خبرگزاری کار ایران

کارگردان مستند «آخرین دیپلمات» مطرح کرد؛

بعد از زاهدی، ایران دیگر در آمریکا دیپلمات نداشت

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۸۶۰

امیر تاجیک به ارائه توضیحاتی درباره مستند «آخرین دیپلمات» پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مستند «آخرین دیپلمات» با پرداختن به زندگی اردشیر زاهدی وزیر خارجه محمدرضا شاه پهلوی، به گفته سازندگان خود تلاش در روایت بخشی از تاریخ معاصر ایران داشته است. البته این مستند هنوز اکران نشده است.

با توجه به اینکه امیر تاجیک (کارگردان مستند آخرین دیپلمات) در توضیحاتی اعلام کرده، این مستند به موضوع جدا شدن بحرین از ایران نیز می‌پردازد، این روزها برخی جدا شدن بحرین را در کنار اضافه شدن سه جزیره به ایران قرار می‌دهند. وی در پاسخ به این پرسش که برای پرداختن به این موضوع تا چه اندازه سعی شده تا از قضاوت دوری شود و حقیقت تاریخ بیان شود، به ایلنا گفت: به هر حال ایشان(محمدرضا شاه) نیروی نظامی برای جزایر می‌فرستند. ولی آنچه که من از ایشان(اردشیر زاهدی) پرسیدم و در اسناد دیده‌ام معامله‌ای برای این موضوع صورت نگرفته ولی اتفاق بدی صورت گرفته است. یعنی این نبوده که ما بگوییم ما این سه جزیره را می‌گیریم و بعد به قول معروف بحرین را می‌دهیم. البته باید مستند را دید تا بتوان درباره آن بهتر صحبت کرد.

تاجیک همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اسم «آخرین دیپلمات» به این معنی است که بعد از اردشیر زاهدی دیپلماتی نداشتیم، بیان کرد: بعد از آقای زاهدی، ایران دیگر به این شکل در آمریکا دیپلمات نداشته است. البته این اسم را کمی هم تریکی انتخاب کردیم. به هر ترتیب هم آقای زاهدی یک دیپلمات است و شما در آخر نمی‌توانید متوجه شوید که او راست می‌گوید یا خیر.

وی در ادامه درباره دلیل رفتن به سراغ اردشیر زاهدی در این برهه از زمان توضیح داد: مواضع ایشان برایم جالب بود اما جالب‌تر یک‌سری چیزهایی است که خیلی از ما نمی‌دانیم؛ اینکه ایشان خیلی رابطه نزدیکی با شاه داشت و هنوز هم طرفدار شاه است. این موارد مستند را جذاب می‌کند. چراکه ایشان امروز این چنین در حال دفاع از مواضع جمهوری اسلامی است.

این مستندساز ادامه داد: گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم شرایط اقتصادی خیلی سخت است اما از بیرون که به شرایط نگاه می‌کنید، می‌بینید که در حوزه بین‌الملل ما خیلی جایگاه خوبی داریم. این درست بوده که بسیاری در این جهت تلاش می‌کنند که درباره ما و قدرت نظامی‌مان خلاف واقعیت را نشان دهند اما در واقع ما در عرصه بین‌الملل خیلی قوی هستیم. اکنون ایران برای خودش در عرصه منطقه‌ای قطبی به شمار می‌آید. چون آقای زاهدی به قول معروف بیرون از این گود است، ایران را از بیرون می‌بیند و از این جهت دیدگاه ایشان خیلی ارزشمند است. چراکه به مواردی اشاره می‌کند که ما باید بیشتر به آن دقت کنیم.

وی در پایان افزود: مثلا نظر ایشان در مورد سردار سلیمانی با بحثی که ما داخل کشور داریم خیلی فرق می‌کند. از جهتی هم ایشان ۹۴ سالش بوده و حالش بد است. یعنی دنبال چیزی نیست که بخواهد برای آن این مواضع را اتخاذ کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز