خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان مطرح کرد:

کاهش ۹۶ درصدی تردد گردشگران در هرمزگان/ ابهاماتی درخصوص صدور کارت‌های کیش‌وندی در روزهایی که سفر ممنوع است/ حفاری‌های غیرمجاز نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۸۹۴۴۱۰

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان، هرچند پیش‌بینی می‌شد که به دلیل عدم حضور مسافران و گردشگران در محوطه‌های تاریخی و باستانی و تعطیلی این مجموعه‌ها در ایام نوروز شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز باشیم اما تاکنون هیچ موردی از حفاری‌های غیرمجاز یا آسیب به میراث فرهنگی را در این ایام شاهد نبودیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند بر اساس آنچه در تقویم‌ها آمده تعطیلات نوروز ۹۹ به اتمام رسیده اما شیوع ویروس کرونا سبب شد تا این تعطیلات طولانی‌تر از هر سال دیگر شود و همچنان با روزهایی بدون سفر و گردشگری همراه باشیم. در این میان بسیاری از استان‌ها درصدد اجرای تورهای مجازی و تولید محتوا و معرفی جاذبه‌های گردشگری از طریق شبکه‌های اجتماعی و البته امکانات دیجیتال برآمده‌اند.

فیلم‌های متعددی تولید شده‌اند که سعی دارند مردم را به ماندن در خانه و تماشای جاذبه‌های گردشگری از دریچه صفحه موبایل، کامپیوتر، لپ تاپ یا سایر وسایل دیجیتالی ترغیب کنند. 

رضا برومند (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان) دراین خصوص به ایلنا گفت: درست در شرایطی که استان هرمزگان خود را آماده می‌کرد تا میزبان مسافران نوروزی باشد و برنامه‌های متنوعی را برای معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری استان در نظر داشت، با شیوع ویروس کرونا ناچار به تعطیلی مراکز تاریخی فرهنگی و گردشگری شد. درواقع می‌توان گفت تمام فعالیت‌ها در این حوزه در ایام نوروز ۹۹ متوقف و تعطیل شد. برای آنکه بتوانیم میل به گردشگری و بازدید از جاذبه‌های استان را در گردشگران زنده نگاه داریم و فضایی ایجاد کنیم تا علاقه‌مندان  به بازدید از جاذبه‌های گردشگری که در حال حاضر در خانه‌های خود قرنطینه هستند، بتوانند از این امکان استفاده کنند، تولید محتوا برای فضای مجازی را در  سرفصل برنامه‌ها قرار دادیم تا مردم بتوانند از خانه‌های خود و به صورت مجازی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان هرمزگان دیدن کنند. 

 او با اشاره به اهدافی که در پس تولید محتوا و معرفی جاذبه‌های گردشگری در فضای مجازی وجود دارد، گفت: نخستین هدف استفاده از فرصت‌ حضور افراد در خانه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است. در عین حال می‌توانیم از این طریق فضای گردشگری که در ذهن مردم شکل گرفته است را ثابت نگاه داریم و حتی آن را تقویت کنیم تا پس از پایان شیوع کرونا شاهد حضور گردشگران در جاذبه‌های گردشگری کشور باشیم و به نوعی آنچه که این روزها بین گردشگران و جاذبه‌های گردشگری فاصله انداخته است را در روزهای پس از کرونا جبران کنیم.

برومند تصریح کرد: علاوه بر فعال کردن پروتال‌های استان هرمزگان، بخش خصوصی نیز در این حوزه ورود کرد و اپلیکیشن‌های مرتبط با بازدید مجازی از جاذبه‌های گردشگری را در اختیار علاقمندان قرار داد. در عین حال در شبکه‌های مجازی به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان پرداختیم چراکه این استان از تنوع لازم در حوزه گردشگری برخوردار است و از دریا، کوه و جنگل‌های حرا گرفته تا ۱۴ جزیره و محوطه‌های تاریخی و باستانی را شامل می‌شود. در عین حال تنوع غذایی و صنایع دستی استان زبانزد خاص و عام است. در واقع شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب شد تا فرصتی برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این جاذبه‌ها در فضای مجازی پیدا کنیم.

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان ادامه داد: در عین حال در حال انجام امور زیرساخت‌های حوزه گردشگری و برآورد خسارت‌های وارده به این حوزه و اختصاص بسته حمایتی به تاسیسات گردشگری هستیم. از آنجا که اوج فعالیت تاسیسات گردشگری استان هرمزگان در نیمسال دوم اتفاق می‌افتد و امسال به دلیل شیوع کرونا چند ماه را از دست دادیم، امیدوار هستیم بعد از اتمام بحران کرونا بتوانیم دوباره به حوزه گردشگری بازگردیم و این خلأ را جبران کنیم.

وی با تاکید براینکه توجه به فضای مجازی همواره مورد توجه و تایید مسئولان بوده، گفت: پرتال و اپلیکیشن گردشگری در دست انجام است و اکنون در مرحله بارگذاری محتواست. البته با شیوع کرونا درصدد بازپخش محتوای تولید شده برآمدیم و فقط به سایت و اپلیکیشن گردشگری بسنده نکردیم و خودمان برای انتشار محتوایی که جاذبه‌های گردشگری استان را به صورت مجازی معرفی می‌کند، برآمدیم و آن را در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار دادیم. این کار سبب شد نه تنها بازدیدکنندگان داخلی بلکه بازدیدکنندگان خارجی نیز جذب جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان شوند. البته اکنون آمار دقیقی از میزان بازدید از محتوای تولید شده در دست ندارم چراکه از طرق مختلف در فضای مجازی انتشار یافته است. با این وجود شاهد بازخوردهای بسیار خوبی بودیم و امیدوار هستم در دوران پس از کرونا شاهد حضور گردشگران در استان باشیم.

تاکید بر شعار «هرمزگان را دوباره باید دید»

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان با اشاره به طراحی شعاری جدید برای استان گفت: با شعار «هرمزگان را دوباره باید دید» این هدف را برای خود در نظر گرفتیم که باتوجه به امکانات، شرایط موجود در استان و جاذبه‌های آن موقعیتی را بوجود آوریم که گردشگران بارها به این استان سفر کنند. قطعاً  چنین تمهیداتی می‌تواند در آینده به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان کمک کند. 

 به گفته برومند، مبادی ورودی استان هرمزگان از اواخر اسفند تاکنون که نیمه فروردین ماه است چندین مرحله کنترل، پایش و در نهایت محدود کردن تردد مسافران را پشت سر گذاشته است در این میان باتوجه به تجربه سال گذشته و میزان حضور مسافران در این بازه زمانی در در سال   ۹۷ و ۹۸ به‌طور میانگین می‌توان گفت از ۲۸ اسفند  ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ حدود ۴ درصد جمعیت سال گذشته به استان وارد و خارج شده‌اند. در واقع می‌توان گفت نسبت به سال گذشته با کاهش ۹۶ درصدی حضور مسافران در استان روبرو هستیم. البته این میانگین در روزهای نخست حدود ۶ درصد بود که با اعمال محدودیت‌ها و تاکید بر عدم سفر به استان به ۴ درصد رسید. می‌توان گفت افرادی که اکنون در استان هستند بیشترشان گردشگر نیستند و افرادی هستند که برای انجام ماموریت و حضور در شیفت‌های کاری در شهرهای غربی استان مانند پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها به استان آمده‌اند.

تردد از مسیرهای غیرمجاز به جزایر خلیج فارس 

 مدیرکل میراث و گردشگری استان هرمزگان با تاکید بر آن که طی روزهای گذشته مبادی ورودی و خروجی تمام جزایر این استان به روی افراد غیربومی بسته بود، در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده است و از صدور ناگهانی کارت‌های کیش‌وند و قشم‌وند برای برخی از افرادی که در گذشته این کارت‌ها را نداشتند حکایت دارند، گفت: افرادی که کارت‌های تردد و در واقع کارت‌های شناسایی معتبر داشتند می‌توانستند در جزایر تردد داشته باشند. لازم به ذکر است  کیش و قشم ازجمله مناطق آزاد هستند و قوانین خاص خود را دارند و مستقل تصمیم می‌گیرند در این میان نباید فراموش کرد که صدور و دریافت کارت‌های کیش‌وند و قشم‌وند حدود ۱۵ تا ۲۰ روز به طول می‌انجامد و بعید می‌دانم که یک روزه چنین کارت‌هایی صادر شود. البته نمی‌توان منکر آن شد که برخی از افراد با قایق و از مبادی  و مسیرهای غیرمجاز به این جزایر رفتند؛ این مهم در حوزه فعالیت‌های اداره کل میراث و گردشگری هرمزگان نیست. سعی ما بر آن بود تا مبادی  مجاز را کنترل کنیم.

او با اشاره به آن که بنابر اعلام ستاد کرونا محدودیت‌های تردد و سفر به استان هرمزگان تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر تمام تصمیمات در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی استان بر اساس اعلام ستاد کرونا اخذ می‌شود بعد از ۲۰ فروردین تصمیمات جدید توسط این ستاد اعلام خواهد شد.

میراث فرهنگی در شرایط شیوع کرونا

برومند در ادامه به وضعیت آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی موقعیتی را به وجود آورده تا بتوانیم اطلاعات مربوط به تاریخ و داشته‌های این مجموعه‌ها را جمع آوری کنیم. همچنین موقعیت برای  بررسی شرایط مرمت و بازسازی بناها فراهم شده است. در حال حاضر مرمت قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز در حال انجام است و برای انجام فاز دوم مرمت قلعه پرتغالی‌هایی که در بندر لارک قرار دارد، اعلام فراخوان داده‌ایم تا بتوانیم با معرفی پیمانکار، مرمت خوبی را در آن بخش نیز شاهد باشیم.

 او در خصوص شرایط فعلی محوطه‌های باستانی و تاریخی استان هرمزگان گفت: هرچند ما نیز این پیش‌بینی را انجام داده بودیم که به دلیل عدم حضور مسافران و گردشگران در محوطه‌های تاریخی و باستانی و تعطیلی این مجموعه‌ها در ایام نوروز شاهد انجام حفاری‌های غیرمجاز باشیم اما  باوجود فعال شدن یگان حفاظت میراث فرهنگی هیچ موردی از حفاری‌های غیرمجاز یا آسیب به میراث فرهنگی را در این ایام شاهد نبودیم. 

مدیرکل میراث و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: سال گذشته در محوطه‌هایی که گورستان‌های تاریخی وجود داشت شاهد حفاری‌های غیرمجاز بودیم که البته این حفاران موفق به کشف اشیا باستانی نشده بودند. در این میان در سال ۹۸ چند مورد دستگیری قاچاقچیان عتیقه را در استان داشتیم که در حال جابجا کردن اشیای تاریخی و باستانی بودند. در کیش، قشم و رودان مواردی در این خصوص شناسایی و دستگیر شدند. حتی موردی در پستخانه شناسایی شد که اشیا در حال پست شدن بودند این اشیا توقیف و اکنون در نمایشگاهی در موزه مردم‌شناسی خلیج فارس دایر است. اما امسال تاکنون هیچ گزارشی از حفاری غیرمجاز یا قاچاق اشیای تاریخی دریافت نکرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز