خبرگزاری کار ایران

کتابخانه ملی و مرکز ملی فرش تفاهم‌نامه امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۸۷۶

سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مرکز ملی فرش ایران به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ارتقای توانمندی‌های فی‌مابین تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایلنا، تفاهم‌نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مرکز ملی فرش ایران امروز 24 خردادماه با حضور اشرف بروجردی (رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)، هانیه گراییلی (مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل)، علی زرافشان (معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) و فرحناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امضا شد.

در ابتدای این مراسم اشرف بروجردی با ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه همکاری گفت: یکی از مسئولیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری، حفاظت و صیانت از اسناد است که نقشه‌های فرش نیز جزیی از این اسناد به شمار می‌آیند که خوشبختانه بخش قابل‌توجهی از این نقشه‌ها در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است.

وی ادامه داد: نقشه‌های فرش سابقه تاریخی دارند و با توجه به این مهم در تلاش هستیم با همراهی مرکز ملی فرش ایران گامی موثر در راستای حفظ این آثار، اسناد و معرفی آن به جهان برداریم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: امضای تفاهم‌نامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مرکز ملی فرش ایران می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها که اسناد و آثاری در اختیار دارند؛ فراهم می‌کند تا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جهت حفظ، نگهداری و اشاعه آنها گام موثر و ماندگاری را بردارند.

فرحناز رافع رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه این جلسه با اشاره به این مطلب که نقشه‌های فرش ایرانی از جمله اسناد مربوط به میراث کهن ایران می‌شود، گفت: فرش دستباف میراث کهن ایران زمین است که متاسفانه برخی از نقشه‌های فرش ایران در حال نابودی است که البته ما باید این میراث را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راهی برای حفظ این میراث کهن است و بی‌شک آن را به فال نیک می‌گیریم و از همکاری و مساعدت ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تشکر می‌کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب که هنر فرش بافی ایرانی جزئی از تاریخ و تمدن این سرزمین است گفت: از حدود 4 هزار سال گذشته تا امروز مردم اصیل ایرانی تاریخ را در نقشه‌های فرش حفظ و برجای گذاشته‌اند. هر یک از نقشه‌های فرش ایرانی تاریخچه‌ای دارد و داستانی را روایت می‌کند، به همین دلیل حفظ، صیانت و معرفی این آثار به جهانیان به عنوان میراث ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: امید است به دنبال عقد این تفاهم‌نامه ضمن آشنایی و آشتی جوانان و مردم با فرش دستباف ایرانی، قدم شایسته ای در راستای جلوگیری از به یغما رفتن مالکیت فکری و معنوی فرش دستباف ایرانی برداریم تا بتوان این مالکیت فکری و معنوی را به نام ایران ثبت ملی و جهانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از نقشه‌هایی که در اختیار عموم مردم هستند قابلیت ثبت سندی دارند، بیان کرد: برخی از نقشه‌هایی که در اختیار عموم مردم قرار دارد، هم‌اکنون به دلیل عدم آگاهی در شیوه‌های نگهداری، در حال نابود شدن هستند. ثبت نقشه‌ها و ماندگاری آنها در تاریخ برای آیندگان و ارائه آموزش و پژوهش در این حوزه از جمله ثمرات امضای این تفاهم‌نامه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مرکز ملی فرش ایران خواهد بود.

رافع در پایان صحبت‌های خود پیشنهاد داد که کتاب تاریخ شفاهی استان‌ها که هم اکنون توسط بسیاری از استان‌ها تهیه شده است با همکاری انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به چاپ برسد.

علی زرافشان معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ارائه آمار اسناد بارگذاری شده در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: هم اکنون 114 میلیون برگ سند در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بارگذاری شده است که از این تعداد، 5 هزار و 364 رکورد سند درحوزه فرش ایرانی وجود دارد.

لازم به توضیح است در تفاهم نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مرکز ملی فرش ایران، استفاده از توانایی‌های علمی و پژوهشی، برگزاری نمایشگاه، همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی،‌ همکاری فی‌مابین برای معرفی آثار نفیس برای ثبت در حافظه جهانی و غیره مطرح شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز