خبرگزاری کار ایران

علیرضا خالق‌وردی در گفت‌وگو با ایلنا:

حسن گلنراقی شوخ‌طبع‌ترین هنرمند ایرانی زمان خودش بود/ واکاوی ترانه محبوب «مرا ببوس» و تمام شایعات پیرامون آن در یک مستند

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۳۱۶

علیرضا خالق‌وردی تهیه‌کننده و کارگردان مستند کوتاه «مرا ببوس» است که این مستند را درباره این ترانه معروف و پرحاشیه و خواننده آن حسن گلنراقی ساخته و به واکاوی تمامی شایعات پیرامون این ترانه عاشقانه در بستر اجتماعی، سیاسی تهران دهه ۱۳۳۰ و دلایل ماندگاری این اثر عاشقانه تا به امروز پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا خالق‌وردی تهیه‌کننده و کارگردان مستند کوتاه «مرا ببوس» است که این مستند را درباره این ترانه معروف و پرحاشیه و خواننده آن حسن گلنراقی ساخته و به واکاوی تمامی شایعات پیرامون این ترانه عاشقانه در بستر اجتماعی، سیاسی تهران دهه ۱۳۳۰ و دلایل ماندگاری این اثر عاشقانه تا به امروز پرداخته است.

خالق‌وردی در گفتگو با ایلنا، درباره ساخت این مستند کوتاه ۳۲ دقیقه‌ای که امسال در سایت هاشور عرضه شده است، خاطرنشان کرد: این ترانه را اولین بار چهار، پنج سال پیش در یک مجموعه نرم‌افزار که عکس‌هایی از تهران قدیم نشان می‌داد، شنیدم. روی عکس‌هایی قدیمی از دروازه دولت،‌ میدان آزادی و سر پل تجریش، ترانه «مرا ببوس» و چند ترانه دیگر پخش می‌شد. بعد از آن بود که‌ سراغ این ترانه رفتم و کار تحقیق و پژوهش و آشنایی با خانواده شاعر ترانه و جمع‌آوری اسناد، مدارک، فیلم‌های آرشیوی، ‌عکس‌های منتشر نشده، ‌بریده‌های روزنامه و مصاحبه با چند تن از تهران‌شناسان قدیمی را آغاز کردم.

این مستندساز با اشاره به اینکه پژوهش «مرا ببوس» در هنگام فیلمبرداری هم ادامه داشت، گفت: برای پژوهش و فیلمبرداری و آماده‌سازی نهایی مستند دو سال زمان صرف شد.

حسن گلنراقی شوخ‌طبع‌ترین هنرمند ایرانی زمان خودش بود/ واکاوی ترانه محبوب «مرا ببوس» و تمام شایعات پیرامون آن در یک مستند

سال عکس:  ۱۳۶۸ - حاضران در تصویر به ترتیب:   اردشیر روحانی، حسن گلنراقی، علی تابش، انوشیروان روحانی، ناصر ملک‌مطیعی، شاهرخ نادری

خالق‌وردی ادامه داد: برای این مستند با شهرام ناظری، مسعود بهنود، رضا گلنراقی، اکرم گلنراقی، بابک بختیاری (شاگرد پرویز یاحقی) و ژاله علو گفتگو کردم و یکسری از فیلم‌های منتشر نشده و بکر هم از خانواده این خواننده فقید گرفتم که بزرگان موسیقی و سینما در آن فیلم‌ها که در محافل و مهمانی‌های آقای گلنراقی گرفته شده، حضور دارند؛ مثل خانم‌ها دلکش، ملوک ضرابی و آقایان ایرج، ‌ناصر ملک‌مطیعی، محمدعلی فردین،‌ عزت‌الله انتظامی،‌ فریدون مشیری، نعمت‌الله آغاسی، حمید قنبری،‌ علی تابش و غلامحسین نقشینه.

خالق‌وردی همچنین درباره ترانه معروف «مرا ببوس» گفت: حسن گلنراقی سال ۱۳۳۶ این ترانه را خواند. در تهران ۶۰ سال پیش چنین فوران اطلاعات و روزنامه و شبکه‌های اجتماعی نبود که ترانه‌ای بتواند به سرعت امروز دست به دست شود ‌اما این ترانه آنقدر محبوب شد که نام خواننده‌اش را به سرعت سر زبان‌ها انداخت. حتی پسرعموی آقای گلنراقی که آن زمان در دبستان درس می‌خواند می‌گوید زمان حضور و غیاب وقتی معلم‌ها نام‌خانوادگی‌ام را می‌شنیدند، از من می‌پرسیدند تو با گلنراقی معروف چه نسبتی داری؟ یعنی آنقدر این ترانه و خواننده‌اش شهرت پیدا کرده بودند.

کارگردان مستند «مرا ببوس» با اشاره به ویژگی‌ها و شخصیت خواننده این ترانه هم گفت: حسن گلنراقی یکی از شوخ‌طبع‌ترین و بانمک‌ترین هنرمندان ایرانی زمان خودش بود. در تمام محافلی که حضور داشت آنقدر لطیفه و نکات طنز‌آمیز می‌گفت که کسی از آن محفل‌ها، این خاطراتش را با گلنراقی فراموش نمی‌کند.

حسن گلنراقی شوخ‌طبع‌ترین هنرمند ایرانی زمان خودش بود/ واکاوی ترانه محبوب «مرا ببوس» و تمام شایعات پیرامون آن در یک مستند

سال عکس: ۱۳۷۰ -  حاضران در تصویر به ترتیب:   ناصر ملک‌مطیعی، انوشیروان روحانی، علی تابش، سیاووش زندگانی، نصرت‌الله وحدت، ناصر مسعودی، شاهرخ نادری، حسن گلنراقی، تورج نگهبان، احمد قدکچیان، مجید محسنی، همایون خرم، حمید قنبری.

خالق‌وردی ادامه داد: «مرا ببوس» یکی از معدود ترانه‌هایی است که هنوز بعد از این همه سال، نقل‌قول‌ها و شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد. حتی با اینکه این مستند تمام شده و پرونده‌اش برای من بسته شده اما هنوز خودم به این نتیجه متقن نرسیده‌ام که این ترانه برای کجا بود و به کجاها وصل شد. چون گروه‌های مختلفی از طرفداران دکتر مصدق و جبهه ملی گرفته تا حزب توده و حتی سازمان مجاهدین خلق روی این ترانه مانور می‌دادند و زمان شاه از رادیو هم پخش می‌شد. یا مثلا دکتر شریعتی هم این ترانه را دوست داشته و یک فایل هم سال گذشته از این قضیه توسط بنیاد ایشان منتشر شد مبنی بر اینکه در دهه ۱۳۵۰ دکتر شریعتی این ترانه را با وسایل مبتدی از رادیو ضبط کرده و برای فرزندش که در خارج از کشور تحصیل می‌کرد،‌ فرستاده بود.

او همچنین با اشاره به اینکه با دشواری‌ها و مشکلاتی هم در تهیه این مستند مواجه شده، مهم‌ترین آنها را طولانی شدن زمان هماهنگی برخی از گفتگوها خواند و گفت: زمانی که می‌خواستم با آقای شهرام ناظری گفتگو کنم یک ماه پیگیری مداوم کردم تا ایشان به من وقت داد چون سرشان خیلی شلوغ بود و به‌طور پیوسته در کنسرت‌های مختلف و سفرهای خارج از کشور حضور داشت. از این دست مشکلات داشتیم که ممکن است برای هر مستند دیگری هم پیش بیاید.

مستند کوتاه «مرا ببوس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خالق‌وردی، هم اکنون در سایت هاشور به نشانی http://www.hashure.com قابل دسترسی و تماشاست و سایر عوامل آن عبارتند از: تدوینگر: شهرام میراب‌اقدم، پژوهشگر: علیرضا خالق‌وردی و ندا کوهی، تصویربردار: محمد ورزنده، محمد خمیس‌آبادی، رضا رشیدی، صدابردار: محمدمهدی سلیمانی، فرشید صالحی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز