خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث و گردشگری تهران:

پیگیر هستیم تا ملک گلستانه تخریب نشود/ آماده ارایه‌ی مجوزهای تغییر کاربری هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۰۱۷

مدیرکل میراث و گردشگری تهران با اشاره به ملک گلستانه که این روزها خبرساز شده است، گفت: پیگیر هستیم ملک تخریب نشود ضمن آنکه مالک قصد فروش دارد و ما نیز مجوزهای تغییر کاربری را می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها بنر زردرنگ روی یکی از خانه‌های قدیمی خیابان قزوین تهران خبرساز شده است. بنری که متن نوشته شده روی آن این خبر را به عموم جامعه می‌دهد که «این ملک به شماره دادنامه ... به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رفع اثر و از فهرست آثار ملی خارج شده است.»

قطعا هر روز با چنین بنرهایی بر سردر خانه‌های قدیمی روبه رو نمی‌شویم که اطلاع دهد این ملک تاریخی ۳ سال پیش از فهرست میراث ملی خارج شده است. شاید همین امر باشد که بعد از ۳ سال فعالان میراث‌فرهنگی را به تکاپو انداخت تا به یاد این مهم بیافتند که یکی از آثار تاریخی شهرشان از فهرست میراث ملی کشور خارج شده.

پرهام جانفشان (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران) در این خصوص گفت: ملک گلستانه در سال ۱۳۹۶ بر اساس رای دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده است. دادگاه از سال ۹۲ پیگیر این موضوع بود تا آنکه در سال ۹۶ حکم بدوی و تجدیدنظر و در نهایت حکم خروج از ثبت صادر شد.

پیگیر هستیم تا ملک گلستانه تخریب نشود/ آماده ارایه‌ی مجوزهای تغییر کاربری هستیم

به گفته او، مالک قصد فروش ملک را دارد و بنری در سر در ملک نصب کرده است. اکنون که دوستداران میراث‌فرهنگی این بنر را دیده‌اند در گروه‌ها و فضای مجازی اطلاع رسانی کردند و موضوع مجدد مطرح شده است. این درحالی است که نباید فراموش کرد که مطابق قوانین، اثری که از ثبت خارج می‌شود، دیگر امکان ثبت مجدد آن وجود ندارد. اما پیگیر این مهم هستیم که این بنا تخریب نشود. چراکه دارای معماری ارزشمندی است و یکی از بناهای ارزشمند تهران به شمار می‌رود. در حال رایزنی هستیم تا مانع از تخریب ملک شویم. درعین حال، خرید و فروش بناهای تاریخی ممنوع نیست.

جانفشان با اشاره به آنکه قصدِ مالک، تخریب نیست در  پاسخ به این سئوال که آیا دست‌های پشت پرده‌ای درخصوص نصب بنر فوق و اطلاع رسانی خروج از ثبت آنهم ۳ سال بعد از حکم دادگاه وجود دارد یا خیر، گفت: دراین خصوص اطلاعی ندارم و چیزی نمی‌توانم بگویم. اما می‌دانیم که مالک قصد تخریب ندارد و می‌خواهد ملک را بفروشد.

او درخصوص این مهم که گفته می‌شود ۳ دانگ از این ملک متعلق به شهرداری است و ۳ دانگ دیگر متعلق به مالک است، گفت: همکاران حقوقی ما در حال پیگیری هستند چراکه اگر ۳ دانگ این خانه متعلق به شهرداری باشد، مالک باید نظر شهرداری با جلب کند اما این مهم هنوز برای ما اثبات نشده و مالک مدعی‌ست که ۶ دانگ ملک از آن اوست. ما از شهرداری استعلام کرده‌ایم و با وجود گذشت یک هفته هنوز پاسخی از سوی شهرداری دریافت نکرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران با اشاره به آنکه هدف اصلی آن است که بناهای تاریخی و فاخر شهر،‌چه ثبت شده باشند و چه ثبت نشده‌باشند، حفظ شوند، تصریح کرد: شاید ملک گستانه قابل مقایسه با بناهای نفیس تهران نباشد اما قطعا واجد ارزش است. اگر نتوانیم خودمان این ملک را بخریم با مالک صحبت می‌کنیم و در میان دوستداران میراث‌‌فرهنگی افرادی هستند که ملک را بخرند و آن را احیا کنند. اداره کل میراث‌تهران نیز همکاری‌های لازم برای دریافت مجوزهای لازم برای تغییر کاربری به محل اقامتی سنتی و پذیرایی را خواهد داشت تا مانع از تخریب بنا شود.

او درباره بهای خانه نیز گفت: مالک کار قیمت‌گذاری ملک را انجام می‌دهد و ما هنوز نمی‌دانیم چه قیمتی برای آن تعیین کرده و باز نمی‌دانیم آیا ملک خریدار دارد یا خیر!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز