خبرگزاری کار ایران

یاوری چهارمین مجموعه شعرش را منتشر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۳۰۴

مجتبی یاوری‌راد مجموعه شعری با عنوان«آنیما» را برای چاپ به انتشارات سیب سرخ سپرده است.

 به گزارش ایلنا، مجتبی یاوری‌راد درباره جدیدترین اثرش توضیح داد و گفت: «آنیما» در فاصله بین سال های ۱۳۹۷تا ۱۳۹۸ در قالب سپید سروده شده و به بخش ناهشیار یا درونی راستین انسان اشاره دارد.

این شاعر ادامه داد: بیشتر اشعار این آثار عاشقانه‌هایی  هستند که با استفاده از آنها می‌خواستم مخاطب را درگیر لحظات آنی و ماجراجویانه کنم. در این آثار خبری از عشق اساطیری و نگاه زمین به آسمان نیست. همانطور که نظریه‌ی رمانتیسم به موضوع رو در رو شدن و نگاه برابری می‌پردازد در این مجموعه سعی کرده‌ام به ضمیر ناهشیار زن به صورت یک شخصیت مستقل و آزاد نگاه کنم حالتی که گوستاو یونگ روانپزشک و فیلسوف سویسی در بحث و "نظریه‌ی آنیما" به آن دقیق‌تر پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع انسان در این مجموعه بیشتر به چشم می‌خورد، گفت‌: همچنین در این مجموعه به مسئله‌ی زن به شکل یک انسان نگاه کردم تا اینکه جنسیتی برای او قائل باشم. دغدغه‌ام نیز همین بود که انسان را فقط به شکل انسانی ترسیم و از آزادی فردی و لیبرالیسم انسانی دفاع کنم.  بنابراین این رهایی را با عنوان آنیما مطرح کردم تا تکلیف جنسیت را در زبان و مفهوم انسان را در معنا خلاصه کرده باشم.

این شاعر شعرهای «آنیما» را عاشقانه اجتماعی و انسانی دانست و گفت: در این اشعار با کلمات آزاد در بیان معنا خود را درگیر کردم و با اهمیت دادن به زبان به دنبال این هدف بودم که شعر را از لایه‌های درونی عبور داده باشم تا کشف دیگرگونه‌ای برای خودم داشته باشم.

یاوری افزود: شاید این مسیر برای ماندگاری اثر در معنابخشیدن به ذهن مخاطب یاری رسانده باشد و با ساده نویسی، گستردگی مفهوم را برای مخاطب کُند نکرده باشم.

این شاعر در مقایسه اشعار مجموعه «آنیما» با دیگر آثارش گفت: این مجموعه برخلاف سه کتاب دیگرم به عاشقانه‌هایی اشاره دارد که به تلخی‌ها و دردها پایان نمی‌دهد بلکه آغازی دوباره به این جهان نافرجام است و خودم را به عنوان یک جستجوگر بین ماده و معنا قرار داده و در راه رسیدن به مسیر جدید به عبور تن دادم نه اینکه به کمال بیاندیشم.

مجتبی یاوری راد  متولد سال ۱۳۵۵در فریدونکنار  است. تاکنون سه مجموعه شعر «راوی»، «جار» و «سقوط » از این شاعر منتشر شده است و به تازگی مجموعه «آنیما» را در انتشارات سیب سرخ در دست چاپ و نشر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز