خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

در جلسه «ستاد جبران خسارات کرونا» تماشاخانه‌ها با قادر آشنا چه گذشت؟/ خواسته مدیرکل هنرهای نمایشی از سالن‌های خصوصی، نظارت بر تئاترها بود

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۸۶۵

داود نامور به تشریح جزئیات دیدار هیئت مدیره انجمن با قادر آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) پرداخت و برخی از موارد مطرح شده درباره مطالباتی که در این دیدار گفته شده را نادرست خواند و گفت: بخش عمده زمان این جلسه به ارائه آمار خسارات تعطیلی تماشاخانه‌های خصوصی در اسفند اختصاص داشت و با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از سالن‌های تئاتر، خواستار اجرایی شدن مصوبه پرداخت بخشی از اجاره املاک سالن‌های خصوصی به مدیران شدیم که آقای شهرام کرمی (مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی) وعده‌اش را داده بود.

داود نامور (عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به تشریح جزئیات دیدار هیئت مدیره انجمن با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی پرداخت و برخی از موارد مطرح شده درباره مطالباتی که در این دیدار گفته شده را نادرست خواند.

نامور تشریح کرد: روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ تعدادی از اعضای ستاد جبران خسارات کرونای انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران متشکل از شاهین چگینی، مهدی کوهیان و بنده با قادر آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) جلسه‌ای برگزار کردیم.

جلسه‌ای که برای مطالبه خسارات تعطیلی تئاترها در شیوع کرونا تشکیل شد

او خاطرنشان کرد: در ابتدای این جلسه که ۴۵ دقیقه به طول انجامید، آقای چگینی به تشریح فعالیت سالن‌های خصوصی تئاتر و اقدامات انجام شده از سوی انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران پرداخت و گفت آسیبی که تعطیلی سالن‌ها در دو ماه اخیر به تماشاخانه‌ها زده، فقط به سالن‌ها محدود نمی‌شود بلکه به طیف بزرگی از خانواده تئاتر هم منتقل خواهد شد.

نامور یادآور شد: اما روز گذشته آقای آشنا در گفتگویی، از تمام موارد مطرح شده در این جلسه که اساسا برای مطالبه خسارات تعطیلی تئاترها در شیوع کرونا تشکیل شده بود، تنها به جمله‌ای اشاره کرده‌اند که پس از اتمام جلسه، از سوی یکی از اعضا بیان شد. گویی آقای آشنا در این گفتگو خواسته‌هایی که انجمن در این جلسه مطرح کردند را فراموش کرده‌اند که خلاصه این خواسته‌ها را این‌چنین دانسته‌اند: «انجمن صنفی از ما دفتر خواست، ما هم گفتیم فعلا در اولویت‌مان نیست.» در حالی که بخش عمده زمان این جلسه به ارائه آمار و ارقامی از برآورد خسارات تماشاخانه‌های خصوصی اختصاص داشت.

اظهار بی‌اطلاعی مدیرکل هنرهای نمایشی از مصوبه‌ای که در دوره مدیر پیشین تصویب شد

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو تصریح کرد: در این جلسه شاهین چگینی به‌عنوان رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران به اقداماتی که صنف پس از شیوع کرونا و دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعطیلی فعالیت‌های هنری انجام داده است، اشاره داشت و خلاصه‌ای از آمارهایی را که از خسارت سالن‌های خصوصی در اسفند ماه گرفته بودیم برای اطلاع آقای آشنا بیان کرد.

نامور ادامه داد: به آقای آشنا گفتیم که این آمار را در دوره مدیریت آقای شهرام کرمی در اختیار ایشان و معاون هنری وزیر قرار داده بودیم و آقای کرمی پیش از استعفا، از تصویب طرحی در شورای مبارزه با کرونا در تئاتر خبر داد که بر اساس آن، بخشی از خسارت سالن‌های خصوصی در زمینه اجاره‌بهای سالن‌ها پرداخت می‌شود. اما آقای آشنا از این مصوبه و مذاکرات انجام شده مدیرکل پیشین با شورای مبارزه با کرونا اظهار بی‌اطلاعی کرد.

تاکید قادر آشنا بر رویکردش مبنی بر صرفه‌جویی و مدیریت منابع

او با اشاره به موضع قادر آشنا در زمینه حمایت مالی از تماشاخانه‌های خصوصی گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی در این جلسه صراحتا گفت این اداره‌کل توان کمک به سالن‌ها را ندارد و تصریح کرد «اما در عین حال بیکار هم ننشسته‌ام. اولین روز کاری‌ام در اداره‌کل با کرونا و مشکل گروه‌های نمایشی بود و همچنین معتقدم که تماشاخانه‌های خصوصی را قبل از دولتی‌ها باید دریابیم و نگذاریم ورشکسته شوند. اینها رصد شده و در بسته‌ای تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردم که ایشان تقدیم دولت کرد.» البته آقای آشنا در ادامه بر رویکردش مبنی بر صرفه‌جویی و مدیریت منابع تاکید کرد.

نامور با اشاره به آماری که از خسارات تماشاخانه‌های خصوصی در اسفند در همان جلسه به قادر آشنا ارائه شد، با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ تئاتر در طول سال در تماشاخانه‌های خصوصی با حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاگر روی صحنه می‌روند، گفت: بیش از ۶۰ درصد اجراهای جشنواره تئاتر فجر در سالن‌های خصوصی اجرا شد که نشان از فعال بودن سالن‌های خصوصی دارد و همچنین نشان دهنده ابعاد آسیبی است که تعطیلی تئاترها به این بخش وارد کرده است. ضمن اینکه در این جلسه تاکید کردیم که اکنون ۲۸۵۷ صندلی تماشاخانه‌های تهران متعلق به بخش خصوصی است و طبیعتاً اگر این حجم از فضای نمایشی آسیب ببیند، هنرمندان و گروه‌های نمایشی متعددی هم دچار آسیب می‌شوند.

اظهار خوشحالی مدیرکل هنرهای نمایشی از تشکیل صنف تماشاخانه‌های خصوصی

او ادامه داد: آقای مهدی کوهیان هم در این جلسه به این موضوع اشاره کرد که تماشاخانه بنگاهی اقتصادی هنری است که تعداد آدم‌های زیادی به واسطه سر پا بودن این بنگاه امرار معاش می‌کنند. بنابراین افقی که این صنف متشکل از تماشاخانه‌ها، می‌بیند مثل یک شخص نیست که با خود بگوید با وجود کرونا، نهایتا دو ماه در خانه می‌مانم و سختی می‌کشم؛ افقی که یک تماشاخانه از آینده این تعطیلی‌ها می‌بیند بسیار مبهم است و باید برایش فکر اساسی شود چون ممکن است این حرفه به کلی نابود شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران خاطرنشان کرد: آقای آشنا در این جلسه یادآوری کرد که بعد از کرونا هم مردم قطعا با تردید به سالن‌های تئاتر می‌آیند و با اشاره به نقش تماشاخانه‌های خصوصی، تاکید کرد این مراکز می‌توانند بخش عمده مشکلات هنرمندان تئاتر را حل کنند و هر چه بیشتر به تعدادشان اضافه شود، اتفاقی ارزشمند است و همچنین از تشکیل صنف تماشاخانه‌های خصوصی اظهار خوشحالی کرد و گفت می‌دانم فرهنگ و هنر بدون حمایت دولت ورشکسته می‌شود. و دولت باید قدردان هر کسی باشد که بخشی از مشکلات آن را حل می‌کند.

فهرست دقیق اجراهای لغو شده تماشاخانه‌ها و زیان مالی آن را منتشر می‌کنیم

نامور یادآور شد: در این جلسه آمار دقیقی از تعداد هنرمندانی که اجرای اسفند ماه‌شان در شانزده تماشاخانه خصوصی تهران لغو شده بود همراه برآوردی از خسارت مالی لغو این اجراها و تعداد تقریبی اعضای هر گروه ارائه کردیم اما ظاهرا آقای آشنا این ارقام را واقعی نمی‌دانند چون خواستند خسارت‌ها را واقعی و آمار و ارقام دقیق را ببینیم و بر اساس آن پیش برویم. اما همانطور که به ایشان هم در جلسه اعلام کردیم، این ارقام بر اساس استعلام از تقویم آثار نمایشی سالن‌ها در این یک ماه استخراج شده بود و به زودی فهرستی را از اجراهای دو ماه اسفند و فروردین، هنرمندانی که قرار بود این آثار را به صحنه ببرند و تعداد صندلی‌های سالنی که بنا بود در آن اجرا شود منتشر خواهیم کرد.

او با اشاره به پروتکلی که برای بازگشایی سالن‌های تئاتر چندی پیش منتشر و خیلی زود پس از انتقادها از سایت حذف شد، گفت: آقای آشنا درباره این پروتکل هم در جلسه صحبت کرد و گفت این پروتکل به معنی بازگشایی سالن‌ها نبوده است، بلکه یک پروتکل کلی برای ایام کرونا بود و ربطی به بازگشایی مجدد نداشت و باید ببینیم در آینده شرایط چگونه است تا پروتکل متناسب با شرایط نوشته شود.

خواسته قادر آشنا از صنف تماشاخانه‌ها برای خود کنترلی و نظارت بر سالن‌ها

نامور خاطرنشان کرد: آقای قادر آشنا در مصاحبه‌ای که روز گذشته انجام دادند از بسته حمایتی دولت از به تماشاخانه‌های خصوصی خبر داده است، اما در جلسه‌ای که ما به‌عنوان نمایندگان تماشاخانه‌های خصوصی تهران با ایشان داشتیم، هیچ اشاره‌ای به چنین بسته‌ای نکردند و بخشی از صحبت‌های ایشان در این جلسه به انتظارشان از صنف تماشاخانه‌ها اختصاص داشت که بزرگترین کارکرد صنف را ساماندهی تماشاخانه‌های خصوصی زیرمجموعه‌اش و نظارت بر آنها خواند و گفت «معتقدم اگر صنف اهرم خود کنترلی نداشته باشد ورود افراد و نهادهای دیگر در صنف زیاد می‌شود. بنابراین هر کجا صنف بتواند ورود کند می‌تواند به دولت کمک کند و در نتیجه در حوزه نظارت ما حداقل ورود را به تئاترها داشته باشیم.»

او یادآور شد: آقای آشنا در مصاحبه اخیرشان با اشاره به جلسه‌ای که با ایشان داشتیم، گفته‌اند «من به این دوستان گفتم که گفت‌وگوی من با شما دوستان در بحث کرونا است که گفتم پرداختی‌ها جزو اولویت‌هایمان هستند آنها خواسته‌‌های دیگری را مطرح کردند و من گفتم اینها الان اولویت ما نیست.» در حالی‌که بخش عمده صحبت‌های این جلسه به بیان مطالبات خسارات ناشی از تعطیلی تئاترها به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت.

ضرورت اهتمام جدی دولت برای جبران خسارات تعطیلی تئاترها

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران تصریح کرد: از ایشان خواستیم مصوبه پرداخت بخشی از اجاره املاک سالن‌های خصوصی به مدیران را که آقای شهرام کرمی وعده‌اش را داده بود دست‌کم به شکل قرارداد با مدیران سالن‌ها منعقد کند، که آقای آشنا در پاسخ با اظهار بی‌اطلاعی از چنین مصوبه‌ای قول پیگیری داد. تنها در پایان جلسه و پس از اتمام صحبت‌های رسمی بود که اشاره‌ای هم به موضوع دفتر انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران شد که آقای کرمی و حتی پیش از ایشان آقای مهدی شفیعی وعده آن را به انجمن داده بودند و تعمیم همین بخش کوچک از این جلسه به کل مطالبات ستاد جبران خسارات کرونای انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران، جمع‌بندی صحیحی به نظر نمی‌رسد.

نامور تصریح کرد: با این‌همه آقای آشنا در این جلسه، از تشکیل صنفی برای تماشاخانه‌های خصوصی اظهار شادمانی کرده و گفت کمک می‌کنیم تا این صنف به جایگاهی که باید، برسد. ما هم امیدواریم همانطور که آقای آشنا در این جلسه و در گفت‌وگوهای بعدی‌شان اشاره کردند، اهتمامی جدی برای حمایت از تئاتر و جبران خسارات هنرمندان و تماشاخانه‌های خصوصی داشته باشند تا شاهد رفع بخشی از مشکلات خانواده بزرگ تئاتر ایران در آینده باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز