خبرگزاری کار ایران

تلویزیون در تدارکِ «رمضان ۹۹»/ از کمدی تا درام با طعم قرنطینه

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۰۰۳

با مرور سریال‌هایی که ماه رمضان سال گذشته روی آنتن تلویزیون رفتند، به معرفی مجموعه‌هایی که تلویزیون امسال برای ماه رمضان تدارک دیده، پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تلویزیون همیشه بهترین برنامه‌های خود را برای ماه رمضان تدارک می‌بیند اما شرایطی که کرونا در کشور ایجاد کرده موجب شده رسانه ملی پس از گذراندن نوروز ۹۹ با دومین چالش بزرگ خود مواجه شود که پرکردن آنتن و تولیدات برنامه‌های مناسب برای ماه رمضان است.

تلویزیون در نوروزی که گذشت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با پخش برنامه‌های پرمخاطب «دورهمی» و «عصر جدید» در کنار سریال‌های «پایتخت»، «دوپینگ» و «کامیون» روحیه مردم را حفظ کرده و آنها را با امیدواری به آینده نزدیک، به خانه ماندن تشویق کند. اما اکنون وضعیت کمی سخت‌تر شده است چراکه به‌رغم برنامه‌ریزی‌های متعدد برای ضبط برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی بازهم «عصر جدید»، «اتفاق» و «پایتخت» در میانه راه متوقف شدند و «خندوانه» به تولید نرسید. به این ترتیب برنامه‌هایی که از مدت‌ها قبل از کرونا تولید خود را آغاز کرده بودند به آنتن رسیدند اما بازهم تقریبا همه آنها ناقص ماندند اما درباره برنامه‌های ماه مبارک، هنوز قسمت‌های از این برنامه‌ها به تولید نرسیده و به آنتن رسیدن آنها کاری دشوار به‌نظر می‌رسد.

در این شرایط سخت، تنها امید تلویزیون به مجموعه‌هایی است که برای ماه رمضان تدارک دیده شده است. باتوجه به اینکه در چند سال اخیر تاک‌شوهای تلویزیون به رقیب جدی برای سریال‌ها تبدیل شده بودند، اکنون شرایطی فراهم شده تا مجموعه‌های تلویزیونی بتوانند عنوان پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیونی را از آن خود کنند.

در ادامه به مرور مجموعه‌های تلویزیونی ماه رمضان در سال ۹۸ پرداخته و مجموعه‌های سال ۹۹ را نیز معرفی کرده‌ایم.

شکست «از یادها رفته» سبب رو کردن «زیرخاکی» شد

شبکه یک که در بیشتر اوقات سریال‌هایش با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه می‌شود، سال گذشته مجموعه «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان را به عنوان سریال ماه رمضان خود معرفی کرد. انتخابی که البته مورد علاقه مخاطبان واقع نشد و «از یادها رفته» کم‌مخاطب‌ترین سریال ماه رمضان سال گذشته لقب گرفت.

بهرام بهرامیان بعد از چند سال دوری از تلویزیون با این سریال که ملودرام تاریخی به شمار می‌آمد، به تلویزیون بازگشت اما نتوانست موفقیتی کسب کند و حتی ساخت فصل دوم این مجموعه نیز در لایه‌ای از ابهام قرار گرفت.

فصل اول این مجموعه به زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ می‌پرداخت که به‌دلیل نداشتن شناخت از وضعیت کشور دچار بحران شدیدی می‌شود اما با کشف حقیقت سنت‌ها و رفتارها به آرامش می‌رسد. بخش‌هایی از داستان این مجموعه درباره خسرو و مهربانو بوده و به مسئله کشف حجاب می‌پرداخت.

حسین یاری، رضا یزدانی، کامران تفتی، حسین پاکدل و هلیا امامی ازجمله بازیگرانی بودند که در این مجموعه که جز تولیدات الف رسانه ملی به شمار می‌آمد، به ایفای نقش پرداختند.

تلویزیون در تدارکِ «رمضان ۹۹»/ از کمدی تا درام با طعم قرنطینه

بعد از اینکه امسال فصل دوم مجموعه «نون.خ» نتوانست خود را برای آنتن ماه رمضان آماده کند، سریال «زیر خاکی» که تا قبل از این قرار بود از شبکه سه سیما روی آنتن برود، به عنوان سریال ماه رمضان شبکه یک سیما معرفی شد.

داستان مجموعه «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان در بستر تاریخ روایت شده و فضای مفرحی دارد. این سریال که در دو فصل ساخته شده، به مقطع‌های زمانی مختلفی همچون قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و زمان کنونی می‌پردازد.

داستان این سریال درباره مردی است که به‌دنبال‌ "زیرخاکی" بوده و برای یافتن گنج درگیر ماجراهایی می‌شود.

پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر و گوهر خیراندیش ازجمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. همین موضوع در کنار پیش‌بینی که از کمدی بودن این مجموعه می‌شود، سبب شده تا شبکه یک سیما بعد از پخش مجموعه «نون.خ» برای نگه‌داشتن مخاطبان خود روی این سریال حساب باز کند. به این ترتیب مجموعه «زیر خاکی» با آغاز ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

شبکه دو سیما؛ از «دلدار» تا «بچه مهندس ۳»

شبکه دو سیما که با سریال «کامیون» در رقابت با سریال‌های نوروزی شبکه‌های یک و سه نتوانست موفق عمل کند، تمام امید خود را معطوف فصل سوم مجموعه «بچه مهندس» کرده تا بعد از مدت‌ها بتواند استقبال خوبی از سوی مخاطبان را به سمت خود جذب کند.  

باوجود اینکه سریال «دلدار» دومین سریال پرمخاطب تلویزیون در ماه رمضان نام گرفت، اما میزان رضایت از این مجموعه چنگی به دل نمی‌زد.

«دلدار» داستان جوانی به نام آرش بود که به رغم موفقیت علمی و تحصیلی اما به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند.

برادران محمودی کارگردانی این اثر را برعهده داشتند و در آن بازیگرانی همچون محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، نیما رئیسی، علیرضا آرا و سوگل سادات‌خلیل به ایفای نقش می‌پرداختند.

تلویزیون در تدارکِ «رمضان ۹۹»/ از کمدی تا درام با طعم قرنطینه

اما امسال فصل سوم مجموعه «بچه مهندس» به عنوان سریال ماه رمضان شبکه دو سیما انتخاب شده و از شش اردیبهشت هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن تلویزیون می‌رود.

پیش از این نیز فصل اول این مجموعه در ماه رمضان سال‌های گذشته پخش شده بود و نظر برخی از مردم را به سوی خود جلب کرد.

داستان سریال «بچه مهندس» در تاریخ معاصر و در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی مطرح می‌شود. فاز کودکی و نوجوانی شخصیت اصلی در دو فصل اول طی شده و سری جدید این مجموعه به دوران جوانی شخصیت می‌پردازد.

این مجموعه به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی در ۳۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته شده است.

فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، کامران تفتی و اتابک نادری، سیدمهرداد ضیایی، کاوه سماک‌باشی، فرناز رهنما، شیوا خسرومهر و روزبه حصاری ازجمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه سه؛ از «برادر جان» تا «سرباز»/ آنتن ثابت رمضان برای محمدرضا شفیعی

«برادر جان» به کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی سریال ماه رمضان شبکه سه سیما در سال گذشته بود که جدا از ضعف‌های داستانی که داشت، توانست پس از مدت‌ها علی نصیریان را به تلویزیون بازگرداند و به این ترتیب پرمخاطب‌ترین سریال سال گذشته لقب گرفت.

این سریال، یک ملودرام خانوادگی با مضمونی اجتماعی و مذهبی بود و موضوع اصلی آن حول «حق‌الناس» می‌گذشت. حسام منظور، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی و علی نصیریان ازجمله بازیگرانی بودند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند.

تلویزیون در تدارکِ «رمضان ۹۹»/ از کمدی تا درام با طعم قرنطینه

اما امسال با وجود اینکه در ابتدا «زیر خاکی» به عنوان سریال ماه رمضان شبکه سه سیما انتخاب شده بود، در لحظه آخر تصمیم بر این شد تا یکی دیگر از سریال‌های محمدرضا شفیعی روی آنتن شبکه سه برود. «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست حکایت سرباز وظیفه‌ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی‌اش را روایت می‌کند.

این سریال که در ۵۰  قسمت ساخته شده است، پس از اتمام شب‌های ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود در شبکه سه سیما ادامه خواهد داد.

«سرباز» در شهرهای مختلفی همچون تهران، لواسان، ساوه، قم، زاهدان، اهواز، خرمشهر، آبادان، زابل، قزوین، دماوند، پرند، مشهد و همچنین در شهرهای کربلا و نجف کشور عراق تصویربرداری شده و در حال حاضر مراحل پایانی فنی خود را سپری می‌کند.

آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان‌نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی و جواد خواجوی ازجمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه پنج؛ از «عطسه» مدیری تا «پدر پسری»

پس از اینکه سال گذشته شبکه ۵ مجموعه «عطسه» مهران مدیری را به‌عنوان مجموعه تأمینی روی آنتن برد و به هیچ وجه مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت؛ پس از مدت‌ها مجموعه‌ای را برای نوروز ۹۹ تولید کرد. «میانبر» با پخش در نوروز، پس از مدت‌ها تعدادی از مخاطبان شبکه پنج را متوجه این شبکه کرد.

تلویزیون در تدارکِ «رمضان ۹۹»/ از کمدی تا درام با طعم قرنطینه

«پدر پسری» سریال ویژه ماه رمضان شبکه پنج سیما بوده که به کارگردانی محمدرضا حاجی‌غلامی و تهیه‌کنندگی رضا جودی در ۴۰ قسمت برای پخش از شبکه ۵ سیما آماده شده است.

در خلاصه داستان این سریال طنز آمده است: ماجرای حامد، دانشجوی کارشناسی ارشدی است که مجبور به دفاع زودتر از موعد پایان‌نامه‌اش شده و این شرایط با بازنشستگی زودتر از موعد و خانه‌نشین شدن پدرش مصادف شده که کنار بقیه اعضای خانواده در این شرایط حساس هر بار دردسری را برای او ایجاد می‌کند.

مهران رجبی، عزت‌الله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگ‌چاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری و یدالله شادمانی ازجمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز