خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اجرای زنده مشاهیر داخلی و خارجی در اینستاگرام و واکنش‌ها به آن/ ترغیب مردم به خانه‌نشینی با موسیقی روز دنیا+فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۸۴۴

گروه موسیقی «یارآوا» که طی ۱۹ سال فعالیت خود به صورت مستقل و بدون حمایت‌های دولتی به کار خود ادامه داده، طی هفته‌های گذشته برنامه «خلوت موسیقی ۳۷/۵درجه» را با همکاری و اجرای زنده نوازندگان مطرح داخلی و خارجی برای ایام خانه‌نشینی مردم تولید کرده‌ است. این برنامه‌ها تا پایان بحران کرونا ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سری برنامه‌ها‌ی گروه موسیقی یارآوا تحت عنوان «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» در ادامه‌ی کنسرت‌ها و نشست‌‌های رایگانِ (آموزشی، پژوهشی، اجرایی) تحت عنوان‌ «خلوت موسیقی»، که از سال ۱۳۸۲ شروع شده بودند، با این عنوان جدید، برای ایام خانه‌نشینی مردم در ایام شیوع بیماری کرونا برنامه‌ریزی شد. این برنامه با هدف معرفی و تعمیق در تفاهم انواع موسیقی از طریق تأمل و بررسی عادات شنیداری حاکم و فراهم‌ آوردن فضایی مناسب برای موزیسین‌ها است تا تجربیات جدید خود را در زمینه‌ها و سبک‌های گوناگون موسیقی (بدون «تعصب» بر سبکی خاص) و به دور از مشکلات معمول در برگزاری کنسرت یا جلسات پژوهشی، به اجرا بگذارند.

 پیش از دوران شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم، چهل و پنج خلوت موسیقی برگزار شد که در آنها اساتید و هنرمندانی مانند امیراشرف آریان‌پور، هومان اسعدی، آزاد حکیم‌رابط، شاهرخ خواجه‌نوری، سید محمد ذوالنوری، مهدی ستایشگر، امیر کنجانی، منوچهر صهبایی، فرید عمران، علی قمصری، علی گرجی، محسن میرمهدی و زنده‌یادان حسین دهلوی، طاهر یارویسی و حسین یوسف‌زمانی به اتفاق هنرمندان خارجی سوزان زاپف و یوآخیم هاینتس به ایراد سخنرانی و اجرای برنامه پرداختند.

پس از خانه‌نشینی ‌مردم، گروه «یارآوا» تصمیم گرفته‌ برنامه‌های خلوت موسیقی را به شکل دیگری از سر بگیرند. آنها این‌بار نه فقط برای ایرانیان مقیم ایران بلکه در هر جای دنیا و حتی برای مخاطبین غیر ایرانی امکان حضور را فراهم کردند. این سری جدید با نام «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» که عنوانش نیز به کووید ۱۹ اشاره دارد، اجرا شد.

تنها تفاوت‌ این برنامه با سری‌های قبل در مدت زمان و نحوه‌ آن است. همه‌ علاقمندان از سرتاسر جهان به راحتی می‌توانند از طریق لایو اینستاگرام «یارآوا» به آدرس Instagram: yarava_music_group به صورت زنده برنامه‌ها را دنبال کنند.

حضور اولریکه براند (نوازنده آلمانی ویلنسل)

اولین برنامه ۲۹ اسفندماه با اجرای اولریکه براند (نوازنده‌ ویلنسل) از برلین اجرا شد.اولریکه براند از سال ۱۹۸۵ به عنوان سولیست در فستیوال‌های مهم و بزرگ موسیقی معاصر در ایتالیا، آلمان، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، یونان، اسلوواکی، مکزیک، روسیه و اوروگوئه حضور داشته است. او از سال ۲۰۰۲ استاد مدعو دانشگاه هنر بِرِمن و استاد دانشگاه هنر برلین است و تاکنون دوبار به ایران سفر کرده و مستر ‌کلاس‌، کارگاه و کنسرت‌هایی را در «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» اجرا کرده است. همچنین آثار برگزیده‌ سومین دوره از مسابقه‌ آهنگسازی «جایزه‌ی رضا کروریان» توسط وی اجرا و منتشر شده است.

حضور سباستین کاسترو (پیانیست سبک جَز از شیلی) 

در برنامه‌ دوم به تاریخ ۳ فروردین سباستین کاسترو (پیانیست سبک جَز از شیلی) به اجرا پرداخت. کاسترو یکی از مهمترین پیانیست‌های جز نسل جدید شیلی است که هم به عنوان سولیست و هم در کنار نوازنده‌های پیشکسوت جز، نقش بسزایی در موسیقی کشورش گذاشته است. او همچنین به عنوان آهنگساز در این سبک به نام است و به اجرا در اروپا و آمریکا و ضبط آلبوم‌های موفقی پرداخته و به تازگی مشغول به تدریس در مهمترین دانشگاه موسیقی شیلی در پایتخت این کشور، شهر سانتیاگو شده است.

حضور دنیل سمینارا نوازنده ایتالیایی

۷ فروردین‌ماه برنامه‌سوم به اجرای نوازنده‌ ایتالیایی گیتار، دنیل سمینارا با اجرای آثاری از تارگا و پیاتزولا و دیگران اختصاص داشت. سمینارا، نوازنده‌ ایتالیایی گیتار و لوت تحصیلات موسیقی خود را در ایتالیا و آلمان با موفقیت به پایان رسانده و جزو نوازندگان به نام این ساز در سبک باروک، کلاسیک و موسیقی مدرن است. فعالیت‌های او شامل اجرای رسیتالهای سولو تا عضویت در انسامبهای مطرح  و تکنوازی با ارکستر می‌شود.

حضور پاتریسیا زهره بوذری (پیانیست آلمانی ایرانی) 

برنامه‌ چهارم در تاریخ ۹ فروردین‌ماه به پاتریسا بوذری و اجرای آثاری از باخ و بتهوون اختصاص داشت. بوذری (پیانیست آلمانی ایرانی) در بهترین آکادمی‌های موسیقی آلمان تحصیل کرده و شاگرد مهمترین اساتید پیانو بوده است. او نه تنها در سالن‌های مطرح آلمان به اجرای رسیتال‌های پیانو و موسیقی مجلسی پرداخته و تورهایی هم در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی و کانادا داشته است؛ بلکه بنیانگذار و مدیر اجرایی یکی از فستیوال‌های مهم موسیقی آلمان به نام فستیوال مومنتوم نیز است.

حضور گوران استوانوویچ، (نوازنده‌ بوسنیایی آکاردئون)

گوران استوانوویچ، (نوازنده‌ بوسنیایی آکاردئون) در تاریخ ۱۰ فرودین‌ماه در برنامه‌ پنجم قطعاتی از باخ، فیلیپ گلس و دیگران را اجرا کرد. استوانوویچ علاوه بر چیره‌دستی در سبک‌های مختلف ساز آکاردئون، بایان و بندونئون، نام آشنایی میان نوازنده‌ها و آهنگسازان موسیقی معاصر محسوب می‌شود تا جایی که شمار زیادی از قطعات مدرن به این نوازنده تقدیم شده است. او همانند استاد خود الزبت موزر، نقش بسزایی در شناخت و اجرای ساز آکاردئون در سطح بین‌المللی داشته است.

حضور علیرضا عقیقی (نوازنده‌ جوان تار) 

برنامه‌ ششم به اجرای علیرضا عقیقی (نوازنده‌ جوان تار) در روز ۱۳ فروردین‌ماه اختصاص داشت. عقیقی فارغ‌التحصیل رشته‌ نوازندگی موسیقی ایرانی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه هنر تهران، نوازنده در آلبوم‌های مختلف بوده و همکاری با گروه‌های مختلف مثل همنوازان حصار (به سرپرستی علی قمصری) و علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، حسین خواجه‌امیری را داشته و از سال ۹۰ با گروه یارآوا همکاری داشته است.

حضور فانیس گیولس (نوازنده‌ یونانی پرکاشن) 

در برنامه‌ هفتم فانیس گیولس (نوازنده‌ یونانی پرکاشن) با ترکیبی از سازهای کوبه‌ای و ابزار الکترونیک به اجرا پرداخت. این برنامه در تاریخ ۱۹ فرودین اجرا شد. گیولس نوازنده‌ پرکاشن و ساوند آرتیست اجراهای متعددی را به ویژه در زمینه‌ موسیقی معاصر در سرتاسر اروپا و همچنین آسیا داشته و در بیشتر فستیوال‌های موسیقی معاصر مثل لوکس آئترنا و دارمشتات حضور داشته و با گروه‌ها و ارکسترهایی مثل آنسامبل مدرن، KNM برلین، آنسامبل یونایتدبرلین، ارکستر اپرای شهر هامبورگ و ... همکاری داشته است.

حضور ماتیاس باور (نوازنده آلمانی‌ کنترباس)

برنامه‌ هشتم در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه به اجرای ماتیاس باور (نوازنده آلمانی‌ کنترباس) اختصاص یافت. باور نوازنده‌ کنترباس یکی از مهم‌ترین نوازندگان موسیقی معاصر به حساب می‌آید. وی اجرای اول آثار فراوانی را به عهده داشته و بهترین تفسیرها از قطعات سلوی کنترباس متعلق به اوست. باور علاوه بر نوازندگی، آهنگسازی بسیار خلاق با آثاری منحصر به فرد است. بسیاری از قطعات سلوی کنترباس برای او نوشته شده و آثار فراوانی از او در زمینه‌ی نوازندگی و آهنگسازی منتشر شده‌اند.

بخشی از اجرای  ماتیاس باور که در لایو اینستاگرام برنامه «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» به اجرای برنامه پرداخت.

 گروه «بارامانت» از ایران

۲۳ فرودین‌ماه گروه «بارامانت» از ایران در برنامه‌ نهم به اجرای یک پرفورمانس لایو پرداخت. این گروه در سبک متال اجراهای متعددی داشته که همکاری این گروه با هنرمندان دیگر شاخه‌ها باعث شده شکل کاملا متفاوتی از این نوع از موسیقی در کار این گروه شنیده و حتی دیده شود.

قطعه‌ای از گروه «بارامونت» که ۲۳ فروردین‌ماه ساعت ۸:۰۰ به وقت تهران (ساعت ۱۷:۳۰ به وقت اروپای مرکزی) به‌صورت زنده در اینستاگرام به اجرای برنامه پرداختند.

حضور رائول داکاستا (پیانونواز پرتغالی)

۲۴ فروردین‌ماه برنامه‌ دهم مجددا به ساز پیانو اختصاص داشت که در آن نوازنده‌ برجسته‌ پرتغالی رائول داکاستا به اجرای آثاری از کشور پرتغال و همچنین آثاری از موسیقی کلاسیک شامل قطعاتی از هکتور ویلالوبوس، لیست / واگنر  پرداخت. داکاستا تا امروز کنسرت‌های متعددی را به عنوان سولیست با ارکسترها و آنسامبل‌های مختلف اروپایی و آمریکایی به اجرا گذاشته است. رپرتوار این نوازنده‌ی ویرتئوز شامل رپرتواری مفصل از باخ تا زیمرمان را شامل می‌شود.

یکی از اجراهای رائول داکاستا که در لایو اینستگرام برنامه «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» ارایه شد.

نخستین کنسرت آنلاین هنرمندان و ساخت اکانت اینستاگرام

یکی از اتفاقات جالب توجه این است که هنرمندان مذکور همگی برای اولین‌بار کنسرت آنلاین اجرا کردند و حتی تعدادی از آن‌ها بخاطر اجرا در این برنامه‌ها اکانت اینستاگرام ساختند.

باید متذکر شد که برنامه‌ «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه»تا پایان محدودیت‌های اجرایی به دلیل انتشار ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم ادامه خواهد یافت و در ادامه‌ این برنامه‌ نوازندگانی مثل سوزان زاپف، فرانسیسکو کاسکارانو، حسنا پارسا و دیگران به اجرای برنامه، خواهند پرداخت.

گروه «یارآوا» در سال 1380 توسط مهدی جلالی، ابراهیم الهیاری و حامد‌ زند کریم‌خانی با هدف معرفی گونه‌ای متفاوت از موسیقی سنتی و ترویج موسیقی بی‌‌کلام یا غیرِ‌کلام‌محور تأسیس شده و طی این سال‌ها فعالیت‌های خود را به ویژه در حیطه‌ی موسیقی معاصر و موسیقی الکترونیک گسترده‌تر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز