خبرگزاری کار ایران

فاز دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش آغاز می‌شود

کد خبر : ۹۱۹۴۶۹

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: فصل دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش به‌زودی آغاز می‌شود.

به‌ گزارش ایلنا، سیدمحسن رحمتی (معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی) با اشاره به آغاز فصل دوم کاوش‌های دستکند ترخوران تفرش گفت: دستکندهای ترخوران تفرش نمونه‌ای از معماری دستکند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است.

او اظهار داشت: فاز اول کاوش دستکند با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور، با نظارت اداره‌کل استان انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: طی این فصل کاوش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که به‌عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک‌تر فضای مسکونی کاربرد داشته‌اند.

او گفت: هرچند تعیین کاربری دقیق این دستکند‌ تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاها امکان‌پذیر نیست. ولی امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.

سید محسن رحمتی در ادامه عنوان کرد: در فصل اول این کاوش، 4500 قطعه سفال، کاشی‌های زرین فام و لاجوردی و.... به دست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می‌توان بین سده‌های 5 تا 10 ه. ق تخمین زد

او گفت: فاز دوم کاوش این دستکند با دو میلیارد ریال تأمین اعتبار ازسوی شهرداری تفرش، در دست پیگیری است و قرار است پس از اخذ مجوز لازم از سوی پژوهشگاه آغاز شود.

شهرهای زیرزمینی نمونه‌های کم‌نظیری از نبوغ مردم در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند و این بخش از معماری کهن با دالان‌های تودرتو و رازناک و معماری ماهرانه و عجیب از جاذبه بالایی برای رونق گردشگری برخوردار هستند.

دستکندها با هدف ایجاد سرپناه مردم شهرها در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان ایجاد می‌شد و ویژگی بارز آن‌ها این است که بدون استفاده از هیچ‌گونه مصالح انسان‌ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای دستی ایجاد شده‌اند و با گذر زمان همچنان مستحکم هستند.

هدف از ایجاد این دستکندها، استتار محل زیست و خفای انسانی در برابر دشمنان خارجی بوده و محوریت اشتراک آنان درزمینهٔ معماری، وجود کریدورهای تنگ و تاریک و متعدد است که جلوه عجیبی دارد اما کار ویژه مهمی را در یک بازه تاریخی خاص در حفظ امنیت و زیست مردم آن خطه در ناملایمات حاکم برعهده داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز