپ و نشر تخلفاتی در این زمینه انجام می‌داد و بدون مجوز اتحادیه، به برخی اصناف دیگر مانند خرازی و بقالی هم اجازه فروش کتاب درسی می‌داد! در حالی‌که در تمام شهرهای ایران کتابفروشی و نماینده کتب درسی وجود دارد و کتاب‌ها را دقیقا با قیمت روی جلد به دانش‌آموزان تحویل می‌دادند. در کنار اینها، هزینه چند هزار تومانی کافی‌نت برای ثبت‌نام‌های اینترنتی که دو سال است وزارت آموزش و پرورش برای خرید کتاب‌های درسی وضع کرده هم در جیب دانش‌آموزان باقی می‌ماند.

زارعی با تاکید بر اینکه نباید با تصمیمات این‌چنینی با فرهنگ مردم و کشور بازی کرد، یادآور شد: از یک‌طرف اصل ۴۴ قانون اساسی روی خصوصی‌سازی تاکید دارد و از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته به کار اقتصادی بپردازد و توزیع کتب درسی را که سال‌های سال دست کتابفروشان بخش خصوصی بود، خودش به عهده بگیرد. با این روند، نه تنها اقتصاد کتابفروشان به خطر می‌افتد، که با خطر بزرگتری به‌نام تعطیلی کتابفروشی‌ها و آسیب جدی به فرهنگ روبه‌رو خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز