خبرگزاری کار ایران

وزیر میراث و گردشگری در مراسم تجلیل از میراث‌بانان برگزیده کشور:

افزایش مشارکت مردمی چاره حفاظت از میراث فرهنگی/ به میراث نباید به عنوان کالای مادی نگریست/ خبرنگار ایلنا میراث‌بان افتخاری کشور شد

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۳۵

در مراسم تجلیل از میراث‌بانان برگزیده کشور از خانواده شهید استوار دوم محمودزاده که حین درگیری مسلحانه با قاچاقچیان اشیاء تاریخی در اردبیل به شهادت رسید و جانباز یزدان آوری تقدیر شد و خبرنگار ایلنا به عنوان میراث‌بان افتخاری کشور معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تجلیل از میراث‌بانان برگزیده کشور صبح امروز (29 بهمن ماه) با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از فرماندهان استانی یگان حفاظت برگزار شد.

سردار امیر رحمت اللهی (فرماندار یگان حفاظت میراث فرهنگی) با اشاره به آنکه سال گذشته در چنین مراسمی حین اعلام گزارش عملکرد یگان حفاظت به آمارهایی از کشفیات یگان که شاخص‌های کمی فعالیت آنها را عنوان می‌کرد، گفت: وزیر میراث فرهنگی در آن زمان هوشمندانه عنوان کرد که امیدوار است روزی برسد یگان حفاظت بگوید هیچ کشفیاتی نداشته‌ایم. دو نکته در این گفته مستتر بود؛ نخست آنکه نگاه ایشان ناظر به پیشگیری از وقوع جرم بود و پیشگیری کنشی قبل از وقوع جرم و پیشگیری غیرمنفعلانه مد نظر قرار گرفت.

او ادامه داد: هرچند در شرایط فعلی با پیگیری کیفری سعی داریم تا سلامت جامعه را حفظ کنیم اما در مورد حفظ آثار فرهنگی و پیگیری از جرائم در این حوزه به اندازه‌ای که با هزینه ارتکاب جرم روبه‌رو هستیم، با آسیب‌های غیرقابل جبران نیز روبه‌رو هستیم. هرچند پیشگیری کنشی وظیفه ذاتی یگان است اما باید اقدامات گسترده‌ای در این حوزه انجام شود.

رحمت اللهی با اشاره به مثالی ادامه داد: در حوزه قانون فلزیاب که مصوبه 1379 است، هرگونه خرید و فروش و حتی تبلیغ باید با کسب مجوز از وزارتخانه میراث انجام شود اما به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این قانون که همانا توقیف فلزیاب بود، بازدارنده عدم انجام این تخلف نبود. از این رو با بررسی قوانین موجود قانونی را پیدا کردیم که براساس آن مرتکب جرم علاوه بر ضبط فلزیاب باید یک تا سه برابر ارزش دستگاه را نیز پرداخت کنند. این اقدام تا حدودی بازدارنده خوبی به نظر می‌رسد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین موفق شدیم بروکراسی اداری در خصوص دسترسی به سایت‌هایی که فروش فلزیاب‌ها را تبلیغ می‌کنند را کنار بگذاریم و دسترسی آنلاین به رصد فضای مجازی پیدا کنیم. تاکنون نیز 120 سایت متخلف مسدود شده‌اند. حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز می‌تواند از این امکان یگان حفاظت برای مسدود کردن سایت‌های متخلف استفاده کند.

او در ادامه به استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های مردمی برای حفظ میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: هرچند تاکنون 2700 اخطاریه قانونی ابلاغ شده اما فقط 400 مورد آن یعنی 15 درصد آنها منجر به تشکیل پرونده گشته است. در این میان نیاز است مشارکت‌پذیری مردم و نهادهای اجتماعی را به حداکثر برسانیم و دستورالمعلی در این خصوص به تمام استانها صادر کنیم.

علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز در ادامه با تقدیر از یاد شهدای میراث‌بان و شهید سردار سلیمانی گفت: سلیمانی ژنرالی جهانی، تیزهوش و کارآمد بود که موجب فخر کشور بود. یگان حفاظت ما هرچند امکانات محدودی برای حفاظت از آثار کشور دارد اما تحت مدیریت سردار رحمت اللهی بسیار خوب عمل می‌کند. نباید فراموش کرد که حفاظت از میراث مربوط به همه مردم و همه جهان است. ثبت‌های جهانی که در این خصوص انجام می‌شود نشان از هویت جهانی دارند. ما باید از اموال یک ملت حفاظت و از هویت یک کشور دفاع کنیم.

او ادامه داد: هر شئ تاریخی سند هویت تاریخی یک ملت و کشور است. هویت به اندازه‌ای مهم است که در طول تاریخ شاهد شکل‌گیری جنگ‌های متعدد برای به دست آوردن آن هستیم. ایران ریشه در تاریخ دارد و در ایجاد تمدن بشری سهم مهمی دارد. هرچه برای حفظ میراث تلاش کنیم، برای حفظ هویت کشور تلاش کرده‌ایم. هویت چیزی نیست که بتوانیم با برنامه‌ریزی آن را ایجاد کنیم چراکه مربوط به تاریخ و گذشته است. یگان حفاظت نیز ماموریتش حفاظت از این هویت و میراث تاریخی کشور است.

مونسان خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط کشورمان، امکان افزایش بودجه و نیروهای یگان حفاظت را نداریم اما می‌توانیم مشارکت مردمی را به حداکثر برسانیم و درواقع این مهم می‌تواند چاره‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی باشد. معاونت میراث فرهنگی می‌تواند برنامه مدونی برای استفاده از مشارکت مردم در نظر بگیرد. در فرهنگسازی می‌تواند از سایر وزارتخانه‌ها به خصوص از وزارتخانه آموزش و پرورش استفاده کنیم چراکه جای خالی پرداختن به میراث فرهنگی در کتاب‌های درسی احساس می‌شود. طی صحبت‌هایی که با وزیر آموزش و پرورش داشتم قرار شد تفاهمنامه‌ای در این خصوص داشته باشیم. به میراث نباید به عنوان کالای مادی نگریسته شود چراکه بخشی از هویت کشور است.

او در ادامه به بحث میراث‌بانان افتخاری اشاره کرد و گفت: با توجه به بروکراسی اداری، حتی با گذشت یک سال از طرح این مهم هنوز نتوانسته‌ایم آن را محقق کنیم از این رو قرار شد تا با دستور وزیر آیین‌نامه یگان حفاظت در این خصوص ابلاغ شود. از این رو امروز نخستین کارت‌های میراث‌بانان افتخاری کشور اهدا خواهد شد.

در ادامه این مراسم کارت میراث‌بان افتخاری به‌صورت نمادین به منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران و معصومه دیودار خبرنگار خبرگزاری ایلنا اهدا شد و از خانواده شهید استوار دوم محمد محمودزاده نیز تجلیل به‌عمل آمد.

تجلیل از جانباز یگان حفاظت میراث‌فرهنگی یزدان آوری که در درگیری مسلحانه با قاچاقچیان اشیای تاریخی به درجه جانبازی نائل شده، یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود.

همچنین در این مراسم از سرهنگ محمدرضا بهمنی‌نژاد، سرهنگ رامین مکناوی، مهدی عسکری، محمدرضا زاهدی، شهرام صابری، مرتضی رحیمی، سید محمدرضا مظاهری، حسین اقدم، حمیدرضا ارجمند و فاطمه پیرجانی به‌عنوان میراث‌بانان برگزیده از سوی دکترمونسان تجلیل به‌عمل آمد.

این مراسم با تقدیر از سایر فعالان میراث فرهنگی ادامه یافت و از کتاب حفاظت از میراث فرهنگی رونمایی شد.

افزایش مشارکت مردمی چاره حفاظت از میراث فرهنگی/ به میراث نباید به عنوان کالای مادی نگریست/ خبرنگار ایلنا میراث‌بان افتخاری کشور شد

افزایش مشارکت مردمی چاره حفاظت از میراث فرهنگی/ به میراث نباید به عنوان کالای مادی نگریست/ خبرنگار ایلنا میراث‌بان افتخاری کشور شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز