خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

نظر نهایی میراث‌فرهنگی برای صدور مجوز حفر چاه در حرایم تخت جمشید الزامی شد

asdasd
کد خبر : ۹۰۴۵۲۷

طی سال‌های گذشته بنابر نظر شورای تامین استان فارس، صدور مجوز برای حفر چاه در حرایم تخت جمشید به اداره آب استان سپرده شد اما باتوجه به وقایع اخیر سعی برآن است تا نظر نهایی میراث‌فرهنگی برای صدور مجوز حفر چاه در حرایم تخت جمشید الزامی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهاد عزیزی (مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی) با تاکید بر آنکه در تمام استان‌ها بخصوص در مورد پایگاه‌های میراث جهانی، درخصوص صدور مجوز فعالیت در حرایم و...، مدیرکل میراث و گردشگری استان با مدیر پایگاه هماهنگ هستند و پایگاه بررسی‌های لازم را انجام و نظر خود را ارائه می‌دهد و اداره کل استان نیز نظر کارشناسی پایگاه را مدنظر قرار می‌دهد.

به گفته او، در این میان موارد استثنایی را شاهد هستیم که حتا ما نیز از آن سر در نمی‌آوریم چراکه پایگاه‌های میراث سال‌هاست فعال هستند بخصوص این حساسیت درباره پایگاه‌های میراث جهانی بیشتر است. اگر شاهد تغییر مدیرکل استان باشیم، سعی می‌شود سریع هماهنگی‌های لازم انجام شود و اینگونه نیست که یک استان بدون هماهنگی با پایگاه مجوز صادر کند.

عزیزی با اشاره به اخباری که طی هفته‌های گذشته درخصوص حفر چاه عمیق در نزدیکی نقش رستم منتشر شده‌ بود، گفت: چند سال است که فرآیند فعالیت و ساخت و ساز در حرایم مجموعه‌هایی مانند تخت جمشید تعریف شده است، این درحالی است که برای حفر این چاه‌ هیچ مجوزی از سوی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید صادر نشده بود و بالافاصله بعد از آنکه متوجه شدیم، جلوی فعالیت آن گرفته شد.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی با تاکید برآنکه مسئولیت مستقیم کلیه موارد عرصه و حریم برعهده پایگاه میراث است، گفت: باتوجه به ارتباطات داخل استانی و دستگاه‌ها که با مدیرکل میراث و گردشگری مکاتبه می‌کنند، اداره کل استان نیز با استعلام گرفتن از مدیر پایگاه، ‌امور را پیش می‌برد. یکی از استثناهایی که با آن روبه‌رو هستیم، کاخ  گلستان است چراکه استان از پایگاه میراث جهانی استعلام لازم برای صدور مجوز را نگرفت و اکنون درگیر مسائل حقوقی درخصوص ساخت و سازهای اطراف این میراث جهانی شده‌ایم.

او یادآور شد: استثناهایی که درخصوص پایگاه‌های میراث بخصوص میراث جهانی روبه رو هستیم به دلیل عدم هماهنگی اداره کل استان با مدیر پایگاه است. هرچند اکنون با تغییر مدیرکل استان تهران شاهد برقراری این هماهنگی بین اداره کل و مدیرپایگاه‌ میراث جهانی هستیم.

توجه به نظر مسئولان میراث‌فرهنگی

محمدحسن طالبیان‌ (معاون میراث‌فرهنگی کشور) نیز در توضیح وضعیت حرایم پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و چرایی حفر چاه عمیق در این حرایم گفت: در دوره‌ای که شاهد بالا گرفتن تاکید میراث‌فرهنگی مبنی بر عدم حفر چاه در منطقه به دلیل نشست زمین و البته درخواست پیاپی مردم برای حفر چاه بودیم، شورای تامین وقت مصوبه‌ای صادر و اختیار ارائه مجوز توسط میراث فرهنگی را لغو کرد و آن را به اداره آب داد.

او ادامه داد: طی هفته‌های گذشته که شاهد حفر چاه عمیق در حریم نقش رستم بودیم، درصدد انجام نامه‌نگاری‌های مختلف و طرح این مسئله برآمدیم. اکنون توانستیم کار را به جایی برسانیم که جهاد کشاورزی و اداره آب استان برای صدور مجوز حفر چاه یا فعالیت‌های دیگر در حرایم تخت جمشید باید استعلام‌های لازم را از پایگاه میراث جهانی و البته اداره کل میراث استان دریافت کنند. قرار برآن شد تا برای صدور مجوزها نظر نهایی توسط مسئولان میراث فرهنگی استان صادر شود.

تاکید بر توجه بیشتر به حرایم تخت جمشید

حمید فدایی (مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید) با اشاره به آنکه در دوره‌ای به دلیل حساسیت‌هایی که درخصوص نشست‌ زمین و بوجود آمدن ترک در مجموعه تخت جمشید و نقش رستم شاهد بودیم، موضوع صدور مجوز برای حفر چاه‌ با چالش روبه رو شده بود، گفت: بخش عمده‌ای از حرایم یک و دو مجموعه تخت جمشید و نقش رستم که ده‌ها هکتار است را اراضی کشاورزی دربر گرفته. از حدود هشت سال قبل با توجه به درخواست مردم منطقه برای حفر چاه، برای کسب اطلاعات درخصوص حریم آبی منطقه از مجموعه دانشگاهی درخواست کردیم تا این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد اما چون این مطالعات انجام نشده بود از این رو سعی می‌کردیم ممانعت‌هایی که در عرصه ایجاد می‌ کنیم در حریم نیز بوجود آوریم که همین امر سبب شد تا تعداد زیادی از کشاورزان اعتراض کنند. بخصوص آنکه تعدادی از چاه‌هایی که درخواست حفر آن را داده بودند، برای آب شرب بود. با این وجود محدودیت‌ها از سوی پایگاه میراث جهانی اعمال می‌شد. از این رو شورای تامین و مجموعه استانداری به مسئله ورود کردند و حکم دادند که حفر چاه نیازمند مجوز پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیست و با مجوز اداره آب کار شدنی خواهد بود.

او ادامه داد: در نهایت کنترل و مدیریت بخشی از مشکلات از دست ما خارج شد. با این وجود، ما به‌طور ذاتی چاه‌هایی که فاصله اندکی از تخت جمشید داشتند و در حریم درجه یک قرار داشتند را توسط یگان حفاظت مورد بررسی قرار می‌دادیم. چاهی که چند هفته پیش در حدود ۳۰۰ متری نقش رستم حفر شده بود نیز مجوز خود را از ادراه آب گرفته بود. مدتی دستور به توقف داده بودیم اما طی مدت تعطیلات کرونایی به دلیل تعطیلی محوطه، آنها فعالیت خود را از سر گرفته بودند که در نهایت منجر به انتشار تصاویری در فضای مجازی شد. این امر سبب شد تا ما درخواست‌هایی برای دخیل شدن نظر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید برای صدور مجوز چاه‌هایی که بخصوص در حریم ۱ و ۲ قرار است حفر شود به فرمانداری ارائه دهیم.

فدایی خاطرنشان کرد: فرماندار نیز نامه‌ای خطاب به اداره آب ابلاغ کرد تا بررسی‌های لازم درخصوص حفر چاه مذکور را داشته باشند ضمن آنکه کارشناسان این اداره، از این پس برای صدور مجوز حفر چاه در حرایم تخت جمشید، نظر میراث‌فرهنگی را نیز دخیل کنند. از آنجا که این مسئله برای ما اهیمت دارد درصدد آن هستیم تا بتوانیم از این پس با کارشناسان اداره آب برای صدور مجوزهای حفر چاه، تعامل بیشتری داشته باشیم ضمن آنکه نظر و رای میراث فرهنگی نیز از این پس در این مهم دخیل خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز