خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد به ایلنا خبر داد:

خسارت هزار میلیارد تومانی کرونا به فعالان مرتبط با گردشگری یزد/ شناسایی فعالیت بیش از ۱۰۰ خانه استیجاری غیرمجاز/ به یزد سفر نکنید/ رزروهای نوروزی به حالت شناور در بیاید

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۶۴۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با تاکید برآنکه همچنان به مردم توصیه می‌کنیم که از سفر اجتناب کنند و به یزد نیایند، تصریح کرد: می‌توان این پیشنهاد را داد که فعالان گردشگری اعم از هتل‌ها، ایرلاین‌ها و آژانس‌داران شرایطی بوجود آورند تا مسافرانی که تور و اتاق برای نوروز رزرو کرده‌ بودند این امکان را داشته باشند که رزروهایشان به حالت شناور دربیاید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اشاره به اینکه استان یزد ازجمله نخستین استان‌های کشور است که هتلداران آن به صورت خودجوش درصدد تعطیلی و عدم پذیرش مسافران برآمدند، گفت: بیشتر هتل‌های یزد در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تعطیل کردند و تنها چند هتل دولتی که باید هماهنگی‌های لازم را با تهران انجام می‌دادند، فعال بودند. این درحالی است که عموماً در سال‌های قبل، ضریب اشغال هتل‌های یزد در بهمن ماه به بیش از ۸۰ درصد می‌رسید و حتی  ضریب رزرو اتاق‌ها برای اردیبهشت و فروردین ماه به بیش از ۹۵ درصد رسیده بود. درحال حاضر هیچ گردشگر خارجی در یزد حضور ندارد و حتا رزرو هتل‌های یزد برای اردیبهشت ماه که هر سال فقط با گردشگران خارجی پرمی‌شد، اکنون خالی است.

 او ادامه داد: با تعطیلی هتل‌ها این نگرانی برای ما به وجود آمد که شاهد فعال شدن واحدهای اقامتی غیرمجاز باشیم و در چنین شرایطی خانه‌های استیجاری درصدد پذیرش مسافران برآمدند؛ از این رو از مردم و عموم جامعه درخواست کردیم تا فعالیت واحدهای غیرمجاز را در حوزه پذیرش مسافران گزارش دهند. 

به گفته فاطمی، تمام خانه مسافرهای استان که مجوزهای لازم برای فعالیت خود را از این اداره کل دریافت کرده بودند در حال حاضر تعطیل هستند. این در حالی است که بسیاری از خانه‌های شخصی درحال حاضر درصدد اجاره دادن خانه‌های خود برآمده‌اند. البته با کاهش جریان سفر فعالیت آنها نیز کاهش یافته و مسئولان در حال شناسایی آنها هستند تا پلمپ شوند. تمرکز فعالیت این خانه‌های شخصی و استیجاری در شهر یزد است و عموماً در بافت تاریخی یزد نیستند. تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد شناسایی شده است و از آنها تعهد برای عدم فعالیت گرفته شده.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در خصوص میانگین خسارتی که تاسیسات گردشگری این استان به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌هایشان متحمل شده‌اند، گفت: برآورد احتمالی ما از خسارت‌های وارده به تمام بخش‌های فعال و مرتبط با حوزه گردشگری در استان که شامل راهنمایان گردشگری،  واحدهای بومگردی، بخش غذا و نوشابه هتل‌ها رستوران‌ها،  آژانس‌های مسافرتی، سفره خانه‌های سنتی، پارک‌های طبیعت گردی، مجتمع‌های گردشگری و بین راهی، تالارها، صنایع دستی، موزه‌ها و...   می‌شود، ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان برای اسفند، فروردین و اردیبهشت است.

 به گفته فاطمی، حدود ۳۵۰۰ صنعتگر صنایع دستی در استان یزد فعال هستند که باتوجه به تعطیلی کارگاه‌های صنایع‌دستی و لغو سفرهای نوروزی، فروشی که نخواهند داشت. بنا بر برآوردهای انجام شده ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. در حوزه سوغات نیز روزی ۲۰ تن شیرینی در یزد تولید می‌شد که برای عید تولید شده‌اند اما باتوجه به لغو و کنسل شدن سفرها و عدم حضور مسافران در استان، فروش آنها متوقف شده است. بیشتر هتل‌های یزد نیز اتاق‌هایشان را برای فروردین و اردیبهشت به فروش رسانده بودند و اکنون با لغو تمام سفرها خسارت سنگینی متحمل شده‌اند.

او با تاکید بر آنکه همچنان به مردم توصیه می‌کنیم که از سفر اجتناب کنند و به یزد نیایند، تصریح کرد: آنکه باتوجه به کنسل شدن تمام برنامه‌های نوروز اعم ازجشن‌ها و نوروزگاه‌ها و... که سبب بروز خسارت‌های بسیار زیاد به هنرمندان و بخش گردشگری شده است، پیشنهاد دادیم تا تمام جریان نوروز و آنچه که قرار بود در این ایام برگزار شود به سه ماه آینده موکول شود و تمام این برنامه‌ها بعد از پایان شیوع بیماری کرونا به طور مثال در خردادماه برگزار شود. 

فاطمی در ادامه با ارائه پیشنهاد دیگری گفت: حتی می‌توان این پیشنهاد را داد که فعالان گردشگری اعم از هتل‌ها، ایرلاین‌ها و آژانس‌داران شرایطی بوجود آورند تا مسافرانی که تور و اتاق برای نوروز رزرو کرده‌ بودند این امکان را داشته باشند که رزروهایشان به حالت شناور دربیاید و بتوانند با همان هزینه‌ای که برای سفرهای نوروزی پرداخت کرده‌اند در طول سال به سفر بروند و اکنون درصدد لغو تور و اقامت خود و بازگشت پول‌هایشان برنیایند. توصیه ما به عموم جامعه آن است که تا حد امکان از انجام سفر در نوروز و فروردین و تا اطلاع ثانوی اجتناب کنند. برای انجام سفرهای احتمالی خود به توصیه‌ها و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا توجه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز