خبرگزاری کار ایران

روحانی: در شرایط فعلی سفر مضر است

asdasd
کد خبر : ۸۸۴۴۰۵

​رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "همگان باید مشکل کرونا را جدی بگیرند" تصریح کرد: وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند. حتی‌الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با قدردانی از تلاش همه دست اندرکاران مبارزه با بیماری کرونا در کشور تاکید کرد: وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند. چه اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند، چه اینکه از داخل استان در درون استان بین شهرهای مختلف تردد کنند، چه بین شهر و روستا تردد کنند، چه در یک شهر بزرگ از بخشی به بخش دیگر تردد کنند، توصیه این است، حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت مردم عزیز و بزرگوار کشورمان سلام عرض می‌کنم و تهیت و درودم را نثار آنها می‌کنم؛ می‌دانم که امسال در روزهای پایان سال مردم با مسایل و مشکلات جدیدی مواجه هستند که این مشکلات در دهه‌های اخیر در تاریخ کشور ما و بسیاری از کشورها، تقریباً بی‌سابقه بوده است.

مسأله ویروس کرونا تقریباً اختصاص به کشور و منطقه‌ای ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزیز می‌دانند در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می‌شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است . بنابراین این موضوع را باید امروز جدی بگیریم.

اولین عرض من خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران این است که این مسأله را جدی بگیریم و به سادگی به این ویروس نگاه نکنیم و برای سلامت خود و خانواده‌مان خطرناک در نظر بگیریم؛ گر چه از لحاظ علمی و پزشکی می‌گویند این ویروس خیلی خطرناک‌تر از ویروس‌هایی شبیه آنفلوآنزا نیست، اما به دلیل مسأله واگیری سریع و شیوع، این بیماری جایگاه خاص خود را پیدا کرده و به همین دلیل هم بر همه کشورهای دنیا تأثیرگذاشته است.

اینکه در برابر این بیماری باید چه کنیم و چه اقداماتی انجام دهیم، تقریباً یک نسخه واحدی است که حدوداً در همه دنیا به آن رسیده اند و بر آن تأکید می‌کنند؛ یکی اینکه این زنجیره را باید قطع کنیم؛ این زنجیره شیوع از یک نقطه، از یک فرد شروع می‌شود؛ وقتی یک فرد در جمعی می‌رود آنها را آلوده می‌کند، آن جمع وقتی در جمع دیگر می‌روند، آنها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین یک زنجیره‌ای است که از نقطه‌ای شروع می‌شود و ممکن است از کل شهر، یا مناطق شهری ، یا بین شهری و حتی بین کشورها عبور کند. پس اولین مسأله این است که ما این زنجیره را قطع کنیم.

چگونه زنجیره را قطع کنیم؟ اولین آن مسأله ضدعفونی است؛ ممکن است این زنجیره آمده تا بدن و دست من اصابت کرده و اگر دست‌ها را خوب بشویم و ضدعفونی کنم- حتی با صابون و آب همانطوری که توصیه شده بشویم- این زنجیره اینجا قطع می‌شود و دیگر از دست من به فرد دوم تجاوز نمی کند؛ همه مقرراتی که راجع به لباس و ماسک و همه اینهایی که گفتند، برای اینکه این زنجیره قطع شود تأثیرگذار است.

مسأله دوم، عدم جابجایی و تردد است؛ به ذهن بعضی‌ها می‌آید که یعنی وقتی از تهران به یک شهر دیگر رفتیم معنایش تردد است اما اگر از شمال تهران به جنوب تهران از جنوب به شرق و از شرق رفتیم غرب این عیبی ندارد و داخل تهران هستیم؛ وقتی می‌گوییم تردد مضر است و سفر مضر است، سفر درون شهری هم همان اثر را دارد و فرق نمی‌کند؛ یک فردی در یک استانی از این شهر و استان است؛ فکر می‌کنیم داخل استان یک طور است و بیرون استان طوری دیگر است؛ می‌گوییم که این سفر داخل استان است. این آقا از مرکز استان رفته این شهرستان و از شهرستان آمده به مرکز استان؛ این که استان خودش است؛ اینها که همه با هم هستند، تفاوتی نمی‌کند.

چه اینکه از استانی به استان دیگر سفر کنند، چه اینکه از داخل استان در درون استان بین شهرهای مختلف تردد کنند، چه بین شهر و روستا تردد کنند، چه در یک شهر بزرگ از بخشی به بخش دیگر تردد کنند، توصیه این است، حتی الامکان باید تردد به حداقل ممکن تقلیل پیدا کند.

زمانی کاری ضروری است؛ آن وقت همه باید به اصول و پروتکل‌هایی که گفته می‌شود توجه و آنها را مراعات کنیم؛ این برای اینکه این زنجیره را بشکنیم، بسیار اهمیت فراوان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز