خبرگزاری کار ایران

همایون اسعدیان مطرح کرد:

برخی در کشور به همه چیز دهن‌کجی می‌کنند و برای خود حق اجتهاد قائلند/ تندروها برای دین هم خطرناک هستند/ این گروه‌ها در میان مردم جایی ندارند

asdasd
کد خبر : ۸۸۷۴۴۰

رئیس هیات مدیره خانه سینما می‌گوید: عده‌ای که خود را به شدت ذوب در دین می‌دانند و ادعای آن را دارند، به هیچ تصمیمی در کشور معتقد نیستند و به هیچ چیزی پایبند نیستند. درواقع برخی در کشور به همه چیز دهن‌کجی می‌کنند و حتی فتاوا و نظرات بزرگان دین را قبول ندارند.

همایون اسعدیان (رئیس هیات مدیره خانه سینما و کارگردان سینمای ایران) که در سابقه کاری خود ساخت فیلم‌هایی همچون طلا و مس و بوسیدن روی ماه را دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رفتار گروهی تندرو در شکستن درب حرم رضوی(ع) و حضرت معصومه(س) در قم گفت: برای بررسی چنین مسئله‌ای باید کمی به عقب برگردیم و مسئله را کلی‌تر ببینیم. متاسفانه مشکل بزرگی در کشور وجود دارد و آن هم اینکه گروهی از ما نمی‌خواهیم بپذیریم که مسائل مهمی همچون کرونا در یک ستاد و مرکز با همه مسئولان بررسی می‌شود و بعد از پژوهش و بررسی، همه جوانب آن مسئله برای آن تصمیم گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی یک تصمیم کلی در کشور گرفته می‌شود همه ما باید تابع آن تصمیم باشیم اما متاسفانه گروهی از ما برای خودمان یک حق اجتهاد قائل هستیم و بعد از آنکه خودمان اجتهاد کردیم، فتوا می‌دهیم و به آن فتوا نیز عمل می‌کنیم. این نوع رفتار توسط گروهی همیشه در 30 سال گذشته وجود داشته و فقط به کرونا مربوط نمی‌شود.

اسعدیان افزود: امروز در مسئله کرونا این تندروی و عمل کردن به اجتهاد خود بدون در نظر گرفتن مصالح کشور، خودش را پررنگتر نشان می‌دهد. ما باید قبول کنیم اگر کسانی تصمیم گرفتند که برای سلامت جامعه آن هم به صورت موقت چند روزی درهای حرم معصومین در مشهد، قم، شیراز یا مکان‌های دیگر را تعطیل کنند، قطعا پشت این تصمیم نظر بزرگان دین و دلایل فقهی، کار پژوهشی و دلایل علمی و پزشکی وجود دارد. این گروه از متخصصان همه مسائل را بررسی و بعد برای آن تصمیم گرفته‌اند. این گروه هرگز تصمیمی را بدون مشورت و کسب اجازه از بزرگان حوزه دین انجام نمی‌دهند پس باید به نظرات این گروه احترام گذاشت.

کارگردان طلا و مس گفت: در این گونه موارد است که با رفتارهای تندرو مشخص می‌شود عده‌ای که خود را به شدت ذوب در دین می‌دانند و ادعای آن را دارند، به هیچ تصمیمی در کشور معتقد نیستند و به هیچ چیزی پایبند نیستند. درواقع برخی در کشور به همه چیز دهن‌کجی می‌کنند و حتی فتاوا و نظرات بزرگان دین را قبول ندارند.

اسعدیان با اشاره به اینکه باید به این رفتارها به دیده شک نگاه کرد، گفت: می‌توانیم مشکوک باشیم که این رفتارها ریشه در عرق دینی ندارند بلکه این افراد دنبال اهداف دیگری هستند. مانند ماجرای لیسیدن حرم‌ها که بعد مشخص شد افرادی که این کار را کردند، نیت‌های دیگری داشتند و معلوم شد که آنها از گروه‌هایی هستند که نگاهی کاملا متفاوت با بزرگان دین، به مذهب دارند.

رئیس هیات مدیره خانه سینما افزود: کسی اگر به ائمه و اهل بیت(ع) علاقه داشته باشد، می‌داند که این شکستن در حرم اهل بیت(ع) و امامان معصوم است که هتک حرمت محسوب می‌شود نه اینکه براساس فتاوای دینی فقط به صورت موقت چند روز در حرم بسته شود.

اسعدیان گفت:  آنها از هیچ عقبه‌ی تاریخی درست برخوردار نیستند. ممکن است در مقاطعی برخی جناح‌ها و حتی سیاسیون به این گروه‌ها اجازه دادند که وارد برخی مباحث بشوند و برخی رفتارها را بکنند، ولی اتفاق دیروز نشان داد که این گروه‌ها برای دین نیز خطرناک هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل اینکه این گروه عقبه قوی‌ ندارند و همچنین اکثریت مردم ایران و به خصوص شهرهای قم و مشهد از رفتارهای این گروه حمایت نمی‌کنند و با آنها همفکر نیستند، می‌توان آنها را محدود و با آنها برخورد کرد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: متاسفانه با آنها آنگونه که باید برخورد نشده حتی گاهی به آنها پر و بال نیز داده شده است. امروز آسیب همان عدم برخوردها با این گروه‌ها خودش را نشان می‌دهد و اینکه این گروه‌ها در بزنگاه‌ها حتی می‌توانند برای کسانی که زمانی طرفدار این گروه‌ها بودند، دردسر ایجاد کنند. همین مسئله نشان می‌دهد که این گروه‌ها لزوماً همیشه تحت کنترل نیستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز