خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث و گردشگری گیلان:

در روزهای کرونایی محوطه‌های باستانی گیلان طعمه گنج‌یابان شد/ هیچیک از هتل‌ها برای گذران دوره نقاهت کرونا اعلام آمادگی نکرده است

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۸۹۲

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان با اشاره به آنکه حفاران غیرمجاز از روزهای کرونایی و خلوتی محوطه‌ها برای حفاری سوءاستفاده کردند، درخصوص وضعیت فعلی محوطه‌های باستانی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها هرچند در بهار طبیعت به سر می‌بریم اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلات اجباری که به این واسطه اتفاق افتاده، سبب شده تا بیشتر محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی تعطیل و بدون بازدیدکننده شوند.

این سکوت و خلوتی هرچند می‌تواند مانعی برای ادامه روند گسترش بیماری کرونا باشد اما شرایط را برای حفاران غیرمجاز و متجاوزان به محوطه‌های باستانی مهیا کرده تا بتوانند دستی به میراث ملی برسانند و حفاری‌هایی برای کشف اشیای عتیقه و به قول خودشان‌ گنج؛ انجام دهند.

استان گیلان به واسطه دارا بودن تاریخ کهن و البته سابقه کشف گنجینه عمارلو و محوطه‌های باستانی تالش و قلعه رودخان و... همواره یکی از استان‌هایی است که در صدر حمله حفاران غیرمجاز قرار دارد.

شهرود امیر انتخابی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان) با اشاره به شناسایی چند محوطه باستانی در استان گیلان که مورد هجمه حفاران غیرمجاز قرار گرفته‌است، گفت: طی دوره تعطیلات نوروزی و البته تعطیلاتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، دو محوطه تاریخی در استان گیلان مورد هجمه حفاران غیرمجاز قرار گرفت. درواقع اینگونه شده است که برخی از افراد از موقعیت بوجود آمده؛ سوءاستفاده می‌کنند این درحالی است که اکنون برای تردد بین شهری در استان با مشکل روبه‌رو هستیم. با این وجود یگان حفاظت میراث بازدیدهای لازم را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: باوجود آنکه قلعه صلصال لیسار در تالش تقریبا داخل شهر قرار دارد اما حفاران غیرمجاز از تعطیلی‌ این روزها استفاده کرده‌اند و چند بخش را حفاری و البته دیواری که در حال مرمت بود را سوراخ کردند. البته در نخستین روز از حضور این حفارها متوجه شدیم و شهرداری لیسار وارد عمل شد.

مدیرکل میراث و گردشگری گیلان همچنین از دستگیری ۶ حفار غیر‌مجاز در رودسر گیلان خبر داد و گفت: یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی طی گزارش‌های ارسالی در بخش رحیم‌آباد موفق به کشف و ضبط ادوات حفاری غیرمجاز و دستگیری ۶ نفر شد.

امیرانتخابی درخصوص اینکه آیا حفاران موفق شده‌اند شی تاریخی از حفاری‌های این روزها بدست بیاورند یا خیر، گفت: می‌توانم بگویم طی این حفاری‌ها، حفاران شی بدست نیاوردند. اصولا تصور اشتباهی در میان عموم جامعه درخصوص محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی و گورستان‌ها مبنی بر وجود حتمی اشیای عتیقه، طلا و به قول خودشان گنج وجود دارد. این درحالی است که اغلب گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی که در این محوطه‌ها انجام می‌شود به منظور رسیدن به پاسخ پرسش‌های علمی است نه کشف گنج و اگر شی یا استخوانی بدست بیاید برای باستان‌شناسان ارزش دارد و ارزش مادی آن برای حفاران و گنج‌یابان آنچنان که می‌اندیشند، نیست.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری گیلان، بسیاری از حفاران غیرمجاز این استان، کارشان حفاری غیرمجاز است و حتا بعد از دستگیری و گذراندن دوره زندان و به محض آنکه آزاد می‌شوند دوباره به دنبال حفاری‌های غیرمجاز می‌روند. به نوعی می‌توان گفت این افراد آفتی برای میراث و آثار باستانی استان هستند. این درحالی است که باوجود بیش از ۱۲۰۰ محوطه و اثر ثبت شده در گیلان، فقط ۵۵ نیرو برای حفاظت از این آثار فعال هستند.

خسارت هنگفت به گردشگری

امیر انتخابی همچنین از رسیدن ضریب اشغال هتل‌های استان گیلان به صفر خبر داد و گفت: به‌ علت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با این بیماری با همکاری مدیران تاسیسات گردشگری و فعالان این حوزه در سراسر استان شاهد عدم پذیرش مسافران در ایام ممنوعیت سفر بودیم. درحال حاضر نیز ضریب اشغال هتل‌های استان صفر است.

او ادامه داد: این درحالی است که در نوروز ۹۸ با وجود آنکه با وقوع سیل و حتا اعلام عزای عمومی در این ایام روبه‌رو بودیم و در عین آنکه بسیاری از مسافران استان گیلان در ویلاها و خانه‌های استیجاری اقامت دارند، اما با ثبت ۵ میلیون نفر شب اقامت در استان روبه‌رو بودیم. البته این رقم در نوروز ۹۹ به صفر رسیده.

مدیرکل میراث و گردشگری استان گیلان تصریح کرد: در واقع مراکز اقامتی و هتل‌های استان گیلان متحمل خسارت‌های هنگفتی شدند و خبرهای خوبی از این صنعت به گوش نمی‌رسد. باتوجه به محدود بودن بودجه دولت نیز نمی‌توان این انتظار را داشت که تمام این خسارت از سوی دولت جبران شود و این مهم تبدیل به چالشی برای صنعتی شده است که تازه در حال شکوفا شدن بود.

امیر انتخابی همچنین از کاهش ۹۰ درصدی ورود مسافران به استان گیلان خبر داد و گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در استان گیلان با کاهش ورود مسافران به استان روبه رو بودیم. در این میان باتوجه به آنکه این روزها با کاهش شیوع ویروس کرونا در استان روبه‌رو هستیم از این رو هیچ یک از هتل‌ها برای اقامت دوره نقاهت بیماران کرونایی اعلام آمادگی نکرده‌اند. هتل‌ها خسارت‌های هنگفتی متحمل شده‌اند و خواستار حمایت دولت هستند. شاید اگر شرایط بحرانی می‌شد هتلداران وارد عمل می‌شدند اما امیدواریم به مرحله بحرانی نرسیم و از این مرحله عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز