خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دورخیز پاسارگاد برای توسعه گردشگری در سال ۹۹/ زمان تفاهم‌نامه با باستان‌شناسان فرانسوی تمام شد، همگی رفتند/ برنامه‌ای برای کاوش در میراث جهانی پاسارگاد نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۵۴۲

پایگاه میراث جهانی پاسارگاد یکی از مهم‌ترین آثار به جای مانده از هخامنشیان است. گفته می‌شود در این دوره برنامه‌ای برای انجام کاوش‌های جدید در این مجموعه تعریف نشده و دورخیز مجموعه برای توستعه زیرساخت‌های گردشگری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در نیمه دوم سال ۱۳۸۰ در قالب پروژه ملی تخت‌جمشید و پاسارگاد با اهدافی ازجمله حفاظت، مرمت و پژوهش، تربیت نیروی متخصص، استحصال و پردازش اطلاعات مختلف و انتشار آن، در محوطه تخت جمشید و پاسارگاد آغاز بکار نمود و پس از تصویب قانون تشکیل پایگاه‌های پژوهشی دائمی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فعالیت خود را در حوزه‌های مختلف علمی پژوهشی در چشم‌انداز فرهنگی پاسارگاد شامل دشت مرغاب، دشت پاسارگاد، دشت کمین، منطقه سرپنیران، ... بطور رسمی توسعه داد.

فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی این پایگاه تا به امروز در زیرشاخه‌های مستندنگاری و فتوگرامتری، حفاظت و مرمت، زمین‌شناسی، باستان‌شناسی و آرکئو ژئوفیزیک، معماری و عمران، معرفی و آموزش، مرکز اسناد و کتابخانه، آمار و اقتصاد توسعه گردشگری روند رو به رشدی داشته است.

پایگاه در بدو شروع کار موفق شد پرونده نامزدی ثبت جهانی پاسارگاد را تدوین و به سازمان میراث جهانی یونسکو ارسال نماید که در نتیجه آن محوطه تاریخی فرهنگی پاسارگاد با شماره  ۱۱۰۶در ۱۷ تیر  ۱۳۸۳ خورشیدی برابر با ۷ جولای ۲۰۰۴ میلادی در اجلاس بیست و هشتم در کشور چین به ثبت جهانی رسید.

افشین ابراهیمی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) با اشاره به آن که اواخر سال نود و هشت با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تمام واحدها شاهد راکد شدن کارها در حوزه کارگاه‌های مرمتی پاسارگاد بودیم، به ایلنا گفت: اتمام مسیر سنگ فرش به منظور دسترسی بهتر و راحت‌تر گردشگران به پاسارگاد در سال ۹۸ محقق شد و این سنگفرش حد فاصل مجتمع گردشگری تا نزدیکی‌های آرامگاه کوروش را دربرمی‌گیرد و می‌توان گفت مهمترین پروژه سال گذشته بود.

 به گفته او کارگاه‌های حفاظتی و مرمتی در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد نیز در جریان است. برج سنگی،  تل تخت،  کاروانسرا و آبراهه‌ها ازجمله مجموعه‌هایی هستند که کارگاه‌های حفاظت و مرمت در آنها دایر است. 

 ابراهیمی با اشاره به آن که طی سال گذشته چالش خاصی در حوزه حفاظت و مرمت پاسارگاد نداشتند، گفت: کارها روتین اجرا ‌شد و به لحاظ تامین بودجه و مسائل مالی و مصالح مرمتی مشکلی نداشتیم. البته تمام کارگاه‌های مرمتی با حضور مرمتگران داخلی اجرا شدند. این در حالی است که در سال‌های گذشته در پروژه‌های فصلی شاهد حضور مرمتگران خارجی در کنار مرمتگران ایرانی در این مجموعه بودیم. اما ترجیح دادیم در سال ۹۸ کارگاه‌های مرمتی را با حضور مردمتگران بومی ادامه دهیم. کارها بیشتر در حوزه بهسازی و مناسب‌سازی است و مشکلی برای حفاظت از مجموعه پاسارگاد نداریم. 

او ادامه داد: هرچند سال ۹۷ به دلیل بارش‌ باران با چالش‌هایی در مجموعه پاسارگاد روبه رو شدیم اما امسال چنین چالش‌هایی نداشتیم و بارش باران شدید نبود و با پایشی که داشتیم موفق شدیم چالش‌ها را کنترل کنیم و در نوروز ۹۹ با حداقل مشکلات روبه رو بودیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در خصوص برنامه‌های این پایگاه در سال ۹۹ نیز گفت: برنامه‌های متعددی را برای سال ۹۹ اعلام کرده‌ایم و امیدوار هستیم تصویب شود. در این راستا کارهای گذشته را ادامه خواهیم داد و البته توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مجموعه پاسارگاد در اولویت خواهد بود و بیشتر به حوزه گردشگری توجه خواهیم داشت البته برخی از پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم در حوزه میراث‌فرهنگی نیز می‌گنجد. 

او با تاکید بر آن که فعلاً برنامه‌ای برای انجام کاوش در محوطه پاسارگاد تعریف نشده است، گفت:  یک قرارداد ۵ ساله با تیم باستان شناسان فرانسوی داشتیم که با اتمام زمان قرارداد، کاوش‌های این گروه سال گذشته در پاسارگاد نیز به اتمام رسید. نیاز است تا این قرارداد تمدید شود اما هنوز تمدید نشده است. اگر این تفاهم نامه با فرانسوی‌ها تمدید شود کاوش‌ها ادامه خواهد یافت. طی کاوش‌هایی که هیات مشترک باستان‌شناسان ایرانی و فرانسوی انجام دادند، شاهد کشف سازه‌های آبی جدید و منحصر به فردی در اطراف محوطه باغ شاهی بودیم این یافته‌ها خاص بودند. 

ابراهیمی تصریح کرد: البته کارشناسان و باستان‌شناسان پایگاه پاسارگاد نیز چندین طرح ارائه داده‌اند که اگر مورد تصویب و تایید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد عملیاتی خواهد شد. اما بیشتر این کاوش‌ها در حوزه سدهای هخامنشیان و خارج از محدوده مجموعه پاسارگاد خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز