خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اقامت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شب در بهار کرونایی مازندران/ فقط نیمی از فعالان گردشگری مازندران توانستند بیمه بیکاری دریافت کنند/ مازندران درصدر استان‌های پرمسافر کشور حتی در روزهای کرونایی/ شناسایی و جانمایی ۱۶۵ اسکله تفریحی

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۵۵۵

مدیرکل میراث و گردشگری مازندران با اشاره به ثبت اقامت ۳میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت در بهار کرونایی این استان گفت: بیشتر این مسافران در خانه مسافرها اقامت داشتند. در این میان فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف الله فرزانه (مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران) با اشاره به آنکه تمام تاسیسات گردشگری استان از سه هفته گذشته تاکنون با ظرفیت ۵۰ درصد اقامتی و پذیرایی فعال شده‌اند، گفت: در طول روزهای شیوع ویروس کرونا بیشترین خسارت و ضرر متوجه حوزه گردشگری بود چنانکه حدود ۵۵۰  میلیارد تومان کنسلی داشتیم و از بین پنج هزار نفری که در حدود ۴ هزار واحد تاسیسات گردشگری استان به صورت مستقیم کار می‌کردند، فقط ۲۲۰۰ نفر توانستند بیمه بیکاری دریافت کنند. 

 به گفته او در فصل بهار و در روزهای پرمسافر استان مازندران، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شب اقامت ثبت شده است که این تعداد مسافر باز هم استان مازندران را در صدر استان‌های پرگردشگر کشور قرار داده است. هرچند این آمار مربوط به کل فصل بهار است اما بیشترین آمار اقامت در تعطیلات خردادماه ثبت شده است. در این میان خانه مسافرهای استان، بیشترین تعداد گردشگران را اقامت داده‌اند. البته پروتکل‌های بهداشتی در  تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی رعایت می‌شود و آنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند اما نیاز است تا مردم نیز همکاری‌های لازم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت عدم ادامه شیوع ویروس کرونا داشته باشند. 

 فرزانه با اشاره به آنکه استان مازندران دارای راه‌های دسترسی متعددی است و این امر حضور گردشگران را در این استان افزایش داده است، گفت: راه‌های زمینی مانند چالوس، هراز و سوادکوه و فعال بودن سه فرودگاه در استان مازندران  که در شهرهای رامسر نوشهر و ساری خدمات ارائه می‌دهند از یک سو و بنادر استان که در نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد فعال هستند و همچنین خط آهن از دیگر سو سبب شده تا راه‌های دسترسی به استان مازندران آسان باشد. در عین حال استان مازندران ازجمله استان‌های نزدیک به پایتخت به حساب می‌آید. همین عوامل کافیست تا این استان تبدیل به یکی از پر مسافرترین استان‌های کشور در فصول پر مسافر و حتی سایر فصول سال شود. حتی اکنون که در زمان پیک مسافر قرار نداریم تمام واحدهای اقامتی استان مازندران با ظرفیت ۵۰ درصدی خود که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی است، فعال هستند.

 مدیرکل میراث و گردشگری مازندران یادآور شد: شهرهای غربی استان از بابلسر تا رامسر همیشه پرمسافرترین شهرهای استان بوده و هستند و اکنون نیز تعداد زیادی از مسافران همچنان در بابلسر،  نور و رامسر حضور دارند.  به دلیل نزدیکی راه‌های دسترسی به این شهرها، دیگر مانند گذشته گردشگران فقط در تعطیلات سفر نمی‌کنند و می‌توان گفت سفر به مازندران همه زمانی شده است. هرچند بیشتر مسافران از طریق راه‌های جاده‌ای به مازندران سفر می‌کنند اما طی این مدت بعد از راه‌های جاده‌ای، خطوط هوایی در رده دوم استقبال مسافران برای دسترسی به مازندران قرار دارد. 

به گفته او در استان مازندران اجازه چادر خوابی به مسافران داده نمی‌شود؛ اما چه بخواهیم چه نخواهیم به دلیل حضور بسیار زیاد مسافران و گردشگران در استان مازندران فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز اجتناب‌ناپذیر است. یا باید به چادرخوابی مسافران رضایت دهیم یا باید با مدیریت شاهد فعال شدن واحدهای اقامتی غیرمجاز باشیم. البته شیوع کرونا سبب شد تا بسیاری از این واحدهای اقامتی غیرمجاز به خود بیایند و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. ضمن آنکه طی مدت شیوع ویروس کرونا ۱۴۴ مورد از این واحدهای غیرمجاز پلمپ شدند.

او در پاسخ سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وضعیت نابسامان حضور گردشگران و مسافران در سواحل شمالی کشور گفت: نیاز داریم تا مردم نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در فاصله‌گذاری اجتماعی به خصوص هنگام حضور در سواحل کشور نکات لازم را مدنظر قرار دهند. نباید فراموش کرد که ساحل و دریا از ظرفیت‌های مهم گردشگری شمال کشور است و مردم باید مسئولان را در ادامه مراحل باز ماندن سواحل یاری دهند.

 مدیرکل میراث و گردشگری مازندران در ادامه از شناسایی و جانمایی ۱۶۵ اسکله  تفریحی خبر داد و گفت: در حال حاضر موافقت اصولی ۴۳ اسکله صادر شده است و در سال جاری شاهد راه‌اندازی این بخش از توسعه گردشگری خواهیم بود. در این اسکله‌ها شاهد فعال شدن قایق‌های تفریحی، ورزش‌های آبی و واحدهای پذیرایی خواهیم بود. حتی برنامه‌هایی برای راه‌اندازی اتوبوس دریایی را در برنامه‌های گردشگری قرار داده‌ایم.

 او با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام موزه‌های استان مازندران تعطیل هستند، خاطرنشان کرد: باتوجه به محیط بسته موزه‌ها و نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاص برای بازگشایی آنها، در حال حاضر از بازگشایی  موزه‌ها اجتناب کرده‌ایم و در حال آماده‌سازی شرایط برای بازگشایی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز