خبرگزاری کار ایران

مونسان در پیامی به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی تأکید کرد:

شناخت بیشتر جهانیان از میراث مشترک بشری از طریق فضای مجازی

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۳۷۱

هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ارسال پیامی فرارسیدن این روز را تبریک گفت.

به‌ گزارش ایلنا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، با ارسال پیامی فرارسیدن این روز را تبریک گفت.

در پیام تبریک علی‌اصغر مونسان آمده است:

نام‌گذاری 18 آوریل از سوی شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی(ایکوموس) به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تعیین شعار راهبردی برای هر سال، تاکیدی بسیار مهم بر ضرورت توجه بیش از پیش جوامع بر میراث مشترک تاریخی است.

 امسال نیز شعاری که به این مناسبت از سوی ایکوموس تحت عنوان"فرهنگ مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک" در نظر گرفته شده علاوه بر اینکه انطباقی کامل با نیاز این روزهای جهان دارد، بر وظیفه تمام ملت‌ها در صیانت از داشته‌های تاریخی تصریح می‌کند. تعلق میراث تاریخی به تمام بشریت، لزوم حفاظت آن از سوی همگان و تحقق صلح در سایه میراث‌فرهنگی، مضامین سه‌گانه موجود در شعار امسال ایکوموس است که بر بناها و محوطه‌های تاریخی به‌عنوان یکی از قدرتمندترین بخش فرهنگ و هویت ملی و جهانی صحه می‌گذارد.

امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را در حالی گرامی می‌داریم که شرایطی کاملا متفاوت با سال‌های پیشین را سپری می‌کنیم؛ شرایط خاصی که بالطبع مانع برگزاری هرگونه برنامه حضوری در بناها و محوطه‌های تاریخی ایران و بسیاری دیگر از سرزمین‌های جهان است، و در عین حال فرصتی برای تامل و شناخت بیشتر جهانیان از میراث مشترک بشری از طریق گستره پرظرفیت فضای مجازی است.

در چنین شرایطی، چه نیکوست از تحدیدها و تهدیدها، فرصت بسازیم و زمان و فراغت فراوان شهروندان خانه نشین را با بسته‌هایی مفید از معرفی بناها و محوطه های تاریخی، به طریق اولی در بستر فضای مجازی و همچنین با بهره گیری از ظرفیت سایر رسانه‌ها، پربار و غنی کنیم.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تبریک این روز به تمام کارشناسان، استادان و پژوهشگران، دست‌اندرکاران، دوستداران و حامیان میراث‌فرهنگی، تلاش خواهد کرد با لحاظ کردن شعار "فرهنگ مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک"، در سال جاری با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت همه احاد جامعه به ویژه تشکل‌های مردم‌نهاد، میراث بانان و انجمن‌های میراث‌فرهنگی و تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان این حوزه، وضعیت حفاظت و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی را ارتقا بخشد و به‌عنوان یک وظیفه ملی، جایگاه این ثروت تجدید ناپذیر را در کشور نهادینه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز