خبرگزاری کار ایران

مدیر روابط عمومی معاونت سیما:

اعلام میزان استفاده مجریان تلویزیون از واژگان بیگانه/ مجهز کردن مجریان به نرم‌افزار پارسی‌یار/ جریمه جواب داد

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۱۵۹

حمید خواجه‌نژاد گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز نظارت و ارزیابی سازمان، میزان استفاده مجریان فعال شبکه‌ها از واژگان بیگانه نصف میزان به کارگیری آن از سوی کارشناسان و مهمانان برنامه‌‌های سیماست.

حمید خواجه‌نژاد (مدیر روابط عمومی معاونت سیما) درباره آخرین اقدام‌های سازمان صداوسیما در جهت حفظ و صیانت از زبان فارسی به خبرنگار ایلنا گفت: بر اساس آخرین گزارش مرکز نظارت و ارزیابی سازمان، میزان استفاده مجریان فعال شبکه‌ها از واژگان بیگانه نصف میزان به کارگیری آن از سوی کارشناسان و مهمانان برنامه‌‌های سیماست. 

وی ادامه داد: پس از دستور ریاست سازمان برای طراحی و اجرای نظام تشویقی و تنبیهی مجریان با هدف حفظ و صیانت از زبان فارسی به عنوان عنصر اصلی هویت و فرهنگ کشورمان، مرکز نظارت و ارزیابی سازمان با پایش و رصد مستمر برنامه‌ها، عملکرد مجریان شبکه‌ها را ارزیابی و در گزارش‌های نوبه‌ای ارائه می‌کند.

مدیر روابط عمومی سیما با اشاره به قرائت مرتب این گزارش‌ها در شورای مدیران سیما افزود: مجریانی که در پاسداری از زبان و به کارگیری واژگان فارسی امتیاز بیشتری کسب کنند ضمن تشویق از سوی شبکه پاداش دریافت می‌کنند و همچنین مجریانی که خطاهای بیشتری دارند، تذکر می‌گیرند یا مشمول جریمه می‌شوند. 

وی در ادامه اظهار داشت: گاه مخاطبان مشاهده می‌کنند، زمانی که کارشناسان و مهمانانی از واژه‌های بیگانه استفاده می‌کنند، همکاران مجری ورود کرده و با گفتن معادل فارسی آن،  واژه را اصلاح می‌کنند.

خواجه‌نژاد در ادامه گفت: علاوه بر این نظام، یکی از اقدام‌های ایجابی مهم در این حوزه، مجهز کردن مجریان به نرم‌افزار پارسی‌یار است که در دسترس همکارانم قرار دارد. 

وی ادامه داد: این نرم‌افزار معادل فارسی حدود ۱۰۰۰ واژه از واژگان بیگانه‌ای را که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گرفته است در اختیار مجریان قرار می‌دهد تا بتوانند به طور مرتب و مستمر به آن مراجعه و از واژه معادل صحیح در برنامه استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما در پایان گفت: گزارش اخیر مرکز نظارت نشان می‌دهد همه ما در هر جایگاهی چه مجری تلویزیون، چه مهمانان و کارشناسان حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، اقتصادی و ورزشی و... وقتی در رسانه ملی حاضر می‌شویم، به دلیل فراگیر بودن و ضریب نفوذ بالای رسانه، باید در خصوص صیانت از زبان فارسی حساسیت بیشتری به خرج دهیم. به نوعی ملت بزرگ ایران باید در پاسداری از این میراث مشترک اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز