خبرگزاری کار ایران

احکام رساندن غبار غلیظ به حلق برای روزه‌دار از دیدگاه آیت‌الله آقامجتبی تهرانی

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۰۶۵

مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی در رساله توضیح‌المسائل خود ازجمله مبطلات روزه، به رساندن غبار غلیظ به حلق اشاره کرده که احکام آن را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرحوم آیت‌الله العظمی حاج‌آقا مجتبی تهرانی در رساله توضیح‌المسائل خود ازجمله مبطلات روزه، به رساندن غبار غلیظ به حلق برای روزه‌دار اشاره کرده که احکام آن را مرور می‌کنیم.

مسائل مربوط به رساندن غبار غلیظ به حلق به شرح زیر است:

- اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی‌اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد روزه‌اش باطل نمی‌شود و چنانچه ممکن است، باید آن را بیرون آورد.

- روزه‌دار باید بخار غلیظی که در دهان مبدل به آب می‌شود و نیز بنابر احتیاط واجب دود سیگار و تنباکو و مانند این‌ها را به‌حلق نرساند.

- رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می‌کند، چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است مثل آرد، یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است، مثل خاک و امّا اسپری زدن برای بیمارانی که از نظر تنفسی احتیاج به آن دارند در حال روزه، موجب بطلان روزه نمی‌شود چون صدق خوردن و آشامیدن نمی‌کند.

- اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار یا دود و مانند این‌ها داخل حلق شود، چنانچه یقین داشته که به حلق نمی‌رسد روزه‌اش صحیح است.

- اگر به واسطه باد غبار غلیظی پیدا شود وانسان با این که متوجه است، مواظبت نکند و به حلق برسد، روزه‌اش باطل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز