خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر مونسان:

ارزش جایگاه گردشگری 10 برابر شده/در تلاشیم بخش گردشگری وارد سیاست نشود

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۶۳۳

شصت‌و‌دومین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور مونسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ابتدای این همایش با بیان اینکه بانک اطلاعاتی درستی از تعداد آژانس‌ها نداریم، گفت:  متاسفانه در این حوزه گرفتار یکسری دلال شده‌ایم و تا به این موضوع سامان ندهیم این گرفتاری روزافزون خواهد شد. در این مورد باید خودمان به خودمان کمک کنیم بر همین اساس در تلاشیم تا به اطلاعات کاملی برسیم.

وی با گلایه از عدم همکاری دفاتر نسبت به همدیگر گفت: در صنعت گردشگری دفاتر سعی می‌کنند با حذف یکدیگر به رقابت بپردازند در حالیکه در آیین و دین ما چنین چیزی مورد نکوهش است. گردشگری داخلی، خارجی، ورودی و سلامت سفیران صلح نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

رفیعی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا صنعت گردشگری به درستی شناخته شده، گفت: استدعا دارم دولت به صنعتی که نه تنها سربار کشور نیست بلکه گرداننده چرخه اقتصادی کشور و ارزآور است توجه کند.

وی  با اشاره به اینکه کمتر از یک‌درصد آژانس‌های هواپیمایی به گردشگری ورودی می‌پردازند، گفت: باید براساس آثار گردشگری و مذاکره با هتل ها برای در اختیار قراردادن ضریب خالی اتاق‌ها، با راه‌آهن برای در اختیار قرار دادن بدترین زمان حرکت قطارها به صنعت گردشگری و... بتوانیم گردشگری با هزینه کم را رونق دهیم.

رفیعی با بیان سه نکته از غلامرضا مصباحی‌مقدم حاضر در این همایش درخواست کرد به آنها پاسخ دهد؛ اخذ مالیات بیجا در صنعت گردشگری با وجود آن‌که این صنعت محصولی به فروش نمی‌رساند و فقط فروش محصولات دیگران است؛ ارزش افزوده و عوارض خروج از کشور باید در صنعت گردشگری مطرح شود در حالی که زمینه مصرف آنها مشخص نیست و برای گردشگری باید سهمیه بنزین در نظر گرفته شود از این نکات بود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال‌های رفیعی و با اشاره به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که ظرفیت‌های گردشگری و مذهبی فراوان دارد بنابراین خدمات گردشگری باید توسعه و تسهیل شود و صنف گردشگری به گونه‌ای باشد که گردشگران احساس امنیت کنند بر همین اساس با توجه به وجود شورای دولت و مجلس نسبت به مالیات‌ها و ارزش افزوده و همچنین عوارض خواهیم پرداخت.

رونمایی از کنسرسیوم تورهای ورودی کشور از ادامه برنامه‌های این همایش بود که بر طبق آن اعضای این کنسرسیوم در کشورهای مختلف از هند تا عمان، قطر، پاکستان و... گرفته حضور دارند و در حال پیش بردن کار و امضای تفاهمنامه با سازمان‌ها و نهادهای مربوطه برای آغاز فعالیت هستند.

رفیعی در ادامه با اشاره به مغفول ماندن کمیته تورهای دریایی گفت: در جنوب و شمال کشور در حال راه‌اندازی تورهای دریایی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و دریایی در این مناطق هستیم. طرح بعدی سفر دریایی و گردشگری به کشورهای همجوار و همسایه مثل آذربایجان و روسیه است.

در ادامه این همایش وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حضار تقاضا کرد مشکلات خود را بیان کنند.

فعالیت اپلیکیشن‌ها و سایت‌های بی‌رویه در حوزه گردشگری، مشکلات بیمه تامین اجتماعی، حضور مجوزهای بی‌رویه یا مشکلات در صدور مجوزها، عدم به رسمیت شناخته شدن آژانس هواپیمایی، تصمیم‌گیری نهادها و بخش‌های غیر مرتبط، اخذ مالیات‌های سنگین و ... از جمله مشکلاتی بود که حضار بیان کردند.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری جزوی از هویت کشور است، گفت: هر پیشنهادی که به این وزارتخانه شده با جان و دل پذیرفته‌ایم. در اینکه گردشگری جدی گرفته نشده اشتراک نظر داریم و با مقایسه جایگاه گردشگری نسبت به دو سال قبل متوجه می‌شویم که ارزش این جایگاه ده برابر شده است. همچنین در دولت نیز سعی شده به این بخش به‌طور جدی پرداخته شود همچنان که در طرح اشتغال روستایی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان از طرف دولت هزینه شد.

وزیر میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه جایگاه گردشگری به شکل جدی ارتقاء یافته، گفت: در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم همچنان که تولیدکنندگان در مراودات مالی با مشکل روبرو هستند بخش گردشگری نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. بر همین اساس همه تلاش‌مان را می‌کنیم که بخش گردشگری وارد سیاست نشود.

وی با بیان مشکلات مربوط به تحریم‌ها، تغییرات، نرخ ارز، تنش‌های داخلی و منطقه‌ای، کاهش مسافرت‌ها و... به‌عنوان مسایلی که گردشگری را تحت تاثیر قرار داده، گفت: ایرادات ساختاری در این حوزه وجود دارد و در این دو سال خدمتم تلاش کردم این ایرادات را رفع کنم.

مونسان با اشاره به اینکه بخش گردشگری باید به‌عنوان یک بخش مستقل به فعالیت بپردازد، گفت: سهم این بخش از اقتصاد کشور با وجود آن‌که بسیار مهم و ارزآور است جدی نیست و به‌عنوان زیرمجموعه بخش‌های دیگر فعالیت می‌کند. بر همین اساس  در تلاشیم به‌عنوان یک بخش مستقل به فعالیت خود ادامه دهد .

وی با گلایه از عدم توجه وزارت‌‌خانه‌ها و بخش‌های مرتبط مانند وزارت راه و سازمان هوایی کشور گفت: گردشگری یک صنعت است لذا تغییرات جاده‌ای و پروازهای کشور باید با این بخش هماهنگ شود.

مونسان از آماده‌سازی لگو و شعار و برند ملی خبر داد و گفت: در رابطه با مشکلات مطرح شده که عموما به مالیات و ارزش‌های افزوده مرتبط است در حال مذاکره هستیم تا این مشکلات به حداقل برسد اما معافیت مالیاتی یک کار نشدنی است و نمی‌توانیم قول آن را بدهیم اما سعی می‌کنیم با گرفتن معافیت‌های مالیاتی در بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی به این بخش رونق دهیم.

وی درباره سازمان تامین اجتماعی و دخالت بخش‌های غیرمرتبط نیز گفت: اگر خلافی از طرف بیمه تامین اجتماعی نسبت به آژانس‌های هواپیمایی وجود دارد مطرح کنید تا شخصا آن را پیگیری کنم اما اگر خلافی به لحاظ بیمه‌ای از طرف شما سر زده باید جریمه آن را بپردازید. درباره دخالت بخش‌های غیر مرتبط نیز سعی‌مان را می‌کنیم تا دخالت‌های مزاحم در این بخش کاهش یابد و در چند مورد باقیمانده تقریبا به این هدف رسیده‌ایم.

وزیر میراث فرهنگی درباره فعالیت استارتاپ‌ها در فضای مجازی گفت: نمی‌توان در جامعه‌ای که تحت تاثیر فضای مجازی است و اقتصاد کشور را در دست گرفته مانع فعالیت آنها شد. بازارهای جهانی تغییر یافته و نمی‌توان از این فعالیت‌ها جلوگیری کرد بنابراین شما باید فعالیت‌ها را به سمتی سوق دهید که بتوانید در این فضا رقابت کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز