خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شد؛

شورای هنری به درخواست خودشان معرفی نشدند/ دورخیز جشنواره تجسمی فجر برای تبدیل شدن به بازار هنر/ از دوقطبی شدن هنرهای تجسمی جلوگیری کردیم/ اختصاص بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید آثار جشنواره/ بودجه ۲.۵ میلیاردی برای تجسمی فجر

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۲۰۰

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی فجر با اشاره به بازگشت دو سوم داوران و دبیرانی که این جشنواره را ترک کرده‌بودند، گفت: به درخواست شورای هنری اسامی آنها را اعلام نکرده‌ایم. در این میان قصد داریم این جشنواره را به بازار هنر نزدیک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز (26 بهمن ماه) با حضور مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

هادی مظفری (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی) با اشاره به آنکه تفرق بخش‌های جشنواره در سال‌های گذشته سبب شده بود تا برخی مخاطبان فقط از برخی از آثار که در مجموعه‌های جداگانه به نمایش گذاشته شده بودند، دیدن کنند، گفت: از آنجا که در سال گذشته چندین مجموعه ازجمله مرکز صبا، باغ‌موزه قصر، خانه هنرمندان، فرهنگسرای نیاوران و... محل‌های برگزاری جشنواره فجر بودند و تعدد مکان‌ها سبب شده بود تا مخاطبان نتوانند از تمام آثار این جشنواره دیدن کنند، از این رو بر آن شدیم تا امسال یک مجموعه دربرگیرنده تمام آثار جشنواره باشد. بنابراین مرکز صبا با تمام امکانات و ظرفیت خود محل برگزاری جشنواره تجسمی فجر خواهد بود. ضمن آنکه طبقه سوم این مجموعه که در اختیار موزه یکی از بانک‌ها بود، در اختیار جشنواره تجسمی قرار گرفته است.

او ادامه داد: طی سال‌های گذشته جشنواره تجسمی فجر و جشنواره هنرهای تجسمی جوان با یک رویکرد برگزار می‌شدند و تقریبا در یک مسیر حرکت می‌کردند از این رو نیاز بود تا تغییری در این خصوص انجام شود. جشنواره هنرهای تجسمی جوان به دنبال استعدادیابی است؛ این در حالی است که پاشنه آشیل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بازار هنر است چراکه سایر بخش‌ها مانند موسیقی، تئاتر و سینما که جشنواره فجر را برگزار می‌کنند، بخش بزرگی به نام بازار هنر دارند اما تجسمی از این قاعده مستثنی بود. از این رو امسال با رویکردی در خصوص فروش آثار هنری سعی داریم تا جشنواره تجسمی فجر را به بازار هنر نزدیک کنیم.

مظفری با اشاره به آنکه هنرمندان شرکت‌کننده در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌توانند در بخش رقابتی نیز قیمت آثار خود را ارائه دهند، گفت: این قیمت‌ها بعد از انجام کارشناسی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت ضمن آنکه ۹۰۰ اثر در این جشنواره حضور دارند و با ۱۵ درصد رشد در کمیت آثار شرکت‌کننده در تمام بخش‌های جشنواره روبه‌رو هستیم.

ابراهیم حقیقی (دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) نیز در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: در بخش‌های دهگانه طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر حضور خواهند داشت. همچنین در بخش چارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر و در بخش چهارخونه که به استانها اختصاص دارد ۱۱۵ اثر به نمایش درخواهد آمد که بیشترین آثار در بخش عکاسی، چیدمان و فاین‌آرت است.

حقیقی همچنین از تجلیل از ۹ نفر از مفاخر هنرهای تجسمی در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: اسامی این مفاخر به زودی اعلام خواهد شد و در روز اختتامیه که ۹ اسفند است، این مراسم برگزار می‌شود.

این نشست با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت و مظفری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چرایی وقوع اتفاقاتی که طی دو ماه گذشته برای جشنواره هنرهای تجسمی رخ داد و حواشی ایجاد شده درخصوص اعلام داوران مبنی بر عدم شرکت در جشنواره و... گفت: روزها و هفته‌های سخت و دردناکی به عنوان یک ایرانی در کشور شاهد بودیم. جان باختن عزیزانمان را دیدیم و شنیدیم. در آن ایام توجه به رویدادی که نام جشن را به همراه داشته باشد برای برخی دوستان این تلقی را ایجاد کرده بود که یا باید جشنواره تجسمی فجر برگزار شود و یا به تعویق بیفتد. بعد از گذشت از آن روزهای سخت، با نشست‌هایی که برگزار کردیم به این توافق رسیدیم که جشنواره تجسمی فجر را بعد از مراسم سوگواری برگزار کنیم. در این میان هزینه مراسم افتتاحیه که ۲۹ اسفند خواهد بود را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم.

او ادامه داد: بسیاری از دبیران و داوران به جشنواره بازگشتند اما در این میان سیستم داوری را به شورای هنری تغییر دادیم و داوران در انتهای برگزاری جشنواره بیانیه‌های خود را اعلام خواهند کرد. نباید فراموش کرد که حدود ۶۰۰۰ اثر به جشنواره تجسمی فجر رسیده بود و وظیفه ما به عنوان متولی این است که کارمان را با قدرت انجام دهیم. همه تلاش‌مان را کردیم که چراغ هنرهای تجسمی نه تنها خاموش نشود بلکه کم‌سو نیز نشود.

به گفته مظفری، ستاد داوران و دبیران جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۵۵ نفر بودند که بسیاری از این افراد بعد از اعلام عدم حضور خود در بخش‌های داوری، مجدداً بازگشتند. با این وجود مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی از اعلام اسامی داوران و دبیرانی که بعد از استعفای خود به این جشنواره بازگشتند امتناع کرد و گفت: دوسوم داوران و دبیران حضور دارند و به کار خود ادامه داده‌اند. بنابر درخواست آنها، اسامی‌شان اعلام نشده تا بار اضافی به جشنواره وارد نشود. حتی اینکه گفته می‌شود برخی از داوران دستمزد خود را گرفتند و بعد استعفا دادند را تکذیب می‌کنم. در این میان تعدادی از آنها دستمزدهای خود را به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا کردند. سعی ما بر آن بود تا از دوقطبی شدن هنرهای تجسمی جلوگیری کنیم.

حقیقی نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چرایی استعفا و چگونگی بازگشت دوباره به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: به دلیل فضای عمومی که برای هموطنان پیش آمده بود و فضای بدبینانه که بر همه داوران و مردم ایران تاثیر گذاشته بود، استعفا دادیم اما چند روز بعد که آرامش حکمفرما شد با دعوت از شورای تجسمی، تصمیم بر آن شد تا شورای هنری تشکیل شود. من به احترام ۳۰۰۰ شرکت‌کننده جشنواره هنرهای تجسمی فجر که این اتفاق متعلق به آنهاست در این جایگاه حضور دارم. من اولین کسی نبودم که استعفا داد و در نوشته‌های خود عنوان کردم؛ دبیری که دبیر و داور نداشته باشد دبیر نیست.

مظفری در ادامه از فرصت ایجاد شده در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای خرید و فروش آثار هنری خبر داد و گفت: مرکز هنرهای تجسمی نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان که برای جوایز در نظر گرفته از آثار این جشنواره خریداری خواهد کرد. حتی ممکن است این رقم افزایش یابد.

او در خصوص بودجه برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مانند سایر جشنواره‌های فجر ردیف بودجه مشخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و امسال بین ۲  میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی همچنین به بازسازی موزه هنرهای تجسمی تهران اشاره کرد و گفت: این بازسازی در دو فاز در نظر گرفته شده بود. بخش عمرانی کار خود را انجام داده است اما بخش انتقال آثار از گنجینه موزه به یک جای امن زمانبر بود چراکه این مهم برای ما بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: پیش‌بینی ما آن است که تا پایان اسفند ماه سال جاری کار مرمت موزه هنرهای معاصر تهران به پایان می‌رسد اما دو ماه برای انتقال آثار به گنجینه زمان نیاز داریم. درواقع می‌توان گفت بهار سال ۹۹ شاهد بازگشایی موزه خواهیم بود.

او همچنین در خصوص عدم برگزاری بینال مجسمه‌سازی گفت: امسال باید بینال مجسمه‌سازی را برگزار می‌کردیم اما با توجه به اینکه دبیر این بینال به یکباره و بدون اعلام قبلی استعفا داد، زمان برگزاری این دوسالانه به تعویق افتاد ضمن آنکه سال آینده علاوه بر دوسالانه مجسمه شاهد برگزاری دوسالانه نقاشی، خوشنویسی و سفال و سرامیک خواهیم بود. هم‌اکنون نیز در انتظار معرفی دبیر جدید بینال مجسمه‌سازی هستیم تا کارها را برای برگزاری این دوسالانه در سال آینده انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز