خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی به ایلنا خبر داد:

وزارت ارشاد برای تخمین خسارت‌های وارده به بخش‌های هنری وارد عمل شد/ اختصاص بسته‌های حمایتی به آسیب‌دیدگان مشاغل هنری/ بازسازی موزه هنرهای معاصر با قدرت ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۵۲۳

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به آنکه هنوز هیچ گزارشی از خسارت‌های جدی وارده به فعالان این حوزه و البته گالری‌داران دریافت نکرده‌اند، از احتمال اختصاص بسته‌های حمایتی به آسیب‌دیدگان این مشاغل خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های فرهنگی کشور ازجمله برگزاری نمایشگاه‌های هنری لغو و به آینده‌ نامعلومی موکول شدند. چندی پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن قدردانی از ملت بزرگ ایران و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در رعایت نکات بهداشتی و عمل به توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه و همچنین همراهی شایسته فعالان و صنوف فرهنگی و هنری، بدینوسیله اعلام می‌شود نظر به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و مشورت صنوف دست‌اندرکار فرهنگی، باتوجه به پایدار بودن شرایط انتقال این بیماری، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا یک هفته دیگر ( ۲۲ /۱۲ / ۹۸) ادامه دارد. لازم به ذکر است نحوه ادامه برنامه‌ها پس از تاریخ یاد شده و بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

عرصه هنرهای تجسمی نیز از تبعات شیوع ویروس کرونا بی نسیب نماند و برگزاری نمایشگاه‌های هنری در گالری‌ها و همچنین کلاس‌های آموزشی و... به حالت تعلیق درآمد و بسیاری از گالری‌ها ناچار شدند نمایشگاه‌های پایان سال خود را به صورت مجازی برگزار کنند. 

هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) درخصوص میزان خسارت احتمالی که عرصه هنرهای تجسمی به واسطه شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌است، به خبرنگار ایلنا گفت: در خصوص گشایش یا ادامه تعطیلی گالری‌ها و سایر مراکز فعال در عرصه هنرهای تجسمی تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. بر این اساس هر نوع فعالیتی که تجمع در آن ایجاد شود تا پایان سال تعطیل اعلام شده. 

 او با اعلام خبر شکل‌گیری شورایی در وزارت ارشاد به منظور پیگیری مسائل مربوط به مشاغلی که از شیوع کرونا و تعطیلی‌های موجود آسیب دیده‌اند، گفت: مشاغلی که در عرصه هنر و فرهنگ به واسطه شیوع کرونا آسیب دیدند فقط به هنرهای تجسمی محدود نمی‌شود بلکه حوزه تئاتر، موسیقی و آموزشگاه‌های آزاد هنری و... را دربرمی‌گیرد که در آن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به زودی اعلام می‌شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی یادآور شد: تمام مشاغلی که زیرمجموعه مرکز هنرهای تجسمی قرار می‌گیرند را برای تعلق گرفتن بسته‌های حمایتی وزارت ارشاد اعلام کردیم. احتمال دارد وام‌هایی برای این مشاغل که آسیب دیده‌اند در نظر گرفته شود. همچنین ممکن است سفارش خدمت به آنها داده شود و یا هر حمایت دیگری که ممکن است بتواند رونقی به کسب و کار مشاغل تجسمی بدهد در نظر گرفته خواهد شد.

مظفری خاطرنشان کرد: مرکز هنرهای تجسمی نیز مشاغلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار خسران شده‌اند را شناسایی کرده است که بخشی از آن‌ها شامل اساتید هنر می‌شود که به صورت حق التدریسی کار می‌کردند و اکنون آموزش‌های آنها به تعویق افتاده است. البته بسیاری از این مشاغل در قالب پیش‌بینی‌هایی است که مرکز هنرهای تجسمی انجام داده و هنوز هیچ گزارشی از خسارت‌های جدی وارده به فعالان این حوزه و البته گالری‌داران دریافت نکرده‌ایم.

او در خصوص آنکه آیا تاکنون  برآوردی از خسارت‌های احتمالی وارد شده به فعالان عرصه هنرهای تجسمی در مرکز هنر تجسمی صورت گرفته است یا خیر گفت:  از آنجایی که ما هیچگاه گزارشی از وضعیت فروش گالری‌داران دریافت نمی‌کنیم از این رو اکنون نیز نمی‌توانیم برآوردی از خسارت احتمالی از تعطیلی و یا تعلیق نمایشگاه‌ها داشته باشیم  چراکه به مباحث مالی گالری داران ورود نمی‌کنیم. حتا ممکن است سال‌های گذشته که شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها در در آستانه سال نو بودیم با وجود برگزاری این نمایشگاه‌ها خرید و فروشی در برخی از گالری‌ها انجام نشده باشد و منفعتی که از قبل پیش‌بینی کرده است، محقق نشده باشد. بنابراین در حال حاضر نیز نمی‌توانیم تمام تقصیرها را به دلیل به وجود آمدن شرایط شیوع ویروس کرونا تلقی کنیم. بنابراین تخمین خسارت‌های وارده که بخواهیم آن را به شیوع کرونا نسبت دهیم تقریباً غیرممکن است.

جشنواره تجسمی فجر

مظفری همچنین از خریداری آثار به نمایش درآمده در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد و گفت: از آنجایی که برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره به تعویق افتاد ترجیح ما نیز بر آن است تا اسامی برگزیدگان و افرادی که آثارشان خریداری شده است را در مراسم اختتامیه اعلام کنیم. البته بعید می‌دانم که با توجه به شرایطی که وزارت بهداشت در خصوص شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است اجازه برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره را در اواخر سال ۹۸ داشته باشیم. بنابراین احتمال می‌دهیم مراسم اختتامیه سال ۹۹ انجام شود.

موزه هنرهای معاصر تهران

مدیر مرکز هنرهای تجسمی همچنین از ادامه بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: با وجود آنکه در شرایط فعلی بسیاری از مشاغل تعطیل شده‌اند و فعالیت بسیاری از مشاغل تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است اما بازسازی و مرمت موزه با قدرت تمام ادامه دارد و در شرایط فعلی متوقف نشده و امیدوار هستیم در اولین فرصت شاهد بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران باشیم. امیدوار هستم اگر شرایط خوب پیش برود اواخر بهار سال ۹۹قول‌هایی که در خصوص بازگشایی موزه دادیم محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز