خبرگزاری کار ایران

ثبت پنج اثر طبیعی قزوین در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۴۱۳

پنج اثر طبیعی شامل درختان کهنسال منطقه الموت قزوین در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی قزوین دوشنبه با اعلام این خبر گفت: در کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پنج پرونده ثبتی شامل چنارهای کهنسال روستای آفتابدر، چنار کهنسال روستای فیشان، گردوی کهنسال نوبن روستای بالاروچ، ارس کهنسال روستای شورستان  علیا واقع در منطقه الموت شرقی  و درخت داغداغان روستای موشقین واقع در منطقه الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این آثار ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان به ۵۱ عدد افزایش یافت.

خزائلی، قدمت درختان ثبت شده را بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ سال  عنوان کرد و افزود: قدمت این جاذبه‌های طبیعی کمیاب و کهن‌سال و اهمیت آنها به لحاظ زیست ‌محیطی و گردشگری از جمله ویژگی‌های آن‌ها برای ثبت در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به شمار می‌رود، ضمن اینکه آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم این آثار بر عهده این سازمان بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین یادآور شد: امیدواریم با ثبت این منابع ارزشمند طبیعی علاوه بر بهره‌وری از قابلیت گردشگری آن برای جذب گردشگران، از حمایت مردم برای حفظ و نگهداری آنها بهره‌مند شویم. بیش از ۱۴۰۰ اثر ملموس و ناملموس از جمله آثار تاریخی و طبیعی در استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز