خبرگزاری کار ایران

«رستاک» و نغمه‌های قدیمی و جدید در «وحدت»/ گروه کر «اردیبهشت» در «رودکی» آوای صلح و زندگی سر داد/ اجرای آثار موتسارت و برامس توسط ارکستر «رتوریک»

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۰۱۲

در پنجمین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گروه «رستاک» در تالار وحدت به روی صحنه رفت و ارکستر «رتوریک» و گروه کر «اردیبهشت» درتالار «رودکی» به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، تالار «وحدت» و «رودکی» در روز پنجم، یکشنبه27 بهمن‌ماه، جشنواره مانند دیگر روزها میزبان چهار اجرا بودند.

در پنجمین روز جشنواره گروه «رستاک» در دو سانس 18:30 و 21:30 به اجرای برنامه پرداخت و تالار «رودکی» میزبان ارکستر «رتوریک» و گروه کر «اردیبهشت» بود.

«رستاک» و نغمه‌های قدیمی و جدید در «وحدت»/ گروه کر «اردیبهشت» در «رودکی» آوای صلح و زندگی سر داد/ اجرای آثار موتسارت و برامس توسط ارکستر «رتوریک»

نغمه‌های فولکوریک ایرانی و غیر ایرانی با اجرای «رستاک» در «وحدت»

اعضای گروه موسیقی «رستاک» طی دو سانس اجرا که با استقبال مخاطبان همراه بود آثاری فولکوریک از مناطق مختلف ایران و کشورهای همسایه را اجرا کردند.

«بهاران» قطعه کردی بود که گروه «رستاک» در ابتدای برنامه به اجرای آن. سپس قطعه «لاله‌لر» اجرا شد.

در بخشی دیگر از کنسرت فرزاد مرادی (یکی از اعضای رستاک) از حضور حاضران در سالن تشکر کرد وو ضمن خوش‌آمدگویی به آنها گفت: در رپرتوار امشب قطعات جدید «رستاک» را برای نخستین بار در کنار قطعات قدیمی اجرا خواهیم کرد.

مرادی سپس به معرفی قطعه‌ای جدید پرداخت. او گفت: این قطعه متعلق به منطقه جنوب کرمان است. این اثر تلفیقی از موسیقی هرمزگان و جنوب کرمان است که در آن به دنبال تجربه فضاهای فانتزی جدیدی بودیم.

گروه «رستاک» در ادامه قطعه «رعنا» را اجرا کرد. این اثر فوکلوریک متعلق به منطقه اشکور گیلان بود که با همراهی صفرعلی رمضانی (نوازنده کمانچه و خواننده) اجرا شد. این اثر عاشقانه در قالب پرفورمنس اجرا شد.

«بارون بارون» قطعه بعدی «رستاک» بود. «لیلا در واکن مویوم» اثر دیگری بود برگرفته از موسیقی محلی خراسان و تربت جام.

مرادی سپس به معرفی حامد بلند همت (نوازنده خراسانی) پرداخت و گفت: اعضای گروه «رستاک» مانند خانواده هستند و حامد بلند همت نیز چهار سال است با ما همراه است و یکی از نوازندگان خوب «رستاک» محسوب می‌شود.

این خواننده و نوازنده گروه «رستاک» سپس به پروژه «در خانه بی‌مرز» پرداخت. مرادی در ادامه گفت: ما طی ۲۲ سال فعالیت در این گروه برنامه قبلی نداشتیم. فقط در مسیر رشد و شکوفایی گروه کارمان را پیش می‌بریم.

او گفت: در پروژه در «خانه بی‌مرز» به موسیقی کشورهای اطراف ایران می‌پردازیم که طی آن تاکنون قطعاتی از موسیقی محلی ترکیه و آذربایجان را ساخته‌ایم و موسیقی افغانستان را هم در دست ساخت داریم.

اعضای «رستاک» سپس قطعه‌ای از موسیقی محلی کشور آذربایجان را اجرا کردند.

«هله مالی»، «جینگ و جینگ ساز»، «سوزله» قطعات دیگری بودند که توسط «رستاک» اجرا شدند. در پایان اجرا نیز به درخواست مخاطبان بازهم قطعه «بارون بارون» اجرا شد.

«رستاک» و نغمه‌های قدیمی و جدید در «وحدت»/ گروه کر «اردیبهشت» در «رودکی» آوای صلح و زندگی سر داد/ اجرای آثار موتسارت و برامس توسط ارکستر «رتوریک»

اجرای آثار کلاسیک و معروف در رودکی توسط ارکستر «رتوریک»

تالار رودکی در سانس ۱۸:۳۰ میزبان ارکستر «رتوریک» به سرپرستی  رهبری رضا مریوند بود و شاهین فرهت (دبیر جشنواره) به اتفاق علاقه‌مندان به دیدن اجرای ارکستر «رتوریک» نشست.

ارکستر «رتوریک» طی برنامه به اجرای ۸ قطعه کلاسیک پرداختند. که آن آثار عبارتند از:

«symphony No25/mozart» و «conserto flut&harp K299/mozart»، «Dance bacchanalesaint/saëns» «Hungerian dance NO.5/johannes Brahms»، « Hungerian dance NO.1/Johannes Brahms »، «Oblivion Astor/piazzolla»، «lnterMezzoPietro/mascagni»، «praeludium and AllegroKreisler»

اعضای ارکستر «رتوریک» عبارتند از رضا مریوند رهبر ارکستر، فرهنگ لطیفی کنسرت مایستر، بهزاد جعفریان، نیما مستشیری، سینا افتخاری ‌نیا، کهنوش خسروی، بردیا شمس، متین نوروزی، لیلا قضاوی، آیدا سمیار، حسام حسینی، هانیه باباربیع، علیرضا محمدی، لیدا ارغوانی‌فرد، مرجان نیکزاد، رامین قربانی، سارا رهنما نوازندگان ویولن.امیرحسین منصوری، سهیل بهمن، زهرا اسدی، سوگل دستمالچی، جعفر رستمی، امین نصیری و محمدحسین سرافراز نوازندگان آلتو. بهرنگ معتمدی، کوروش کشاورز، المیرا رحمانی، ماهرخ شریف‌زاده، علی صفری و پویا لطفی نوازندگان ویلنسل. امین شکوهی، پرناز سلیمانی و آوا پورنادر نوازندگان کنترباس. مهسا میربهشتی نوازنده پیانو. کیمیا شریفیان و نگین نیک‌نژاد نوازندگان ابوا. فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، نرگس تقی‌پور و آرش رضویان نوازندگان هورن. حامد جوهرستانی نوازنده سازهای کوبه‌ای. روشنک نوشی سولیست فلوت و شاهین استیری سولیست پیانو.

ارکستر «رتوریک» در سال ۱۳۹۲ توسط رضا مریوند تشکیل شده است.هدف از تشکیل این ارکستر معرفی آثار موسیقی کلاسیک و اپراتیک است.

ازجمله اجراهای ارکستر رتوریک می‌توان به کنسرت معروف‌ترین آریا اپراهای ایتالیایی با خوانندگانی از ایران و اوکراین آثاری  از وردی، پوچینی، دونیزتی، بلینی، موتزارت و در زمینه موسیقی کلاسیک نیز آثار فاخر آهنگسازانی چون مالر، موتزارت، بتهوون، چایکوفسکی، سن‌سان، شوستاکویچ، برامس و ویوالدی اشاره کرد.

«رستاک» و نغمه‌های قدیمی و جدید در «وحدت»/ گروه کر «اردیبهشت» در «رودکی» آوای صلح و زندگی سر داد/ اجرای آثار موتسارت و برامس توسط ارکستر «رتوریک»

حمید عسکری در «رودکی» آوای صلح و زندگی سر داد

گروه کر «اردیبهشت» به سرپرستی و رهبری حمید عسکری در سانس 21:30 روی صحنه رفت و وارتان ساهاکیان (موسیقیدان و آهنگساز ایرانی)، شاهین فرهنگ (دبیر جشنواره)،  ماچئی فایوکوفسکی (سفیر لهستان)، حمیدرضا دیبآذر  (آهنگساز و مدرس دانشگاه) به تماشای اجرای کر «اردیبهشت» به سرپرستی و رهبری حمید عسکری نشستند.

حمید عسکری پیش ازشروع برنامه به حاضران خوش‌آمد گفت و ادامه داد: موسیقی حال بد آدم‌ها را به حال خوب تبدیل می‌کند. موسیقی حتی بر زندگی و سرنوشت آدمها تاثیر می‌گذارد. موسیقی یعنی صلح و آرامش و ما نیز امشب از صلح خواهیم خواند زنده باد صلح و زندگی.

اعضای گروه کر «اردیبهشت» طی دو بخش چهل دقیقه‌ای قطعات متعددی را اجرا کردند. آن آثار عبارتند از: «الهی ما را آن ده که آن به» با تنظیم حمید عسکری و کلام خواجه عبدالله انصاری، «اسیر» به آهنگسازی شاهین فرهت و کلام حافظ، قطعه محلی ارمنی با تنظیم کمیتاس، «دی بلال-گل پامچال» قطعه محلی بختیاری و گیلکی با تنظیم پیام میرجعفر، قطعه محلی بختیاری «دختر بویر احمدی» با تنظیم پیام میرجعفری، قطعه محلی مازندران و فارس «درنه‌جان-آی سرکوتل» با تنظیم روبیک گ«بیا ای مرگ شیرین» ساخته یوهان‌ سباستین باخ، «ابوای گابریل» با آهنگسازی انیوموریکونه و سلمان صفاریان، «ما یکی هستیم» با آهنگسازی بهزاد رنجبران و کلام سعدی، «آریا» به آهنگسازی پندرتسکی، «همانند ممناجا‌‌نامه» اثری از محمدهادی عیانبند از غزلهای سلیمان، مقام «تماشا» با آهنگسازی و کلام حمید عسگری، «برای موسیقی» به آهنگسازی فرانتس شوبرت با کلام فرانس فون‌شروبر، «زلف بر باد مده» با آهنگسازی حمید عسگری و کلام حافظ، «پاییز-بارون» ساخته حمید عسکری، قطعه محلی کردی «نینای بینا» با آهنگسازی سرگئی آغاجانیان، قطعه محلی فارس «مسم مسم» با آهنگسازی سرگئی آغاجانیان، «اگر موسیقی غذای عشق است» با آهنگسازی دیوید دیکائو و کلام هنری هوینگام آثاری بودند که توسط گروه کر اردیبهشت اجرا شدند.

 گروه کر «اردیبهشت» در سال ۱۳۸۸ توسط حمید عسکری تاسیس شده و اعضای آن عبارتند از حمید عسکری موسس و رهبر ارکستر، مادی یقنظر مدرس وکال، فرزاد حاجی‌هاشمی و نیلوفر بدرکوهی نوازندگان پیانو. سلمان صفاریان نوازنده ابوا. دلارام محمدنبی، راضیه دورفرد، آتنا بالایی، مهناز محمدنبی، دریا ریاحی و مینا میرزایی، رعنا تاجیک، نسترن شهنازی‌نیا و نسرین سلیمی سوپرانو. مهدیس فاطمی، حدیث حسینیان، ساناز صالحی، عارفه ونکی، مهشید کلانتری، سهیلا کاظمی، ارغوان خلج و مدیا هاشمی‌قرمزی آلتو. محمدرضا نظری، نادر مولایی، حبیب روحانی، علی فردایی، امیر فردایی، امیر فاطمی، حسام عبدی، امین‌پور مرتضی‌قلی و حسین رشیدی تنور. بهادر نوربخش، ابراهیم قائدی، حمیدرضا جوادی‌نیا، رضا خسروی، امیر محمدی، علی استاد‌حسین‌خیاط، بابک اسماعیلی ‌راد و محمد شمخال باس.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از چهارشنبه 23 بهمن‌ماه در حال برگزاری است و تا  چهارشنبه 30 بهمن‌ماه برگزار می‌شود و طی آن گروه‌های ایرانی و خارجی روی صحنه می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز