خبرگزاری کار ایران

دبیر چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر پودس:

هنرمند باید نقش‌اش را در بهبود وضعیت، تزریق امید و اندیشه‌های نو به جامعه ایفا کند/ جشنواره تئاتری با رویکرد آسیب‌های اجتماعی+فراخوان

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۹۲۸

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر پودس، گفت در این دوره از جشنواره، بر اندیشه، پژوهش، فرم نو و خلاقیت با رویکرد آسیب‌های اجتماعی تاکید شده است.

رسول ایرانزاد که دبیری چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس را به عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، تاکید کرد: هر هنرمندی باید با موقعیت‌شناسی، نقش خود را در بهبود وضعیت و تزریق امید و اندیشه‌های نو به بطن جامعه ایفا کند.

ایرانزاد تصریح کرد: معتقدم در تحقق این وظیفه، آئینی پسندیده‌تر از این نیست که با زبان تئاتر، دوشادوش مردم بایستیم و با ایمان و امید به فردای بهتر، به مدد فرهنگ و هنر بیاندیشیم.

ایرانزاد با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر و همچنین دانشجویان و نظام آموزش عالی یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت یک کشور هستند، گفت: معتقدم هنر تئاتر به طور ذاتی نقش تربیتی و تاثیر اجتماعی فراوانی دارد و می‌توان به واسطه‌ اندیشه هنرمندانه در قالب تئاتر، بسیاری از مسائل و مصائب و مشکلات جامعه را بیان‌ کرد و به دنبال راهکاری برای گشودن معبری بود.

او ادامه داد: برای همین، در چهاردهمین جشنواره تئاتر پودس، بر اندیشه، پژوهش، فرم نو و خلاقیت با رویکرد آسیب‌های اجتماعی تاکید شده است.

دبیر این رویداد فرهنگی و هنری تصریح کرد: در همین راستا، در این دوره از جشنواره محورهای «تاکید بر اندیشه به مثابه زبانِ تئاتری، تاکید بر پژوهش در چگونگی خلق و ارائه اثر، تاکید بر فرم نو و خلاقیت در اجرا، تاکید بر مسئله هویت و اخلاق فرد و اجتماعی و تاکید بر بررسی آسیب‌های اجتماعی» پیشنهاد می‌شود.

ایرانزاد رویکرد این دوره از جشنواره را «تاکید بر بررسی آسیب‌های اجتماعی» شامل مباحثی چون اعتیاد، خشونت، خرده فرهنگ و حاشیه‌نشینی خواند.

او همچنین تئاتر صحنه‌ای، نمایش ایرانی، نمایش رادیویی، نمایشنامه‌نویسی (جایزه دکتر غلامحسین ساعدی)، پژوهش، پوستر، عکس و خیابانی، محیطی (جایزه میرزا باقر حاجی‌زاده) را بخش‌های چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر پودس خواند.

دبیر چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس یادآور شد: دبیرخانه این دوره از جشنواره با رویکرد بررسی و راهکارهای مناسب برای حل مسئله آسیب‌های اجتماعی، امسال بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی را هم به بدنه جشنواره افزوده تا فرصتی باشد که هنرمندان نقش موثر خود را در روند بهبود کیفیت زندگی و سلامت جامعه و به ویژه در پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

ایرانزاد همچنین درباره بخش پژوهش توضیح داد: دبیرخانه با هدف پرداختن به مقوله آسیب‌های اجتماعی در این دوره، با نگاهی به تاثیر هنر تئاتر در بهبود آسیب‌های اجتماعی، نگارش مقاله‌های علمی پژوهشی، بخش رقابتی پژوهش را برگزار می‌کند.

او ادامه داد: رویکرد بخش پژوهش، ذیل رویکرد کلی چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر داشجویی پودس بر آسیب‌های اجتماعی و پیوند آن با تئاتر دانشجویی متمرکز است.

این هنرمند تئاتر یادآور شد: بنابراین محورهایی را همچون قابلیت‌های سبک‌ها و مکاتب تئاتری برای طرح آسیب‌های اجتماعی، تحلیل و بررسی نمایشنامه‌های ایرانی با رویکرد مسایل اجتماعی، چگونگی استفاده از نمایش‌ها و آئین‌های ایرانی در بیان مسایل اجتماعی، نقش هنر تئاتر در آموزش کودکان برای ایجاد جامعه‌ای بدون آسیب‌های اجتماعی و رابطه و نقش هنر تئاتر در کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی، برای نگارش مقالات پیشنهاد داده‌ایم.

دبیر چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره هم مانند ادوار گذشته هیچ تمایزی میان دانشجویان رشته تئاتر و دیگر رشته‌ها نیست، به تشریح شرایط و ضوابط عمومی متقاضیان شرکت در جشنواره پرداخت.

ایرانزاد ادامه داد: متقاضیان شرکت کننده در جشنواره باید دانشجو یا دانش‌آموخته پس از دی ۱۳۹۷ یکی از مراکز آموزش عالی استان‌های منطقه باشند. البته لازم نیست تمام عوامل و بازیگران گروه دانشجو باشند، بلکه دانشجو بودن کارگردان شرط کافی برای شرکت در جشنواره است.

ایرانزاد همچنین یادآور شد: هر متقاضی تنها می‌تواند خواستار حضور در یکی از بخش‌های جشنواره باشد و می‌بایست در هر بخش تنها یک اثر را به دبیرخانه ارسال کند. البته بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، عکس و پوستر تئاتر از این قاعده مستثنی هستند.

او با تاکید بر اینکه جشنواره چهاردهم در مرحله انتخاب متون آثار، بیشتر بر ایده اجرایی کارگردانان توجه دارد، گفت: برای همین نیازی به ارسال متون چاپ شده نمایشی نیست.

دبیر این جشنواره دانشجویی خاطرنشان کرد: از این‌رو آن دسته از آثاری که دارای متن نمایشی تالیف شده هستند باید طبق دستورالعمل مربوطه، نمایشنامه خود را به صورت کامل در سایت جشنواره بارگذاری کنند.

ایرانزاد همچنین از برپایی جلسات روزانه نقد و بررسی آثار اجرا شده در جشنواره توسط گروهی از هنرمندان، منتقدین و اساتید تئاتری خبر داد که شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

او در پایان خاطرنشان کرد: زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر دانشجویی پودس ۶ تا ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۹ خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز