خبرگزاری کار ایران

کتاب «نواخته‌های محمود تبریزی‌زاده» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۷۹۹

کتاب «نواخته‌های محمود تبریزی‌زاده» با نگارش و آوانویسی چکاد فشارکی از سوی انتشارات موسیقی «عارف» منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «نواخته‌های محمود تبریزی‌زاده» با نگارش و آوانویسی چکاد فشارکی از سوی انتشارات موسیقی «عارف» منتشر شد.

چکاد فشارکی (نوازنده و مدرس کمانچه) در خصوص انتشار این کتاب گفت: مهم‌ترین چالش کمانچه‌نوازی در روزگار کنونی، بحث کمبود رپرتوار (کارگان) است. بسیاری از آثار بزرگان موسیقی کلاسیک دستگاهی هنوز برای کمانچه بازنویسی نشده‌اند. تصمیم گرفتم به‌عنوان نوازنده و معلم کمانچه گام‌هایی برای غنی‌ترکردن کارگان کمانچه بردارم.

وی افزود: در گام اول سراغ کمانچه‌نواز چیره‌دست اما کمترشناخته‌شده رفتم. تعداد ضربی‌هایی که از تک‌‌نوازی‌های‌ ایشان به یادگار مانده، تعداد زیای نبود؛ اما سرشار از ایده و تکنیک‌هایی خاص برای دست چپ  بود (به خصوص از نظر آرایه‌ها) که نت‌نگاری این اجراها را برایم تبدیل به ضرورت می‌کرد.

این نوازنده بیان کرد: امیدوارم کتاب پیش‌رو در کنارغنی‌ترکردن کارگان کمانچه، یاد این نوازنده بزرگ را هم زنده کند و کمانچه‌نوازان آثار صوتی و تصویری محدود به‌یادگارمانده از ایشان را بشنوند. زندگی در دیار فرنگ و مرگ زودهنگام باعث شد صدای ساز این هنرمند خیلی زود خاموش شود و صد افسوس از لحن و جمله‌بندی زیبای ساز ایشان که خیلی زود خاموش شد.

وی در مورد دیگر بخش‌های کتاب توضیح داد: در کنار نت‌نگاری دوازده قطعه از نواخته‌های ایشان در این کتاب، مصاحبه‌ای هم با استاد داریوش طلایی انجام دادم که اطلاعات مفیدی از زندگی ایشان را دربردارد و در کتاب گنجانده شده است. یک آلبوم دونوازی از ایشان به همراه تنبک جمشید شمیرانی توسط انتشارات «ماهور» در سال ۱۳۹۰ منتشر شده است. کتاب پیش‌رو نت‌نگاری ضربی‌های نواخته‌شده در آن آلبوم است.

چکاد فشارکی متولد ۱۳۶۸ اصفهان، در هنرستان موسیقی اصفهان فراگیری ساز کمانچه را نزد محمد امینی و کاوه معتمدیان آغاز کرد و تحصیلات موسیقی خود را در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و از آموزش‌های سعید فرج پوری (به مدت یک سال) و رضا پرویززاده به مدت (هشت سال) بهره گرفت. رتبه نخست نوازندگی در هفتمین و هشتمین جشنواره ملی موسیقی جوان در گروه سنی «ج» در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و رتبه سوم نوازندگی کمانچه در ششمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سال ۱۳۸۶ و انتشار آلبوم تکنوازی کمانچه با نام «برف کُنج» بخشی از کارنامه کاری چکاد فشارکی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز