خبرگزاری کار ایران

خلق تعزیه‌ای نو با بهره‌گیری از مقتل صد ساله

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۱۳۶

عرفان پورمحمدی تصنیف شعر «مسیر سرخ» را چندین روایت در قالب تعزیه خواند که داستان‌هایی را از یاران حسین (ع) بازگو می‌کند و بر اساس تعدادی از کتب قدیمی که بیش از صد سال از عمرشان می‌گذرد و به‌طور خاص مقتل الحسین نوشته موفق بن احمد خوارزمی نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تصنیف شعر «مسیر سرخ» چندین روایت در قالب تعزیه است که داستان‌هایی را از یاران حسین (ع) بازگو می‌کند؛ سوگواره‌ای منظوم که توسط عرفان پورمحمدی و محمد نوروزی‌فرسنگی نوشته شده است.

عرفان پورمحمدی این مجموعه را چند روایت در دل داستان‌هایی از کربلا توصیف کرد و گفت: این کتاب حاصل ۵ سال تحقیق در رابطه با تعزیه و شیوه‌های اجرایی آن است که نوشتن خود این کتاب یک سال به طول انجامید.

او با اشاره به اینکه مسیر سرخ روایت‌های مختلفی را دربردارد و هر کدام از آنها واقعه‌ای را شرح می‌دهند، گفت: در این کتاب داستان‌هایی را از حر، علی‌‌اکبر، علی‌اصغر، حضرت عباس و حضرت رقیه روایت می‌کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: تعدادی از کتب قدیمی که بیش از صد سال از عمرشان می‌گذرد در نگارش این کتاب بسیار به من کمک کرد اما منبع اصلی‌ام مقتل الحسین نوشته موفق بن احمد خوارزمی بود.

پورمحمدی با اشاره به تاکیدی که بر روایت ساده داستان‌های کتاب داشته است، گفت: سعی کردم کلمات و روایات را جوری بنویسم که حتی مخاطب عام یعنی مخاطبی که زیاد با ادبیات آشنایی ندارد با خواندن آن متوجه معنی ابیات شود و مفهوم را به خوبی درک کند.

نویسنده کتاب «مسیر سرخ» یادآور شد: این کتاب برگی از درخت ۵ سال تلاش و جستجوی من است که حالا به ثمر نشسته. هنگام نگارش این کتاب گاهی شبانه روز بیدار می‌ماندم چون در لحظه نوشتن را دوست دارم یعنی اینکه همانجا که چیزی در ذهنت می‌گذرد را روی برگه بیاوری.

پورمحمدی ادامه داد: بعد از نگارش متن، آن را به دوست خوبم آقای نوروزی دادم که از اساتید ادبیات و از شاعران خوب کشورمان است و ایشان طی چندین ماه تلاش به ویرایش متن، سرودن اشعار و تکمیل کتاب بسیار کمک کرد. تا در بازنویسی نهایی با یکدیگر توانستیم کتاب را آنچنان که باید به ثمر بنشانیم.

محمد نوروزی‌فرسنگی هم درباره این کتاب به ایلنا گفت: «مسیر سرخ» سوگواره‌ای منظوم است که به عقیده من قبل از اینکه به قلم آقای پورمحمدی و بنده حقیر درآید، توسط خورشید و یارانش سرداده شده است.

او با اظهار خوشحالی از اینکه برای سرودن اشعار این منظره زیبا انتخاب شده است، گفت: منظره‌ای که چیزی جز زیبایی در آن یافت نشده و نخواهد شد.

نوروزی‌فرسنگی با اشاره به اینکه پورمحمدی قبل از آشنایی با او، مدت ۵ سال برای این نمایش_تعزیه وقت گذاشته بود، خاطرنشان کرد: تعزیه‌های این کتاب در سال ۹۷ و ۹۸ در کلیه مناطق تهران در قالب نمایش به اجرا درآمده است.

او همچنین خلاصه داستان «مسیر سرخ» را به این ترتیب شرح داد: و زمانی که خورشید را بر نیزه می‌برند؛ آسمان تیره می‌شود و صدای سم اسبان، افلاک را به هم می‌ریزد.

«مسیر سرخ» به نویسندگی مشترک عرفان پورمحمدی و محمد نوروزی‌فرسنگی در ۴۱ صفحه توسط انتشارات برگ جهان منتشر شده و به زودی رونمایی و در‌ نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.

طراح جلد این کتاب حمید شیرزاده طراح خط علیرضا نورعلی‌پور و رییس انتشارات اکرم زندبار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز