خبرگزاری کار ایران

شهرام کرمی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

برای حذف رقابت از جشنواره تئاتر فجر، زیرساخت و اعتبار نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۶۹۷

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه شاید یک خلاء در بخش به علاوه فجر وجود داشت که لازم بود پرشود، این خلاء را غیررقابتی بودن این بخش خواند و گفت: از دید حرفه‌ای معتقدم، ما وقتی می‌توانیم بگوییم یک بخش اجرایی جشنواره تئاتر فجر می‌تواند غیررقابتی باشد که شرایطش را داشته باشیم. اما اکنون امکانات، زیرساخت‌ها و اعتبار این را نداریم که در ازای غیررقابتی کردن بخشی از جشنواره، هزینه تولید گروه‌های شرکت کننده را بپردازیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره کیفیت بخش به علاوه فجر در دوره سی و هشتم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که به شکل رقابتی هم برگزار می‌شود، به خبرنگار ایلنا گفت: بخش به علاوه فجر چند سال است برگزار می‌شود اما به نظر من در دوره سی و هشتم این بخش شکوفا شد و برآیندش را خیلی خوب در سالن‌های غیردولتی می‌بینیم.

شهرام کرمی ادامه داد: سالن‌های خصوصی جزو بخش اجرایی مهم جریان تئاتر کشور در یک سال محسوب می‌شوند که در تعداد اجراها و جذب گروه‌های نمایشی خیلی نقش دارند و به شکل مستقل برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه «گروه‌هایی از همه سطح جوان، تجربی و حرفه‌ای در این سالن‌ها اجرا می‌روند و تنوع بسیار خوبی از تئاتر یک سال کشور، در سالن‌های خصوصی اتفاق می‌افتد.» گفت: از برآیند این اجراهای یک‌ساله، در دوره سی هشتم و در بخش به علاوه فجر شاهد حضور ۴۰ اثر نمایشی در ۷ سالن خصوصی بودیم که به نظرم مجموعه بسیار خوبی شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه شاید یک خلاء در بخش به علاوه فجر وجود داشت که لازم بود پرشود، این خلاء را غیررقابتی بودن این بخش خواند و گفت: از دید حرفه‌ای معتقدم، ما وقتی می‌توانیم بگوییم یک بخش اجرایی جشنواره تئاتر فجر می‌تواند غیررقابتی باشد که شرایطش را داشته باشیم. به این معنی که وقتی بخشی را غیررقابتی برگزار می‌کنیم، باید برای گروه نمایشی ایجاد انگیزه کنیم تا بتواند دست‌کم هزینه‌های تولید اثرش را دریافت کند. اما تاکنون نتوانسته‌ایم این شرایط را ایجاد کنیم.

کرمی با تاکید بر اینکه امکانات، زیرساخت‌ها و اعتبار این را نداریم که در ازای غیررقابتی کردن بخشی از جشنواره، هزینه تولید گروه‌های شرکت کننده را بپردازیم، گفت: بخش غیررقابتی را با الگو از جشنواره‌های معتبر کشورهای دیگر برگزار می‌کنیم بدون اینکه توجه کنیم چه چیزی می‌تواند به جای رقابت، به یک گروه تئاتری برای حضور در جشنواره انگیزه دهد؟ امروز گروه‌های ما متحمل هزینه می‌شوند و کاری را با دریافت یک کمک‌هزینه حداقلی که حتی هزینه‌های تولیدشان را هم پوشش نمی‌دهد، آماده می‌کنند. بنابراین انگیزه حضور در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر برای خیلی از گروه‌ها ایجاد نمی‌شود. البته بعضی از هنرمندان هم هستند که بخش غیررقابتی را با انگیزه‌های دیگر جدی می‌گیرند.

او ادامه داد: رقابتی شدن، عامل انگیزشی خیلی خوبی است؛ اینکه شما کاری را تولید کرده یا می‌خواهید تولید کنید که شرایط مقایسه‌ای با سایر آثار و ارزش‌گذاری محصول هنری‌تان ایجاد شود، خود به خود اتفاق پرانگیزه‌ای است که در دوره سی و هشتم افتاده و به نظرم باید تداوم داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه بخش مسابقه به علاوه فجر باید خیلی جدی‌تر دیده شود تا شاهد اتفاقات موثری در این حوزه باشیم، یادآور شد: امسال توفیق داشتم تا چند اثر را بخش به علاوه فجر ببینم و خیلی لذت بردم.

او با بیان اینکه «برایم جالب بود که کارها متنوع بود» تصریح کرد: در بخش به علاوه فجر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، همه نوع تئاتری از کارهایی که قشر عامه از آن رضایت داشتند تا آثار تجربی و با متون دشوار حضور داشت؛ از همه سطح هم در این بخش شرکت داشتند. هم گروه‌های جوان و آماتور و هم گروه‌های حرفه‌ای و هم هنرمندان شهرستان‌ها.

کرمی در پایان یادآور شد: یکی از اتفاقات خوب جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر، همین بخش شایسته به علاوه فجر بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز