خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازارهای کیش باز است اما مشتری نیست/ بخشودگی 3 ماهه اجاره بهای بازاریان

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۶۹۱

بیش از 5 هزار نفر از جامعه بازاریان و فعال هتل‌ها و صنایع تولیدی در کیش شغل خود را به دلیل کرونا از دست دادند.

رحمان سادات نجفی (مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر وضعیت کسبه و بازاریان جزیره کیش گفت: حدود 40 صنف عضو جامعه بازاریان و بازرگانان کیش هستند که متاسفانه فصل نوروز را که می‌توانست یکی از شلوغ‌ترین فصول و بهترین زمان برای درآمدزایی باشد را به دلیل ویروس کرونا از دست دادند درحالیکه تا پیش از این پیش‌بینی شده بود، نوروز امسال بسیار پررونق باشد.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب به بازارهای تجاری وارد شده زیرا بسیاری از این صنوف که در بازارهای تجاری هستند، کالاهای تاریخ‌دار دارند و بخش عمده‌ای از این کالاها تاریخ‌هایشان به انقضا نزدیک می‌شود. از طرفی فروش نوروز بازارهای تجاری می‌توانست هزینه 5 ماه فعالان این حوزه را تامین کند.

رحمان سادات‌ نجفی با اشاره به اینکه در حال تهیه یک گزارش تحلیلی پیرامون وضعیت بازاریان جزیره کیش هستند، افزود:‌ میزان آسیب‌های وارد شده بسیار زیاد است و باید برای آن فکری کرد. البته برخی از مالکین اجاره مستاجرین خود را از یک تا 3 ماه بخشیده‌اند که رقمی حدود 5 میلیارد تومان می‌شود که بسیار قابل تقدیر است و با گفتگوهایی که با مالکین انجام شده، امیدواریم این رفتار ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بیکار شدن عده‌ای گفت: محور فعالیت اقتصادی در جزیره کیش حضور گردشگر است و جزیره کیش در بین مناطق آزاد دیگر بیشترین آسیب را دیده است و بیش از هزاران نفر در هتل‌ها و صنایع تولیدی وجامعه بازاریان کیش بیکار شده‌اند و در مجموع بیش از 5000 نفر در کیش شغل خود را از دست داده‌اند.

نجفی درباره راهکارهای عبور از این مسئله و بازگشت به دوران پیش از کرونا گفت: بازارهای جزیره کیش مانند سایر نقاط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تصویب ستاد مقابله با کرونا بازگشایی شده است. البته بازارها در کیش به صورت پاره‌وقت و نیم‌شیف و فقط 4 ساعت در روز، آن هم عصرها باز هستند اما از آنجایی که گردشگری وجود ندارد درآمدی نیز ندارند و فقط کیشوندان و خریداران محلی به بازارها می‌آیند به همین دلیل گاهی یک مغازه در بازار سه روز هیچ درآمدی ندارد.

وی ادامه داد: جامعه بازاریان کیش یک تفاهمنامه‌ای را با بانک ملی منعقد کرده که براساس آن کسبه می‌توانند از تسهیلات بانک ملی با نرخ 18 درصد استفاده کنند و در صورتی که در این بانک گردش حساب داشته باشند با نرخ 15 درصد می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. اشخاص حقیقی تا سقف 120 میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا سقف 240 میلیون تومان می‌توانند وام دریافت کنند. البته اگر فردی نیاز به وام بیش از این مقدار داشته باشد می‌تواند با فراهم کردن وثایق مورد تایید بانک و تایید بانک، وام خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات جامعه بازاریان کیش عدم همکاری بانک‌ها در عدم تعامل درباره بدهی‌ها و اقساط معوق و استمهال وام‌هاست زیرا متاسفانه بخشنامه‌ای که توسط بانک مرکزی صادر شده روشن نیست و معنای دوپهلو دارد و برخی تسهیلات را دربرنمی‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز