خبرگزاری کار ایران

سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران مطرح کرد؛

سفر برای جلوگیری از تعصب و کوته‌فکری بسیار مهم است

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۱۷۴

سورتان سوتکوسکی سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران پیامی را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سورتان سوتکوسکی (سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران پیامی را قرائت کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر مونسان، وزیر محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در جمهوری اسلامی ایران

میهمانان عالی‌قدر

بسیار خرسندم که این پیام را از دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی قرائت نمایم.

در ابتدا به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جهت برگزاری این نمایشگاه در این فضای باشکوه تبریک عرض نموده همچنین مراتب تشکر و قدردانی خود را از وزارت امور خارجه برای دعوت از یونسکو ابراز می‌داریم.

اجازه می‌خواهم سخنان خود را با اهمیت و چالش‌های گردشگری و رابطه آن با صنایع دستی را از دیدگاه یونسکو بیان کنم.

همانگونه که مستحضرید، ما در یونسکو عمدتاً به گردشگری فرهنگی می‌پردازیم که بدین معناست «حرکت افراد به سمت جاذبه‌های فرهنگی که از محل زندگی روزمره آنان دور بوده با قصد جمع‌آوری اطلاعات و تجربیات جدید در جهت اقناع نیازهای فرهنگی خویش» گردشگری فرهنگی شامل گردشگری در مناطق شهری، به ویژه شهرهای بزرگ و تاریخی و همچنین تسهیلات فرهنگی‌شان اعم از موزه‌ها یا محل‌های نمایش است. گردشگری فرهنگی همچنین شامل گردشگری در مناطق روستایی که به ارائه فرهنگ و سنت‌های افراد بومی از قبیل جشن‌ها، آداب و رسوم مذهبی و صنایع دستی، ارزش‌ها و سبک زندگی آنان نیز می‌شود.

گردشگری پایدار که هدف نهایی مدیریت گردشگری است بدین شکل تعریف می‌شد «حالتی از گردشگری که به افراد محلی و مسافر، میراث فرهنگی و محیط زیست ارج می‌نهد» گردشگری پایدار به دنبال فراهم کردن تعطیلاتی هیجان‌انگیز و آموزشی است که برای افراد کشور میزبان نیز مفید خواهد بود.

اجازه می‌خواهم که اشاره‌ای نیز به میراث فرهنگی ناملموس یا میراث زنده بنمایم که بیانگر روحانیت افراد است. این شکل از میراث فرهنگی شامل سنت‌ها یا عبارات زنده‌ای است که از نسل‌های پیشین به ما رسیده و به نسل‌های آینده منتقل می‌شود، همانند سنت‌های گمناری، هنرهای نمایشی، تمرینات اجتماعی، آداب و رسوم مذهبی، مراسم و جشن‌ها، دانسته‌ها و اقدامات مرتبط با طبیعت و جهان با دانش و مهارت‌های تهیه صنایع دستی و سنتی که به جوامع هویت می‌بخشد میراث فرهنگی ناملموس برای مقاصد تبلیغاتی با سوددهی نیست. از مردم محلی برخاسته و از آن همان افراد است نه برای دیگران.

امروزه، اهداف صنایع گردشگری برخلاف این امر است. صنعت گردشگری، صنعتی تجاری و برای سود و اهداف اقتصادی است. صنعتی مصرفی، تفریحی و تقاضامحور است «گردشگران را می‌طلبد، بنابراین آن را ایجاد می‌کنیم. گردشگران را دوست ندارد. بنابراین آن را حذف می‌کنیم» صنعت گردشگری از بیرون هدایت می‌شود و برای نیازها و علایق گردشگران خوراک فراهم می‌کند.

پس ما چطور می‌توانیم این دو مفهوم را با هم آشتی دهیم که به شکلی پایدار از گردشگری فرهنگی دست یابیم که از پایگاه‌های میراث ملموس و مناطق زیست محیطی و همچنین آداب، رسوم و سنت‌های بومی بتوان پاسداری و محافظت کرد؟

برای انجام آن نیاز به یک چارچوب مدیریتی متخصص توسعه پایدار و مشارکت جامعه و همچنین مشارکت ساختارهای دولتی و اداری است. برای ایجاد توسعه گردشگری پایدار، جوامع بومی و محلی در صدر قرار خواهند داشت در غیر این صورت به تدریج میراث فرهنگی ناملموس خود را از دست خواهند داد.

مشارکت جوامع بومی در توسعه گردشگری، جوامع قوی‌تر و تاب‌آورتری به وجود می‌آورد. گردشگری می‌تواند به جوامع بومی کمک کند تا از فرهنگ خویش پاسداری کنند. همچنین به مردم کمک می‌کند که گوناگونی مهارت‌های خود را توسعه دهند. گردشگری، به عنوان یک بخش خدماتی که بر کشاورزی، ساخت و ساز و صنایع دستی تاثیر بین بخشی دارد، میلیون‌ها شغل و فرصت تجاری ایجاد می‌کند. ظرفیت گردشگری که باعث ارتقاء جامعه از سطح فقر و همچنین توانمندی همه افراد و نیز محافظت از محیط زیست می‌شود، آن را تبدیل به ابزاری بسیار حیاتی در جهت دستیابی به تغییرات مثبت در جوامع نموده است.

امر فوق، در مورد میراث مذهبی مهم و صادق است. درک طبیعت پیوسته میراث مذهبی و مقدس، داشتن ظرفیت محافظت از اصالت، اعتبار و صداقت آن که شامل اهمیت معنوی آن می‌شود و سهیم شدن در دانش تاریخ مشترکمان، سه پایه ضروری برای حصول به احترام متقابل و گفت‌وگو بین جوامع است.

امروز جامعه بین‌المللی باید اقدامات مناسبی را جهت محافظت از ارزش‌های اماکن مذهبی و مقدس تعریف کند که آن بنیان فرهنگ ما است، بنابراین هدف ما باید جلوگیری از به تدریج از دست دادن سنت‌های خود باشد.

همانگونه که مارک تواین می‌گوید: «سفر برای جلوگیری از تعصب و کوته‌فکری بسیار مهم است و بسیاری از مردم ما به شدت به آن نیازمندند.» متاسفانه من بر این باورم که امروزه این گفته همچنان صادق است.

خانم‌ها و آقایان محترم، در خاتمه باور دارم که موقعیت‌ها و نیروی بالقوه گردشگری و صنایع دستی به صورت بسیار شایسته در این نمایشگاه بین‌المللی عرضه خواهد شد برای همه ذی‌نفعان دولتی، بخش خصوصی و محلی در این زمینه آرزوی موفقیت دارم طی سالیان گذشته دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، دست در دست با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جهت حمایت از تلاش‌های آن وزارتخانه محترم در زمینه گردشگری پایدار از طریق پروژه‌های متعدد همکاری کرده و ما آماده هستیم تا همکاری خود را در سال‌های آتی ادامه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز