خبرگزاری کار ایران

"شبیه ویرانگی یک زن" چاپ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۵۴۶

عابدین پاپی از انتشاراثر خود با عنوان "شبیه ویرانگی یک زن" توسط انتشارات سیب سرخ در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، پاپی شاعر مجموعه "شبیه ویرانگی یک زن" با بیان اینکه اشعار این مجموعه همذات‌پنداری بین انسان‌ها چه مرد و چه زن را ایجاد می‌کند، گفت: با وجود اینکه خود شاعر مرد است اما هر شخص دیگری بخواهد اشعار این کتاب را بخواند با جامعه انسانی و به ویژه جامعه زنان ارتباط برقرار می‌کند.  

این نویسنده با بیان اینکه در این مجموعه به دنبال دفاع از حقوق فکری، اجتماعی و مدنی زنان بودم، اظهار کرد: در یکی از اشعار این کتاب شعری با همین عنوان و مضمون دارم.  

پاپی افزود: در برهه‌ای از جامعه‌ای که در آن قرار داریم مساله ویرانگی حقوقی و مدنی زنان مدنظر است و من بر اساس منظر اجتماعی که در آن قرار داریم و در آن زندگی می‌کنیم مصداقی از آن تضییع حقوق اجتماعی و فکری زن را بیان می‌کند.  

این شاعر با اشاره به درونمایه اشعار "شبیه ویرانگی یک زن" گفت: درونمایه اشعار این کتاب بیشتر اجتماعی و انتقادی است و در زوایایی هم درونمایه اعتراضی دارند. کتاب شامل 19شعر بلند و تعدادی اشعار نیمه‌بلند است. در این مجموعه و مجموعه‌های دیگرم با نام‌های "المان‌ها با فصل دیگر آغاز می‌شود"، "به سُرودن فعل می‌اندیشم" و "یک گام جلوتر از ویرگول" سعی کرده‌ام به زبان و محتوا مستقلی در شعر برسم.

وی گفت: من برای رسیدن به زبان تازه با محتوای جدید از صنعت واژه‌گزینی استفاده کردم. من بعد از سال‌ها تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدم که اکثر شاعران از مناظر طبیعی و رویکردهای طبیعی مانند باد، باران، خورشید، جنگل، فانوس، واژه‌های قدیمی و ..استفاده می‌کنند.

پاپی با بیان اینکه واژهای طبیعی به سه بخش انسانی، اجتماعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند که در هر برهه‌ای از زمان ظهور و بروز پیدا می‌کنند، تصریح کرد: واژها در زبان تاثیر دارند و ابزار ما برای سُرودن شعر هستند. بنابراین اگرچه در دفاتر قبلی ام  که به 18 مجموعه می رسندشاعری ناتورالیسم هستم اما در این دفتر و سه دفتر دیگر که در بالا ذکرآن شد سعی کرده ام که از واژه‌های طبیعی استفاده نکنم در حالی که در اشعار شاعران دیگر این واژها را می‌بینیم.

این منتقد ادبی با اشاره به رویکرد شعری‌ و نوشتاری اش عنوان کرد: در اشعارو نوشتارهایم رویکرد فلسفی- اجتماعی به متن(text (دارم به گونه ای که، اصطلاحات سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفی را وارد ادبیات و شعرکرده ام. ادبیات ما انحصاری است و برخی هم معتقدند هنر باید برای هنر باشد اما در جامعه امروزی این نظریه معنا ندارد.  

شاعر مجموعه "شبیه ویرانگی یک زن" افزود: به عقیده من ادبیات به سمت پا پاتافیزیک، ناهنجاری، معناگریزی، هنجارگریزی، روان‌گسیختگی، ضدروایت، عدم‌قطعیت، عدم‌انسجام و... حرکت می‌کند که اینها از مؤلفه‌های دنیای پست مدرن اند و این فرآیند هشداری برای ادبیات ما به شمار می رود که هنوز با بایستگی های مقوله ی آموزش و شایستگی های فرآیند سازش در دنیای پست مدرن فاصله دارد و این مهم نشان می‌دهد ادبیات ما دارد از ریل فرآروندگی خودخارج می‌شود.

پاپی در پایان گفت: در مجموعه "شبیه ویرانگی یک زن" سعی کرده‌ام هنجارگریز نباشم هرچند به دنبال ساختارشکنی در زبان هستم اما سعی کردم مؤلفه‌های بومی و جهانی را درشعر حفظ کنم وگرچه شعر نو یک شعر جهان شمول است اما در خود زیستن و به جهان نگریستن در شعر اعتقاد من است.

مجموعه شعر "شبیه ویرانگی یک زن" سروده عابدین پاپی به‌زودی از سوی انتشارات سیب سرخ راهی بازار کتاب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز