خبرگزاری کار ایران

«خوانش» رایگان تئاترهای شاخص برای همه مردم/ بودجه کنسرت و نمایشنامه‌خوانی‌های آنلاین شهرداری شفاف‌سازی می‌شود+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۰۹۳

ایوان شمس در شب‌هایی که گذشت، با «خوانش» رنگ و بوی تئاتر گرفت؛ پروژه‌ای که مختص پخش زنده نمایشنامه‌خوانی آثار شاخص سال گذشته است و از سوی شهرداری تهران با همکاری «تیوا» راه افتاده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایوان شمس این شب‌ها با «خوانش» رنگ و بوی تئاتر گرفت؛ پروژه‌ای که مختص پخش زنده نمایشنامه‌خوانی آثار شاخص سال گذشته است و از سوی شهرداری تهران با همکاری «تیوا» راه افتاده بود.

پروژه خوانش در راستای اجرای تئاتر آنلاین در دوره کرونا است و در همین راستا از اوایل خرداد پنج اثر شاخص در این دوره «خوانش» به‌طور رایگان برای مردم پخش شد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران که مسئول این برنامه نمایشنامه‌خوانی آنلاین است، درباره اجرای این پروژه در ایام تعطیلی تئاترها به دلیل شیوع کرونا به ایلنا می‌گوید: حتی قبل از کرونا، به این نتیجه رسیده بودیم که باید بتوانیم کالای فرهنگی را از یک کالای لوکس به چیزی تبدیل کنیم که در سبد خرید مردم قرار بگیرد. یعنی همه مردم بتوانند با آن مواجه شوند و اگر دوستش داشتند بتوانند انتخابش کنند.

محسن فتاحی ادامه می‌دهد: شاید خیلی‌ها در طول عمرشان حتی در مواجهه با یک تئاتر قرار نگیرند، دغدغه‌اش را نداشته و یا فرصت نکنند یا به هر دلیل دیگری امکان تماشای تئاتر نداشته باشند. بعد از شیوع کرونا دیدیم این فضا مزید بر علت شد که این مساله را اجرایی کنیم که خوشبختانه از همان اولین اجراها، مردم استقبال خوبی کردند.

از ۹ خرداد پخش این نمایشنامه‌خوانی‌های آنلاین آغاز شد؛ شروع این پروژه با اجراى اول نمایش «مده ی سن مدار» به کارگردانی هدایت هاشمی بود که هومن حاج‌عبدالهی، مهشید ناصری و هدایت هاشمى در آن نقش‌خوانی کردند.

بخشی از نمایشنامه‌خوانی «روزهای بی‌باران»

اجرای دوم نمایش «باغبان مرگ» کاری از آتیلا پسیانی، با همکاری مارین ون هولک بود که یکشنبه ١١ خرداد ساعت ٢٢ پخش شد.

در شب بعدی «زبان اصلی» به کارگردانی رسول کاهانی و تهیه‌کنندگی محمد قدس پخش شد که آزاده صمدی، بهرنگ علوی و سعید زارع در آن نقش‌خوانی می‌کردند.

«روزهای بی‌باران» به نویسندگی امین بهروزی و کارگردانی محمد بحرانی و بازی مهناز خطیبی، الهام نامی، مهران نائل و محمد بحرانی و همچنین «کمدی استشمامات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی میثم عبدی و بازی عباس جمشیدی، مجید رحمتی، امید طاهری، جواد مولانیا، نازنین کریمی، منوچهر رمضانی، منصور اسکندری و ناصر سرلک دو نمایشنامه‌خوانی دیگر این پروژه بودند.

بخشی از نمایشنامه‌خوانی «زبان اصلی»

فتاحی با اشاره به هم‌خوانی پروژه خوانش با فضای آنلاین، می‌گوید: فکر می‌کنم تله‌تئاتر به‌طور تخصصی برای فضای مجازی است. اما فکر کردیم تئاتر خیلی به دم تماشاگر وابسته است و هر چقدر بخواهیم باتوجه به دوربین و صدابرداری و هزار و یک مورد دیگر، تئاتر نمی‌توانست در این زمینه موفق باشد. بنابراین باید یکی از مشتق‌های تئاتر را پیدا می‌کردیم که مخاطب آن را پس نزند؛ برای همین به نمایشنامه‌خوانی رسیدیم که هم زیرمجموعه تئاتر تعریف می‌شود و هم با امکانات کمتری قابلیت اجرا دارد و ضمن اینکه گروه‌های بیشتری می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

او یادآور می‌شود: این نمایشنامه‌خوانی عمدتا برای گروه‌هایی تعریف شده بود که کم‌بضاعت هستند و شاید نمی‌توانستند اجرای صحنه‌ای داشته باشند و «خوانش» با همین ایده شکل گرفت. در واقع این بستر را با دعوت از گروه‌های نسبتا معروف‌تر فراهم کردیم تا بعدا خیلی‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

بخشی از نمایشنامه‌خوانی «باغبان مرگ»

شهرداری تهران پیش از پروژه «خوانش»، کنسرت‌های آنلاین را هم اجرا کرده بود که البته با حاشیه‌هایی هم همراه شده بود. در همان زمان بودجه این کنسرت‌ها گمانه‌زنی شد اما شهرداری به‌عنوان برگزارکننده، رقم پروژه‌های آنلاینش را فاش نکرد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره این مساله به ایلنا می‌گوید که به‌زودی بودجه دو پروژه کنسرت آنلاین و خوانش را در قالب سامانه شفاف‌سازی اعلام خواهند کرد و تصریح می‌کند: بودجه‌ای که برای پروژه «خوانش» گذاشته شده بسیار اندک است چون گروه‌های معروف‌تر، عمدتا با نگاه مسئولیت اجتماعی در برنامه شرکت کردند با این‌حال به زودی قراردادها منتشر می‌شود.

فتاحی با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که برای این دو پروژه اختصاص یافته رقم‌های کلانی نیست، می‌گوید: در واقع گروه‌ها پول گرفته‌اند اما عمدتا این مبالغ در حد هزینه‌های اجرا و رفت و آمدشان بوده نه دستمزد.

این نمایشنامه‌خوانی‌ها در سایت TVA.TV و اینستاگرام NAMAYESH_KHANEHS پخش شد و به‌طور رایگان در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز