خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان/ بررسی وجود یا عدم وجود نهشته‌های فرهنگی و داده‌های باستان‌شناختی

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۵۰۴

گمانه‌زنی محوطه موسوم به قصر قجر شورین استان همدان باتوجه به وجود قطعات سفال از دوران مختلف پیش از تاریخی و قرون معاصر و بقایای ساختارهای معماری در آن با هدف بررسی وجود یا عدم وجود نهشته‌های فرهنگی و داده‌های باستان‌شناختی در این محدوده به انجام رسید.

به گزارش ایلنا، محمد شعبانی (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) با اعلام خبر گمانه‌زنی محوطه موسوم به قصر قجر شورین همدان، گفت: پروژه گمانه‌زنی محوطه موسوم به قصر قجر شورین در پی درخواست تغییر کاربری و احداث یک فروشگاه چند منظوره در ۸ هکتار از ۱۲ هکتار اراضی موسوم به قصر قجر از طرف سازمان سمت انجام شد.

وی تصریح کرد: این محوطه ۱۲ هکتاری که امروزه به قصر قجر شورین معروف شده در اراضی روستای شورین واقع در ۵ کیلومتری شهر همدان مرکز استان همدان قرار دارد.

به گفته این باستان شناس، در طول بررسی در این قطعه زمین به صورت سطحی قطعات سفالی از دوران مختلف پیش از تاریخی و قرون معاصر و همچنین بقایای ساختارهای معماری که در ضلع شمالی آن قرار داشتند و در بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسید مربوط به دوران قاجار باشند مشاهده شد.

شعبانی افزود: بر اساس منابع مکتوب و سفرنامه‌های دوران قاجار به نظر می‌رسید این محوطه مربوط به قلعه اربابی بوده که توسط خاندان قرگوزلوهای همدان که روستای شورین را به عنوان مرکز سیاسی خود انتخاب کرده بودند احداث شده است.

او اظهار داشت: در نهایت مجموع این داده‌ها باعث شد که با تامین هزینه‌های گمانه‌زنی از طرف مالک امروزی و دریافت مجوز کاوش از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کار میدانی با هدف بررسی وجود یا عدم وجود نهشته‌های فرهنگی و داده‌های باستان‌شناختی در این محدوده در دو مرحله انجام شود.

به گفته او،  در جهت دستابی به نتیجه مورد نظر کار کاوش با استفاده از روش گمانه‌زنی در سطح زمین و مطالعه لایه‌ها و نهشته‌های فرهنگی و باستان‌شناختی احتمالی در داخل این گمانه‌ها آغاز شد.

 سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: به همین منظور در مرحله اول ۴ هکتار از مجموع ۸ هکتار زمین متقاضی به مربع‌های ۹۰۰ متری تقسیم شده و در مرکز هر یک از این مربع‌ها، یک گمانه ۱×۱ متر ایجاد و در نهایت این ۴ هکتار با کاوش ۴۵ گمانه مورد مطالعه قرار گرفت.

شعبانی نتیجه گمانه‌زنی در این بخش را عدم وجود نهشته‌های تاریخی و داده‌های باستان‌شناختی اعلام کرد و افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته به احتمال زیاد قطعات سفالینه‌های پیش از تاریخی و اسلامی که در سطح زمین پراکنده بودند به واسطه برداشت خاک از یک محوطه باستانی دیگر برای تولید آجر در کوره های آجرپزی به این محل انتقال یافته که ویرانه‌های آن هنوز در داخل زمین باقی مانده است.

او با بیان اینکه  در مرحله دوم این پروژه حدود ۴ هکتار از ۸ هکتار باقی مانده نیز مورد بررسی و مطالعات باستان‌شناختی قرار خواهد گرفت ابراز امیدواری کرد: در این بخش از زمین که شواهد سطحی از ساختارهای معماری وجود دارد یک نتیجه قابل اتکا از یک محوطه تاریخی به دست آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز