خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری کشور تاکید کرد:

سفرهای عید فطر را با اطلاع از پذیرش مسافر در استان‌های مقصد انجام دهید/ به استان‌های قرمز سفر نکنید/ آغاز فعالیت رستوران‌ها/ خدمات گردشگری افزایش قیمت ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۹۵۵

معاون گردشگری کشور با تاکید برآنکه بهتر است هموطنان سفرهای عید فطر را با اطلاع از پذیرش مسافر توسط استان‌های مقصد انجام دهند گفت: به استان‌های قرمز و استان‌های همجوار آن‌ها سفر نکنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز چهارشنبه بود که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر طی اطلاعیه‌ای در آستانه عید سعید فطر از دستگاه‌ها و نهادهای خدمت رسان در حوزه سفر و گردشگری و همچنین ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها خواست ضمن توجه به‌ ضرورت تکریم مسافران و گردشگران، تمهیدات لازم را برای ارائه خدمات ایمن و استاندارد فراهم کنند چراکه  در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از سفرهای داخلی مردم با اهداف کاری، زیارتی و تفریحی در حال انجام است لذا تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، آمادگی لازم را برای مدیریت هوشمند این قبیل سفرها داشته باشند.

با توجه به آنکه تعطیلات عید فطر با یکشنبه و دوشنبه هفته آینده مصادف شده است می‌توان گفت سفرهای عید فطر از عصر چهارشنبه آغاز شده‌اند و صدور اطلاعیه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در عصر چهارشنبه نیز  گواهی بر اشراف این ستاد به این مهم است. با این وجود اینگونه به نظر می‌رسد که هنوز استان‌ها و بخش‌های گردشگری کشور آمادگی پذیرش مسافران را ندارند. 

با وجود آنکه در بندهای اطلاعیه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر آمده است که استانداران محترم به‌عنوان روسای ستادهای اجرایی خدمات سفر استانی، دستورات لازم را برای سفرهای احتمالی هم‌وطنان عزیز صادر و از ارائه خدمات ایمن و استاندارد اطمینان حاصل کنند و ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها با درک دقیق شرایط فعالان صنعت گردشگری کشور، اقدامات و هماهنگی‌های لازم را برای رفع دغدغه‌های بهداشتی گردشگران و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به عمل آورده، نظارت مستمری را برای خدمات‌رسانی شایسته به مردم داشته باشند. اما طی روزهای گذشته از یکسو استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: به دلیل اعلام وضعیت قرمز ویروس کرونا در خوزستان هیچ‌گونه خدماتی به مسافران ورودی به چهارمحال و بختیاری ارائه نخواهد شد و از دیگر سو مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه بعضی از شهرهای استان از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا به‌صورت وضعیت قرمز اعلام شده‌اند، تأکید کرد: با هدف حفظ سلامتی مردم، تا اطلاع ثانوی ورود به تمامی مناطق گردشگری استان لرستان ممنوع است.

ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) دراین خصوص به ایلنا گفت: موضوعی که به شکل کلی برای سراسر کشور اعلام می‌کنیم بر اساس تصمیماتی است که در ستاد ملی کرونا شکل می‌گیرد. علاوه بر آن در استان‌ها، استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی مسئولیت‌ها و اختیاراتی دارد که می‌تواند تصمیمات خاص برای استان اخذ کند. حتی در دوران پیک شیوع کرونا، ستاد ملی مصوبه‌ای مبنی بر تعطیلی مراکز مجاز حوزه گردشگری صادر نکرد اما در مقابل این تصمیمات، بیشتر استانداران با دریافت مصوبه جدید از شورای تامین درصدد تعطیلی تاسیسات گردشگری  برآمدند. هم اکنون نیز با چنین روندی در تصمیمات استان‌ها روبه‌رو هستیم. در ستاد ملی سفر اعلام کردیم که انجام سفر از نظر ما استاد ملی کرونا هیچ مشکلی ندارد در این میان استان‌هایی مانند خوزستان و لرستان که وضعیت آن‌ها به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز است تصمیمات خاص خود را برای انجام سفر اخذ می‌کند. با توجه به اینکه دو استان خوزستان و لرستان قرمز هستند پیشنهاد می‌شود تا هموطنان برای حفظ سلامت خود و جامعه به این استان‌ها سفر نکنند.

 او ادامه داد: در این میان برخی از استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری، موضوع دیگری را مدنظر قرار می‌دهند و معتقد هستند باتوجه به آنکه در همسایگی استان‌هایی قرار دارند که به لحاظ شیوع کرونا قرمز هستند و در بیشتر مواقع نیز بخش عمده‌ای از سفرهای داخل استان از گردشگران خوزستانی تامین می‌شود این نگرانی برایشان وجود دارد که ورود گردشگران از استان‌های قرمز ممکن است مشکلاتی برای آنها ایجاد کند، بنابراین تمهیدات لازم برای انجام سفرها در تعطیلات عید فطر را در نظر گرفته‌اند.

فعالیت مراکز خدماتی و رستوران‌های مجاز 

در ادامه اطلاعیه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به این نکته اشاره شده که، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور ضمن توصیه به مردم و مسافران برای رعایت کامل مقررات و توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، درخواست می‌کند سفرهای مسئولانه و حرفه‌ای را در پیش بگیرند و با هدف حمایت از فعالان گردشگری خدمات موردنیاز خود را از زنجیره رسمی و مجاز صنعت گردشگری تأمین کنند، این درحالی است که بر اساس پروتکل‌های بهداشتی رستوران‌های هتل‌ها اجازه باز بودن و ارائه خدمات به گردشگران را ندارند و تنها می‌توانند در حوزه ارائه غذای برون بر و ارائه خدمات به مسافران هتل اقدام کنند. 

معاون گردشگری در این خصوص گفت: مراکز خدمات گردشگری و تفریحی با رعایت اصول بهداشتی و ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت هیچ‌گونه محدودیتی برای خدمت‌رسانی ندارند. مراکزی که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند، چنین محدودیت‌هایی ندارند. ضمن آنکه رییس جمهور نیز اعلام کرده است هتل‌ها و رستوران‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان به صورت کامل بازگشایی می‌شوند. 

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که به واسطه مصادف شدن تعطیلات عید فطر با تعطیلات آخر هفته، سفرها از روز چهارشنبه آغاز شده است و به نوعی می‌توان گفت مسافران حدود ۴ روز از این تعطیلات را بدون امکان استفاده از خدمات زنجیره رسمی مجاز صنعت گردشگری سپری می‌کنند که خود می‌تواند آغازی برای شروع اپیدمی دیگر در کشور باشد. 

تیموری با اشاره به آنکه از حدود دو هفته پیش اعلام کرده‌ایم واحدهای پذیرایی بین راهی مجاز اجازه فعالیت خواهند داشت، گفت: باید سعی کنیم تا محدودیت‌های مقطعی را پشت سر بگذاریم و اصناف این مهم را مدیریت کنند. اما مراکز و رستوران‌های مجاز که دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هستند امکان ارائه غذا و پذیرایی را دارند و محدودیتی برای پذیرایی و اقامت وجود ندارد. بعد از پایان ماه رمضان، تمام واحدهای گردشگری و پذیرایی و رستوران‌ها بازخواهند شد. 

اجازه برپا کردن کمپ و چادر داده نشده

معاون گردشگری کشور، در خصوص این مهم که آیا در شرایط فعلی اجازه  برپا کردن کمپ و چادر به مسافران در شهرهای مختلف کشور داده می‌شود یا خیر گفت: اگر منظور از برپا کردن کمپ و چادر همانند سال‌های گذشته است که همه در کنار یکدیگر و بدون رعایت فاصله اجتماعی چادر برپا می‌کردند چنین امری غیرممکن است. ضمن آنکه این مهم توسط مسئولان ذیربط کنترل می‌شود.

وضعیت تورهای گردشگری

تیموری در خصوص اجرای تورهای گردشگری در تعطیلات عید فطر گفت:  همین الان نیز هیچ مشکلی برای برگزاری تورهای گردشگری نداریم حتی ترجیح ما بر آن است که  گردشگران از طریق تور به سفر بروند و پروتکل سفر هوشمند در اختیار آژانس‌داران و برگزارکنندگان تورهای گردشگری قرار گرفته.

 او در خصوص احتمال تغییر و افزایش قیمت تورها به دلیل تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و کاهش جمعیت تورها گفت: درحال حاضر با توجه به شرایط موجود نرخ خدمات گردشگری تغییر نکرده است حتی بسیاری از واحدهای گردشگری با توجه به آن که حدود سه ماه تعطیل بودند و درصدد ارائه تخفیفات هستند تا بتوانند مجدداً فعالیت خود را احیا کنند و به کار و بازار گردشگری بازگردند. تا پایان شهریور ماه هیچ گونه افزایش قیمت نخواهیم داشت. البته ممکن است در هزینه‌های تمام شده برای تورها که شامل حمل و نقل نیز می‌شود شاهد افزایش قیمت باشیم. چراکه در گذشته یک ون می‌توانست ۱۰ نفر را جابجا کند اما اکنون امکان جابجایی ۵ نفر را دارد بنابراین ممکن است هزینه‌ها کمی تغییر کند. با این وجود ما سعی می‌کنیم حمایت‌های لازم را با تخفیف‌هایی که بخش خصوصی و سایر بخش‌ها برای بسته‌های سفر ارائه می‌دهند، داشته باشیم. امیدواریم هزینه سفرها خیلی افزایش نباید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز